• תפריט
אינטרנט

נחשפו שלושה אתרי פייק ניוז איראניים, שהפיצו תוכן כדי להשפיע על ישראל

האתרים פרסמו כתבות בעברית, שהיו גרסאות של כתבות שעלו בכלי תקשורת בארץ - אך המסרים שלהן הוקצנו והוחרפו; בנוסף, הופעלו בידי איראן 26 חשבונות פייסבוק וטוויטר מזויפים, כדי לתמוך בקמפיין הדיסאינפורמציה החדש

עומר כביר 14:4006.09.18
גורמים איראניים הפעילו שלושה אתרים ו-26 חשבונות פייסבוק וטוויטר מזויפים, חלקם דוברי עברית, שפעלו ישירות במטרה להשפיע על דעת הקהל בישראל - כך חושפת היום חברת הסייבר הישראלית קלירסקיי (ClearSky).

 

 

לפני כשבועיים הודיעו פייסבוק וטוויטר שהסירו 1,000 חשבונות מזויפים, שרובם הופעלו על ידי גורמים שפעלו בשליחות ממשלת איראן. בשבוע שעבר חשפה רויטרס, בסיוע קלירסקיי, שהחשבונות המזויפים היו חלק ממערך מורכב יותר שכלל גם שורה של אתרי חדשות וחשבונות מדיה חברתית שהתחזו לרשת תקשורת לגיטימית אך למעשה הפיצו מסרים שפורסמו בכלי התקשורת הרשמיים של איראן.

 

 

 

אתר החדשות המזויף שהפעילו גורמים איראניים אתר החדשות המזויף שהפעילו גורמים איראניים

 

 

חלק מחשבונות ואתרים אלו הפיצו בין השאר מסרים אנטי-ישראליים ופרו-פלסטיניים, ואולם עד עתה לא היו דיווחים על פעילות של הרשת האיראנית בעברית והתמקדות ישירה בקהל הישראלי. עתה, מגלה חברת האבטחה שלושה אתרים שמיועדים לקהל ישראלי ושהפיצו פייק ניוז במטרה להשפיע על דעת הקהל.

 

תעמולה איראנית בעברית

 

שני מהאתרים הם בערבית, ועוסקים בהפצת מסרים פרו-איראניים. ואולם, אתר אחד, שפועל תחת הכתובת tel-avivtimes.com כתוב כולו בעברית ועוסק בהפצת פייק ניוז ומידע מוטה, חלק ניכר ממנו בגנות ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נכון לשעת כתיבת הידיעה האתר עדיין פעיל והידיעה הראשית עוסקת בהחלטה (אמיתית) של בג"ץ מהיום שהקפיא את כינוס הוועדה למינוי בכירים בעקבות עתירה נגד מינוי שני חברים בוועדה, בטענה שהם מקורבים לנתניהו.

 

עם זאת, תוכן הכתבה מוטה בעליל כאשר הכותרת מכריזה "בג״צ אסר על נתניהו לבחור לעצמו מפכ״ל" (ההחלטה של בג"ץ אמנם משמעותית, אבל חריפה הרבה פחות). הכתבה עצמה, אגב, רצופה שגיאות כתיב מביכות. כתבות אחרות מהיום עוסקות בהחלטת פרגוואי להשיב את השגרירות לתל אביב, מתקפה של שרת המשפטים איילת שקד על מרצ ומתקפה של יו"ר העבודה אבי גבאי נגד יש עתיד.

 

 

הקצנת המסרים בתוכן המזויף הקצנת המסרים בתוכן המזויף

 

 

באורח אירוני, ניתן למצוא באתר גם מאמר (גנוב) של פרשן "ישראל היום" ד"ר חיים שין, מתומכיו הגדולים של נתניהו. לא מעט כתבות מועתקות מאתרים אחרים, ועוברות שינויים שנועדו להקצין את מסריהן. בסוף אוגוסט, למשל, פורסמה באתר כתבה שהועתקה ממעריב כאשר הכותרת המקורית שונתה מ"על ישראל להיות ערוכה למלחמה כדי למנוע את התעצמות איראן בסוריה" ל"ישראל צריכה לצאת למלחמה כדי למנוע את התעצמות איראן בסוריה".

 

שיטת הפעולה של האתר מתבססת על גניבה של כתבות מאתרי חדשות לגיטימיים, שינוי תוכן של חלק מהידיעות באזורים קריטיים ושילוב של ידיעות פייק ניוז לצד ידיעות לגיטימיות כדי לשוות לאתר מראה של אמינות. פעילות האתרים נתמכה על ידי 14 פרופילים מזויפים בפייסבוק ו-11 פרופילים מזויפים בטוויטר עם עשרות אלפי עוקבים כל אחד. האתרים שנחשפו הם חלק מתשתית עולמית שהוקמה לאורך שנים על ידי האיראנים והכוללת למעלה ממאה אתרי חדשות ותקשורת פעילים, ב-24 מדינות ובכ-29 שפות, עם מאות פרופילים ברשתות חברתיות.

 

 

"מערך ההתחזות והתעמולה האיראני פועל בעשרות ארצות למעלה משש שנים", מסר אוהד זיידנברג, חוקר סייבר בקלירסקיי, בהודעה לעיתונות. "בשלבי ההקמה הראשונים של המערך, הוא קידם את האינטרסים האיראניים בעיקר באזור המזרח התיכון במדינות כמו תורכיה, מצרים ואפגניסטן. מדינות אלו נחשבות על ידי איראן למדינות 'יעד ראשון' להפצת הרעיונות של המהפכה האיסלמית. ב-2014, הרחיבו האיראנים את יעדי המערך והקימו אתרי חדשות יעודיים לכל מדינה וגוף אשר מעניינים את איראן. להערכתנו מטרת הקמת התשתית הינה השפעה על דעת הקהל במדינות היעד וייתכן לצורך העברת מסרים ממוקדים לפעילים ולאוהדים של איראן".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x