$
מכשירים ומדריכים

פרשנות מאקרו

פוסט אייפון: העתיד של אפל אינו בטלפונים חכמים

האייפונים החדשים של אפל מרשימים, אך הרוויה במערב והרתיעה במדינות המתפתחות דוחפות את החברה להמציא את עצמה מחדש, הפעם כחדשנית מחשוב לביש. כיצד האוזניות האלחוטיות והשעון החכם מסמנים את המסלול לעתיד החברה

עומר כביר 09:0813.09.18
זה עשור שהאייפון הוא לא רק מוצר הדגל של אפל והגורם העיקרי להפיכתה מיצרנית מחשבים נישתית לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, אלא גם מקור ההכנסות והצמיחה המרכזי שלה. כך, הדגמים החדשים שחשפה החברה תפסו במה מרכזית באירוע שערכה אתמול (ד'). ואולם ברבעונים האחרונים נראה שהדחיפה האדירה שהעניק האייפון לאפל מאבדת מעוצמתה. מכירות המכשיר כבר לא צומחות, והחברה מתמקדת בהגדלת ההכנסות הודות למכירת מכשירים יקרים יותר ללקוחות קיימים במקום הגדלת מעגל הלקוחות.

 

 

הקשיים ניכרים בעיקר בשווקים צומחים באסיה, ובראשם הודו וסין. בשעה שיריבות מקומיות ובינלאומיות עושות חיל באזורים אלו ורושמות מכירות מרשימות, הביצועים של אפל נעים בין צמיחה סבירה לנתח שוק זניח. אפל סיימה את 2017 כיצרנית הסמארטפון החמישית בגודלה בסין עם נתח שוק של 11% בלבד, תוך עקיפתה בידי ארבע יצרניות מקומיות. במחצית הראשונה של 2018 היא מכרה בהודו מיליון אייפונים שהעניקו לה נתח שוק של פחות מ-1%. לפי נתוני חברת המחקר IDC, המצב במדינות אחרות לא שונה: בווייטנאם אפל מחזיקה בנתח שוק של 5%, בתאילנד ב-8%.

 

אייפון XS אייפון XS צילום: Apple

 

 

זו סיטואציה שונה לחלוטין ממעמדה של אפל במדינות המערב, שם היא לרוב היצרנית הראשונה או השנייה בגודלה. הסיבות לכך נעוצות בהעדפת הצרכנים באסיה של מכשירים זולים יותר מבוססי אנדרואיד, לרוב מתוצרת סינית, ומחזורי שדרוג ארוכים יותר בין מכשיר למכשיר. בתוספת הרוויה ברכישת המכשירים במערב מתקבלת תמונה שלפיה אפל עלולה להיכנס לתקופה של האטה בצמיחה, וגם זה במקרה הטוב.

 

 

 

 

 

בניסיון לשנות את המצב השקיעה אפל בשנים האחרונות משאבים ניכרים בהרחבת פעילותה בסין ובהודו. בסין מאמצים אלו נשאו פרי, וברבעון שתם ביוני 2018 הכנסות החברה במדינה צמחו ב-19% בהשוואה לרבעון המקביל. אך המאמצים בהודו - שכללו בין היתר מאמצי לובינג בהובלת מנכ"ל אפל טים קוק, פתיחת מרכזי מחקר ופיתוח מקומיים ולוקליזציה של שירותים - לא הובילו לשינוי משמעותי. נראה שכדי להצליח באמת במדינה, אפל צריכה לשווק אייפונים זולים במיוחד, אך האתוס שלה מצמצם את הסיכוי לכך.

 

ייתכן שהפיתרון הוא בכלל במקום אחר, לא באסיה וגם לא בסמארטפון, אלא בהמצאה מחדש נוספת. אחרי שהיתה חברת מחשבים וחברת סמארטפונים, אפל עשויה להפוך לחברת מוצרים לבישים. כיום מוצרים אלו, ובראשם השעון החכם אפל ווטש והאוזניות האלחוטיות AirPods, הם חלק צומח אך זניח בפורטפוליו של אפל. ברבעון שתם ביוני קטגוריית המוצרים שכללה אותם צמחה ב-37% - השיעור הגבוה ביותר מבין קטגוריות המוצרים של אפל - אך היתה אחראית רק לכ-7% מהכנסות החברה. לדברי קוק, בשנה האחרונה אוזניות האיירפודס סיפקו לחברה הכנסות של 10 מיליארד דולר - מרשים, אך שליש מהסכום שהניב לחברה האייפון ברבעון יוני לבדו.

 

 

 

נראה שבאפל מהמרים בגדול על עולם המחשוב הלביש ועל החיבור המתבקש שלו לעולמות המציאות המוגברת והמציאות המדומה. את המוצרים הקיימים צריך לבחון כחלק מהיסודות שאפל מניחה לאקוסיסטם שלמה. כבר כשהשיקה את האפסטור לפני כעשור, אפל הבינה שהניצחון האמיתי אינו ביצירת מכשיר מוביל, אלא בהצבתו במרכז אקוסיסטם של שירותים, תוכנות ומוצרים היקפיים שיגדילו את ההכנסות שאפשר לחלוב מהצרכן. וכל זאת תוך נעילתו בעולם שלה והערמת קשיים על הגירה לפלטפורמות מתחרות. זו הסיבה שמי שכבר רכש אייפון לרוב ישדרג אותו במקום לעבור לאנדרואיד, ושקטגוריית השירותים היא השנייה בגודלה מבחינת הכנסות החברה.

 

 

 

בצד התוכן אפל סוללת את הדרך עם הצעת כלי מפתחים ליצירת אפליקציות AR שמיועדות בשלב זה למכשירים הניידים שלה, אך ייתכן שבעתיד אפשר יהיה להמיר אותם בקלות לשימוש במשקפי AR או VR. שורת הדיווחים בתקשורת והרכישות שביצעה אפל מסמנת שהיא מפתחת מוצר כזה במרץ. ההערכות האופטימיות ביותר מדברות על השקה ב-2019, וגם אז אין ודאות שהמכשיר יהפוך להצלחה. ההשקה הגדולה האחרונה של אפל, האפל ווטש, הפכה אותה ליצרנית השעונים החכמים הגדולה בעולם אבל לא הפכה את התחום למכונת מזומנים. אך אם יש חברה שיכולה לעשות את זה ועל הדרך להמציא את עצמה מחדש, זו כנראה אפל. בהתחשב בכך שבמערב כבר כמעט ולא נותר למי למכור סמארטפונים ושבשווקים המתפתחים מעדיפים את המכשירים הזולים של המתחרות, ייתכן שזה הסיכוי הטוב ביותר של אפל לצמוח גם בעשור הבא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x