$
חדשות טכנולוגיה

מכונת הכסף של פורטנייט לא עוצרת לרגע

מפתחת המשחק מרובה המשתתפים פורטנייט לא מתכוונת לתת ללהיט שהצמיד לה הערכת שווי של 15 מיליארד דולר לדעוך. מה הפך את משחק היריות הצבעוני לסנסציה ואיך מייצרים הכנסות ממשחק שלא צריך לשלם כדי לשחק בו

רפאל קאהאן 07:0515.11.18

משחקי מחשב הפכו מזמן לתופעות תרבותיות שחורגות מגבולות המכשירים שבאמצעותם משחקים בהם, אך נראה כי בשנים האחרונות לא היה משחק שפרץ את גבולות הז'אנר כמו פורטנייט (Fortnite). ריקודי הניצחון שמבצעות דמויות המשחק חדרו למיינסטרים הודות לספורטאים שאימצו אותם לחגיגות הבקעה וניצחון משלהם, וכן שחקני קולנוע ומפורסמים אחרים שהצטלמו מבצעים אותם.

 

 

הפופולריות האדירה של פורטנייט אף דחפה להתפתחות כלכלה היקפית של אנשים שמתפרנסים ממשחק או מלימוד המשחק, ומספר האנשים שמעוניינים לשבת ולצפות באנשים אחרים משחקים בו העניקה דחיפה אדירה לתחום הספורט הדיגיטלי ה־eSports (ראו מסגרת).

 

לפי מפתחת ומפיצת המשחק אפיק גיימס (Epic Games), נכון ליולי האחרון רשומים לפורטנייט כ־125 מיליון שחקנים בפלטפורמות שונות, ממחשבים אישיים, דרך קונסולות משחק כאקסבוקס, פלייסטיישן ונינטנדו סוויץ' ועד לסמארטפונים. כל אלו מתחרים זה בזה בעולם וירטואלי וצבעוני כדי שהדמות שלהם תהיה האחרונה ששרדה את המערכה.

 

עשרות מיליוני השחקנים האלו הביאו את אפיק גיימס, בעצמה שחקנית ותיקה בתחום משחקי המחשב, לשווי שמתקרב ל־15 מיליארד דולר לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל" מהחודש שעבר. שווי זה הוא תוצאה של סבב הגיוס האחרון, שבו לפי הדיווח רכשו משקיעים מניות באפיק בגובה 1.25 מיליארד דולר. עם המשקיעים החדשים בחברה נמנים גופים שלא נוהגים להשקיע בתחום הגיימינג כקרן ההשקעות הוותיקה KKR, גופי הון סיכון כלייטספיד וקליינר פרקינס, לצד aXiomatic שעוסקת באירועי ספורט דיגיטלי.

 

 

משמאל נגד כיוון השעון: כוכב נבחרת צרפת אנטואן גריזמן מחקה את הריקוד במהלך המונדיאל, זוכים בטורניר פורטנייט וקהל הצופים בטורניר. חדר למיינסטרים משמאל נגד כיוון השעון: כוכב נבחרת צרפת אנטואן גריזמן מחקה את הריקוד במהלך המונדיאל, זוכים בטורניר פורטנייט וקהל הצופים בטורניר. חדר למיינסטרים

 

 

המשקיעים החדשים מתווספים לגורמים ותיקים ומבוססים שמחזיקים באפיק גיימס, הגדולה מביניהם היא ענקית השקעות הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent). זו רכשה לפי דיווחיה כ־40% מאפיק ב־2012 תמורת 330 מיליון דולר לפי הערכת שווי שעמדה אז על כ־835 מיליון דולר. משקיעה מוקדמת נוספת היא אימפריית המדיה הבלתי מעורערת דיסני.

 

אף שפורטנייט בהחלט אחראי לזינוק האדיר בשווי של אפיק, ממש לא מדובר בחברה שהגיעה משום מקום אלא בשחקנית ותיקה בת כמעט 30 שנה. אך היה זה הפיצוח של פורטנייט ואימוץ מודל ה־Freemium שאפשרו לה לבצע את הקפיצה למגרש של הגדולים באמת.

 

הצלחה שהיא תוצאה של 30 שנות ניסיון במשחקים

 

אפיק גיימס נוסדה ב־1991 בידי טים סוויני והיא חתומה על שניים מכותרי הגיימינג החשובים ביותר של 20 השנים האחרונות. ב־1998 היא השיקה את Unreal, שנמנה עם אבות ז'אנר משחקי היריות בגוף ראשון (FPS). Unreal היה מהמשחקים הראשונים שאפשרו למספר שחקנים לשחק במקביל זה נגד זה עד המוות בארנה פתוחה - אותו קונספט שסייע להפוך את פורטנייט לסנסציה שהוא היום. המנוע הגרפי שפותח עבור Unreal נמכר לשימוש אולפני משחקים אחרים ועמד בבסיס כותרים רבים של אפיק עצמה. הכותר השני שביסס את מעמדה של אפיק הוא Gears of War שהושק ב־2006, והפך למשחק הנמכר ביותר לקונסולת האקסבוקס של מיקרוסופט באותה שנה.

דמות פורטנייט מבצעת ריקוד ניצחון דמות פורטנייט מבצעת ריקוד ניצחון

 

 

פורטנייט פותח כדי לפנות לקהל שחקנים חדש, לא גיימרים קשוחים שמחפשים אקשן אלים ומהיר אלא גם צעירים וילדים. המשחק שהופץ אשתקד מעוצב בסגנון צבעוני ומבדח שמזכיר יותר קומיקס או סרטים מצויירים ממשחק יריות. הפציעות והפגיעות בו לא מלוות בדם ואף שהוא כולל רובים ואקדחים אי אפשר להכות את היריב באגרופים ובעיטות והשחקנים לא מתים אלא קמים לתחייה.

