$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

כך הפך הקונץ של יוטיוב לחגיגת טרולים אנטישמים בשידור חי

יוטיוב מצאה איך לעשות כסף משידורים חיים אך מושכת כך טרולים ומפיצי שנאה, האם רק מי שיש לו כסף יוכל להגן על עצמו מפייק ניוז בטוויטר ולמה טוענים אנליסטים שגוגל צריכה מנהיגים חדשים

ניצן סדן 13:1504.11.18
שנאה בשידור חי

 

וידאו בשידור חי ברשת הוא אתגר עבור חברות אינטרנט ומפרסמים: לא תמיד אפשר לדעת כמה אנשים יצפו בו ולכמה זמן, וגם אירוע של מותג גדול יכול להפוך למקבילה מקוונת של "הקיץ של אביה". ומילא נתוני צפייה - כשלא יודעים כמה צופים יהיו, אי אפשר לתמחר את הפרסומות שיוצגו בעמוד השידור. הפרסום צריך להיות ממוקד כדי להכניס מקסימום כסף ונו, לך תמקד מודעה כשאתה לא יודע מי בכלל יגיע לצפות בה בפועל.

 

בשנה שעברה, מצאה יוטיוב קונץ: כדי להרוויח כסף משידורים חיים, התחילה לאפשר למותגים להתפרץ לפיד התגובות ולתקוע בו תגובה מקודמת במסגרת משהו שנקרא Super Chat. איך זה עובד? ובכן, זה ממש, ממש גרוע: אנשים שנכנסו לשידור כזה ומצאו אותו סוחף ומעניין יישארו בו בגלל מה שמוצג בו ולא יהיה להם אכפת מהתגובות. כלומר, אלא אם תגובה רלוונטית כלשהי תעצבן אותם והם ייכנסו לוויכוח מקוון טיפוסי. ומפרסמים, אולי שמתם לב, הם ממש גרועים בלהתחבר רלוונטית לתוכן בו קנו נדל"ן-פרסום; עד לרמה של הצגת פרסומות לחיתולים לצד שידור חי מזירת פיגוע.

 

קונץ מסוכן. יוטיוב קונץ מסוכן. יוטיוב צילום: Breitbart

 

 

אבל יש מי שמאוד אוהב להשתמש בקונץ של יוטיוב: כל מי שהיא נוטה להשתיק משום שהוא מפיץ שנאה, אידיאולוגיות טרור, ניאו נאציזם וכולי - מפלצות הפיד למיניהן. משתמשים כאלה יוכלו לשלם כמה גרושים ולהביא תיאוריות קונספירציה, דברי הסתה, פייק ניוז ותוכן שנאה לקדמת הבמה בקלות.

 

כל הרעיון של שידור חי הוא המיידיות, כך שיוטיוב לא צפויה למיין יותר מדי את התגובות המקודמות. והטרולים יקבלו כרטיס VIP לכל שידור שירצו. זה בלט במיוחד בשבוע האחרון, כשמפעיל ערוץ יהודי-אמריקאי פתח שידור חי כדי לדון בהשלכות הטבח שבוצע בבית הכנסת בפיטסברג; תוך זמן קצר התמלא השידור שלו בתגובות נאצה של שונאי יהודים.

 

אני מבין את הנהלת יוטיוב; החברה הזרת מציגה כל כך הרבה תוכן, כל כך הרבה שנים ועדיין אינה רווחית. אבל שלא תבוא אחר כך ותלרלר על איך היא עושה הכל כדי להילחם בבריונות והסתה, כן?

 

כסף נגד טרולים

 

טוויטר הסירה כ-10,000 חשבונות מזויפים בין ספטמבר לאוקטובר, חשבונות שניסו לגרום לתומכי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב לא להצביע השבוע בבחירות אמצע הקדנציה. לפי רויטרס, מאחורי החשבונות פעלו פלטפורמות בוטים שהתחזו לגולשים ליברליים, שפשוט שידרו אי אמון בהנהגה הדמוקרטית. מי הפעיל אותם? לא ידוע, אך הדעה הרווחת היא שמדובר בחטיבת הטרולים של פוטין. עד כאן, נשמע כמו סיפור הצלחה: רמאים ניסו להטעות את הציבור ונכשלו. אבל זו לא הצלחה, חברים. אפילו לא קרוב.

 

מי מצא את הבוטים? מי שיש לו כסף מי מצא את הבוטים? מי שיש לו כסף

 

 

למשל - מי מצא את הבוטים שהסירה טוויטר? לא טוויטר; האלגוריתמיקה שלה כושלת באיתור רשתות בוטים והמפלגה הדמוקרטית הבינה זאת השנה. לכן, הזמינה ועדת הבחירות הדמוקרטית פיתוח של תוכנה שתחפש בוטים בעצמה. כן, הדמוקרטים הבינו שאי אפשר לסמוך על הממשלה שתטפל בפייקרים (הרי בזכותם בכלל נבחר הנשיא שלה), ואי אפשר לסמוך על טוויטר - ומצאה בעצמה פיתרון. הוא לא מושלם ו-10,000 בוטים הם שתי טיפות בים, אבל זו התחלה.

