• תפריט
מכשירים

פייסבוק השיקה את מכשירי הצ'ט שלה ומנסה להרגיע: "הם לא מרגלים אחריכם"

המוצרים, פורטל ופורטל פלוס, מתחילים להימכר היום בהחל מ-200 דולר. אנדרו בוסוורת', סגן נשיא לחומרה צרכנית בפייסבוק, סיפר לסוכנות בלומברג בדיוק איזה מידע אוספים המכשירים הללו - ואיך תעשה מהם החברה כסף בהווה ובעתיד

ניצן סדן 17:1208.11.18

פייסבוק החלה למכור היום (ה') את מכשירי הווידאו צ'ט הייעודיים שלה, פורטל ופורטל פלוס. מדובר במעין רמקולים חכמים בעלי מסך ומצלמה, שנועדו לאפשר ביצוע שיחות וידאו והפעלת יישומים ע"ב פלטפורמת אלקסה של אמזון. ואולם, המכשירים עוררו חששות כבדים מצד משתמשים וכלי תקשורת, על רקע הרקורד האסוני של פייסבוק בכל הנוגע להגנת פרטיות הגולשים.

 

 

אנדרו בוסוורת', סגן נשיא לחומרת צרכנים בחברה, התראיין לסוכנות בלומברג והציג מסרי הרגעה. לדבריו, לא רק שמכשירי הפורטל לא מרגלים אחר המשתמש בחשאי, אין להם כלל יכולת טכנית לעשות זאת. "למכשיר אין את הפונקציונליות לביצוע הקלטה", סיפר לבלומברג. "אם ברצונך לבצע שידור חי מפייסבוק דרכו או לברר מה עשה החתול שלך בבית כשלא היית, אין לנו את היכולת הזו היום. אולי תהיה לנו בעתיד". לפי בוסוורת', שיחות הווידאו הן מוצפנות מקצה לקצה, וגם פייסבוק עצמה לא יכולה לצפות בהן, ומכשיר הווידאו צ'ט לא יכול לדעת מי מולו. פייסבוק כללה באריזת מכשירי הפורטל כיסוי פלסטיק לעדשת המצלמה, עבור משתמשים שחוששים שפייסבוק תתחיל לצלם אותם בהיחבא. 

 

מכשירי הפורטל של פייסבוק מכשירי הפורטל של פייסבוק צילום: פייסבוק

 

 

זה לא שהפורטל לא אוסף מידע משתמשים: הוא נשען על פלטפורמת מסנג'ר ולכן אוסף כל מה שמתבצע באפליקציה. בוסוורת' טען שהאיסוף מתבצע רק בנוגע להרגלי השימוש עצמם: מספר ושעות השימוש במסנג'ר, האנשים עמם מתבצעות רוב השיחות ועוד. פייסבוק נעזרת במידע הזה כדי להחליט עד כמה קרוב המשתמש לבני השיחה, ולהשפיע על חשיפת התוכן שהם מעלים בפיד שלו. אבל גם מפרסמים יכולים לקבל את המידע הזה ולדעת מי אוהב לבצע שיחות וידאו ועם מי, ולהפיק תובנות על טיב הקשר בין המשוחחים.

 

פייסבוק אוספת גם את המידע הקולי בפקודות שיקבלו מכשירי הפורטל שלה, כדי לשלב אותם במערכת למידת תגובה וזיהוי קולי. הרעיון הוא, לטענת החברה, לאפשר לתוכנה לזהות טוב יותר את דברי המשתמש ולשפר את האינטראקציה איתו. בפועל, תבנה פייסבוק חתימות קוליות של אנשים בצורה הזו. מי יקבל את המידע הזה? מה תעשה איתו פייסבוק? בוסוורת' אמר שהוא לא יועבר למפרסמים ושמשתמשים "יוכלו לנטרל את האיסוף הזה ולמחוק את המידע שנאסף" אם ירצו בכך. מוזר; אם פייסבוק לא רוצה לעשות שימוש מסחרי במידע אישי כחתימה קולית, למה לאסוף אותה?  

 

 

 

כשנשאל בוסוורת' למה בכלל מפתחת פייסבוק - חברה שהמוצר שלה הוא פרסומות - מכשיר צ'ט שאמור לאסוף יחסית מעט מידע, מה שנוגד את המודל שלה, הסביר שהרשת החברתית רוצה להיות נוכחת בכל רמות חיינו האישיים. הצבת מכשיר וידאו צ'ט בחלל הבית תיתן לה גישה לשיחות, ותגביר להערכתה את השימוש במסנג'ר. בהתחשב בכך ששירותי המסנג'ר מהווים מקור רווח לפייסבוק וכלי לאיסוף מידע והצגת פרסומות, יש בכך היגיון עסקי.

 

לראייתי, הפורטל יהיה כלי מושלם ליום בו תחליט להתחיל להקליט בחשאי, על אף מילותיה היפות. הרשת החברתית כבר ביצעה שינויי מדיניות נרחבים במוצריה ושירותיה בעבר, שתמיד היו לטובת שורת הרווח ולא לטובת המשתמשים ורצונותיהם.  

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x