 

אסטרטגיית המשחק משלבת בניית עמדות ומקלטים באופן שמזכיר מעט את המשחק המצליח מיינקראפט, שמסייעים לשחקנים לשרוד. סגנון המשחק מכונה Battle Royale, על שם סרט יפני מ־2002 שבו תלמידי תיכון בחברה עתידנית ופוסט־אקפוליפטית נשלחים לאי כדי להיאבק זה בזה במטרה להיות השורד האחרון בקרב עקוב מדם. פורטנייט לקחו את הרעיון למקום ידידותי יותר וויתרו על האלימות הקשה אבל שמרו על העיקרון: 100 משתתפים מקוונים שמתחרים בזה בזה במסגרת קבוצות שיצרו עם חברים, אך המנצח הוא עדיין רק השורד האחרון.

 

המודל הכלכלי של פורנייט נשען על שיטה שהפכה פופולרית למדי בשנים האחרונות בעולם המשחקים: Freemium, מודל שבו המשחק עצמו מוצע לשחקנים בחינם אך מאפשר לשלם כדי לזכות בשדרוגים, תוספות ולעתים גם תכנים חדשים בעולם המשחק. בפורטנייט השחקנים יכולים לשלם עבור מטבע וירטואלי המכונה V–Buck, שמאפשר להם לרכוש תלבושות, צעדי ריקוד ותוספים לכלי הנשק שלהם - אך רק כאלה שמשפיעים על עיצוב ומראה הדמויות ולא על יכולות המשחק עצמו. ההיגיון המנחה הוא שלא משנה כמה כסף השחקן שופך את תוך המשחק, זה לא יהפוך אותו לשחקן טוב יותר.

 

המודל הזה עובד, ועובד היטב. לפי נתוני אפיק גיימס מאז השקת המשחק היא רשמה הכנסות של כמיליארד דולר על מכירת המטבעות הללו, שמייצרים את עיקר הכנסותיה. הערכות חיצוניות אומדות את ההכנסות במספרים גבוהים עוד יותר: לפי חברת המחקר לעולם המשחקים SuperData, ההכנסות של אפיק מאז השקת המשחק הסתכמו ב־1.2 מיליארד דולר כבר בחודש מאי, חודש במהלכו ההכנסות מפורטנייט הגיעו ל־318.3 מיליון דולר - הסכום הגבוה ביותר שהכניס משחק חינמי בפלטפורמה כלשהי בחודש בודד.

 

סנסציה שמחלחלת גם לשותפות העסקיות

 

אך ההכנסות המרשימות הן רק חצי מהסיפור שסייע להפוך את אפיק גיימס לחברה בשווי 15 מיליארד דולר. ההצלחה הגדולה של פורטנייט היא יכולתו להגדיל בהתמדה את ההכנסות בחודשים שלאחר השקתו. כך, לפי SuperData הכנסות המשחק צמחו מדי חודש בחודשו בשמונת החודשים הראשונים מאז הפצתו - בניגוד מוחלט ללהיט הגדול והסנסציוני של 2016 פוקימון גו, שהחל מהחודש השני להפצתו הכנסותיו רק הלכו וירדו. הנתונים שהוצגו בחודש יוני האחרון אמנם הראו שהצמיחה בהכנסות הלכה ונחלשה, אך זה היה עוד לפני שאפיק גיימס הפיצה גרסה של פורטנייט לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד במהלך הקיץ.

 

ההצלחה הגדולה של פורטנייט לא נעלמה מעיני המומחים. אנליסט בית ההשקעות פייפר ג'פריס אמר בהתפעלות שאפיק גיימס "הצליחה לבנות עסק בעל קיימות. אין ספק שאנשים ישחקו את המשחק הזה בשנים הקרובות". והשנים הקרובות הן בדיוק שאלת המפתח. בדיוק כמו פוקימון גו, משחקים נוטים לפרוץ ולדעוך. האתגר עבור המפתחים הוא לוודא שהם יישארו פופולריים ומושכים עבור המשתמשים לאורך זמן.

 

אין ספק ששותפותיה של אפיק גיימס להצלחה מעוניינות בכך. כך, בדו"ח הכספי האחרון שפרסמה מיקרוסופט בחודש שעבר היא ציינה שהכנסותיה מתחום הגיימינג זינקו ב־44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובכירי החברה אף אמרו למשקיעים מפורשות שפורטנייט היא הסיבה העיקרית לכך.

 

אך לא רק תעשיית הגיימינג גוזרת את לטרת הבשר שלה מההצלחה. הסנסציה התרבותית ששמה פורטנייט הפכה למוצר שהתפתחה סביבו תעשיה היקפית שמפרנסת לא מעט אנשים: מפתחי צ'יטים שמאפשרים לשחקנים לרמות; גיימרים מנוסים שמשכירים את שירותיהם כמאמנים לשחקנים מתחילים תמורת 20–10 דולר לשעה; ואפילו בלוגרים מהשורה שמעלים את הקלטות המשחקים שלהם לשירותי סטרימינג כמו יוטיוב וטוויץ'.

 

אפיק גיימס לא מתכוונת לתת לתרנגולת שמטילה ביצי זהב להיחלש. נוסף לאירועים בעולם המשחק עצמו שנועדו למשוך את לבם של השחקנים, החברה משקיעה מיליוני דולרים בתחום הספורט הדיגיטלי. הכל כדי להבטיח שפורטנייט ימשיך להוות תופעת תרבות שתמשיך להצדיק ולהגדיל את הערכת השווי המרשימה שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x