 

אבל לא זה מה שמפריע לי; לוועדת הבחירות הדמוקרטית יש תקציב של קצת יותר מ-60 מיליון דולר, די והותר למימון תוכנות שצדות בוטים. לשם השוואה, כרגע נמצאת בדרך לארה"ב שיירת מובטלים עניים מהונדורס, שטראמפ ובריוניו כבר סימנו כעדת מחבלים, פושעים ואנסים. התקציב שלה כולל בקושי דלק ואוכל. טוויטר לא יכולה להגן עליהם מפני הסתה, ואין להם כסף להגן על עצמם, כך שבארה"ב ממתינות להם כנופיות לאומנים גזענים שהוסתו היטב בלי שום קונטרה. וכאן טוויטר הופכת לזירה מסוכנת, כמו כל הפורומים המופרעים בפורצ'אן וברדיט: זירת שנאה והסתה, בה לעשיר יש הגנה ברמה זו או אחרת ולעני? קדחת.

 

דבר לא שבור, אז למה להחליף?

 

גוגל עברה כמה חודשים קשים, בהם נראה שרשמה יותר הפסדים מנצחונות: היא חטפה ביקורת קשה על תוכניותיה לשוב לסין (תוכניות שעכשיו מגדיר המנכ"ל פיצ'אי כניסוי בלבד), היא ביטלה את מעורבותה בפרויקט Maven של הפנטגון בלחץ העובדים שלה, ויתרה על מכרז של 10 מיליארד דולר בגלל מגבלות טכנולוגיות ואפילו הפיקסל 3 והגוגל הום האב, שני המכשירים האחרונים שהשיקה, הגיעו לצרכנים עם באגים וליקויי אבטחה. כמה וכמה פרשנים ואנליסטים טענו שהגיע הזמן לשינויים בהנהלה - במיוחד על רקע השערוריה האחרונה, ריבוי ההטרדות המיניות בחברה והטיפול העקום בהן. למשל, נטען שלא יכול להיות שלארי פייג', מנכ"ל ומנהיג אלפבית, אינו נראה ואינו נשמע ומשקיעים יכולים רק לכסוס ציפורניים מדו"ח רבעוני אחד למשנהו. האם גוגל ואלפבית צריכות חילופי מנהיגים?

 

 

לא נראה ולא נשמע. פייג' לא נראה ולא נשמע. פייג' צילום: רויטרס

 

 

ובכן, מה פתאום: הכנסות החברה צמחו ברבעון האחרון ב-21.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והתייצבו על 32.6 מיליארד דולר, והרווח הנקי צמח ביותר מ-35%. זו חברה עם ביצועים מעולים, ששולטת בכמה וכמה שווקים, בזכות מה שעושה ההנהלה שלה. כן, יש בעיות וחשוב לטפל בהן, אבל חילופי הנהגה? הגזמתם. לי זה נשמע כמו טענות של משקיעים מפונקים, שלא מספיק להם שהחברה מכניסה להם המון כסף - הם גם רוצים שהחברה תהיה איזה סמל נצחי לאתיקה. זה תאגיד דורסני ששותה מידע פרטי, לועס מתחרים, מסובב רגולטורים על האצבע ועושה רושם שממש נהנה מכל זה. מה לו ולאתיקה?

 

קצרצרים

 

1. טנסנט הסינית משיקה משקפיים מצלמים כמו של סנאפ. המוצר הזה כשל בארה"ב משום שאמריקאין לא אוהבים כשדוחפים להם מצלמות לפרצוף, במיוחד אחרי המקרה המטריד של גוגל גלאס. דווקא בסין יש סיכוי לא רע שהמוצר יתפוס: עם מיליוני מצלמות רחוב ומערכות ריגול ממשלתי המוני, כנראה שלא יתנגדו שם לעוד מצלמה או שתיים.

 

2. אפל נערכת למהפכת התקשורת הבאה: לפי דיווח של פאסט קומפני, מתכננת הענקית האמריקאית להשיק אייפון 5G ב-2020. הוא יצויד במודם מיוחד של אינטל, שכבר נמצא בשלבי ניסוי שונים באפל וכרגע סובל מבעיות התחממות. אפל תצטרך הרבה מאוד מודמים כאלה, ובוחנת שותפות-גיבוי עם MediaTek במקרה בו אינטל לא תעמוד במכסות הייצור. אפל מודאגת מהאייפון 5G, שכן סדרות ראשונות של מכשירים לתשתיות תקשורת חדשות סובלות לרוב ממחלות ילדות בולטות - בעיקר התחממות וביצועי סוללה גרועים.

 

 

 

3. בפברואר השנה שיגרה ספייסX של אלון מאסק מכונית טסלה רודסטר לחלל, במטרה להגיע למאדים. היא לא תגיע לשם: המכונית, בה בובה של נהג מירוצים שזכתה לכינוי Starman, החטיאה את הפלנטה האדומה ותגיע השבוע לנקודה הכי מרוחקת מכדור הארץ - 249 מיליון ק"מ. למה הכי מרוחקת? אין סיכוי שתתרחק עוד? ובכן, לא; הפלנטות מסתובבות ומערכת השמש לא עומדת במקום. בעוד שנתיים בערך שוב תהיה המכונית קרובה יחסית לכדור הארץ - רק 51 מיליון ק"מ וב-2091 תחלוף ממש קרוב לבית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x