חדשות טכנולוגיה

ניו יורק טיימס: בכיר בקמפיין של טראמפ ביקש מחברה ישראלית להשפיע על הבחירות

על פי התחקיר, חברת PSY Group הישראלית התבקשה ליצור חשבונות מזויפים ולהשתמש במדיה חברתית כדי להשפיע על מערכת הבחירות ולאסוף מידע שיסייע להביס את הילארי קלינטון ואת יריביו של טראמפ בפריימריז הרפובליקנים

עומר כביר 08:1809.10.18

בכיר בקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ ביקש מחברת PSY Group הישראלית ליצור חשבונות מזויפים ולהשתמש במדיה חברתית כדי להשפיע על מערכת הבחירות ולאסוף מידע שיסייע להביס את הילארי קלינטון ואת יריביו של טראמפ בפריימריז הרפובליקנים – כך חשף הלילה הניו יורק טיימס, בתחקיר נרחב שמבוסס על ראיונות עם מקורות ומסמכים שהגיעו לידיו.

 

 

 

התוכנית לא יצאה בסופו של דבר לפועל, אך הדיווח צפוי לסבך את מעמדו של ממשל טראמפ, שרבים מבכיריו ומבכירי הקמפיין שלו הואשמו או נמצאו אשמים בפשעים שונים במסגרת חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, שמונה כדי לבדוק את התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016.

 

דונלד טראמפ דונלד טראמפ צילום: גטי אימג'ס

 

לדברי הניו יורק טיימס, העניין של קמפיין טראמפ בפעילותה של PSY החלה בשעה שרוסיה האיצה את מאמציה לסייע לבחירתו. אף שההצעות של החברה הישראלית היו קטנות בהיקפן מהמהלכים של מוסקבה, ולא קשורים אליהן, הן כללו הבטחה לבצע מהלכי שיבוש שיטו מצביעים לכיוונו של טראמפ.

 

בכיר הקמפיין שהוביל את המגעים עם החברה, ריק גייטס, ביקש באחת ההצעות להתמקד ב-5,000 נציגים בוועידה הרפובליקנית ולתקוף את יריבו המרכזי של טראמפ באותה עת, סנטור טד קרוז. הצעה אחרת תיארה שירותי איסוף מודיעין על קלינטון ואנשים שקרובים אליה.

 

למסמך המלא של PSY Group מתוך הניו יורק טיימס - לחץ כאן

 

הצעה שלישית תיארה תוכנית בת מספר חודשים לסייע לטראפ באמצעות חשיפת או הדגשת פילוגים בקמפיינים יריבים דרך רשתות חברתיות. PSY גיבשה את ההצעות תחת שם הקוד "פרויקט רומא", והצמידה שמות קוד גם לשחקנים המרכזיים: טראמפ כונה "אריה", קלינטון "יער" וקרוז "דב".

 

אין ראיות שלפיהן קמפיין טראמפ פעל בהתאם להצעות אלו, ולדברי מקור גייטס לא היה מעוניין בסופו של דבר בתוכניות החברה הישראלית. עם זאת, כפי שכבר פורסם בעבר, מייסד PSY, יואל זמל, נפגש עם בנו הבכור של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, באוגוסט 2016.

 

PSY, שמעסיקה קציני מודיעין ישראלים לשעבר, מתמחה באיסוף מידע וב"עיצוב דעת הקהל ברשתות החברתיות". דיווחים ראשונים על קשריה עם קמפיין טראמפ התפרסמו בניו יורק טיימס מאי השנה, ולפיהם סוכני FBI הגיעו לישראל וחקרו עובדים בחברה במסגרת חקירת מעורבות זרה בבחירות. לפי דיווח זה, החברה הציעה לקמפיין סיוע ב"עיצוב דעת הקהל ברשתות החברתיות". צוות החוקרים, שפעל בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, החרים מחשבים של אחת החברות של זמל שנמצאת בהליכי פירוק.

 

גייטס שמע לראשונה על פעילותה של PSY בפגישה עבודה שנערכה במרץ 2016 במלון מנדרין אוריינטל בוושינגטון די.סי, בה השתתף גם היועץ הרפובליקני ג'ורג' בירנבאום שנחשב לבעל קשרים קרובים לגורמי ממשל בישראל. לדברי בירנבאום, גייטס הביע עניין בשימוש במדיה חברתית ככלי מניפוליציה.

 

אחרי הפגישה, בירנבאום פעל ישירות מול PSY כדי לחדד את ההצעות לקמפיין טראמפ. לפי המסמך הראשון, מאפריל 2016, התבקשה החברה לספק הצעה "לשירותי מודיעין והשפעה". החברה הבטיחה שקציני מודיעין מנוסים יספוק שיטות שונות להערכת עמדותיהם של כ-5,000 נציגים בוועידה הרפובליקנית. לדבריה, אחרי סקירת חשבונות מדיה חברתית ומידע נוספים 40 עובדי החברה יגבשו תיק פסיכולוגי על כל מועמד בר-שכנוע, וישתמשו בחשבונות מזויפים אמינים למראה כדי להפציץ 2,500 מועמדים בהודעת מותאמות אישית שנועדו לשכנע אותם לתמוך בטראמפ.

 

הודעות אלו יתארו את קרוז כבעל מניעים או תוכניות סודיות, ויגיעו לכאורה מתומכי קרוז לשעבר או מגורמים בעלי השפעה עם רקע דומה לזה של המטרה. מתקפת ההודעות תימשך חודשים ותכלול פניות מקוונות ולא-מקוונות ואפילו שיחות טלפון. PSY ציינה שהיא מסוגל להשיג מודיעין ייחודי, בין השאר ממקורות חשאיים. תג המחיר של התוכנית עמד על 3 מיליון דולר, שכללו בין היתר עלות שכירת 50 עובדים נוספים, חלקם אזרחים אמריקנים, ושכירת משרדים חדשים.

 

הצעה שנייה התמקדה באיסוף מידע על קלינטון ו-10 משותפיה ממאגרי מידע ציבוריים ו"פעילויות מודיעין משלימות", שלא פורטו. החברה הבטיחה להכין תיק מקיף על כל אחת מהמטרות, כולל מודיעין לפעולה. מסמך שלישי התמקד בפנייה לנשים, מיעוטים ומצביעים מתנדנדים במדינות מפתח. הוא הבטיח ליצור ולתחזק חשבונות מזויפים שיספרו מסרים על טראמפ וקלינטון. קמפיין טראמפ לא קיבל את ההצעות, אך בפגישה עם טראמפ ג'וניור באוגוסט הציג זמל את שירותי החברה בקווים כלליים. לדברי עובדים לשעבר ב-PSY, לקראת הפגישה ביקש מהם זמל להכין גרסה מעודכנת של ההצעה השלישית.

 

פרקליטו של זמל, עו"ד מארק מוקאסי, מסר לניו יורק טיימס בתגובה: "מר זמל מעולם לא הציג, או דן באופן אחר, עם מישהו שקשור לקמפיין טראמפ בהצעות PSY בנוגע לבחירות בארה"ב, פרט לתיאור כללי של יכולות חלק מהחברות שלו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x