$
חדשות טכנולוגיה

דיווח: ליפט תכה את אובר במירוץ לבורסה, תנפיק במרץ 2019

החברה מנסה לגייס בנקים גדולים שישתתפו במהלך, בידיעה שבנק לא יכול לנהל שתי הנפקות של חברות מתחרות בו זמנית. ההנפקה מתוכננת בשלב זה למרץ-אפריל - אך תדמיתה ופעילותה שונות משל אובר, ולא בטוח שהנפקה זריזה תועיל לה

רפאל קאהאן 12:2402.09.18

ליפט מתכננת הנפקה בבורסה בשנה הקרובה. על פי דיווח של בלומברג מסוף השבוע, החברה החלה את הליך ההנפקה ותנסה להכות את אובר במירוץ להפוך לחברת ההסעות השיתופיות הראשונה שתהפוך לציבורית. ליפט כבר שכרה יועץ שיסייע לה במאמץ וצפויה לבחור בקרוב בנקים שישתתפו בהנפקה.

 

 

לפי הערכות, המהלך יתבצע במרץ או באפריל 2019. ואולם, מקורות בלומברג מסרו שלוח הזמנים אינו סופי ועשוי להשתנות. בליפט לא דחו את הדיווח על הסף והסתפקו בלציין שהחברה לא מגיבה לשמועות והערכות. דוברת החברה הוסיפה שהנפקה תיקבע על פי שלל פרמטרים ושבינתיים החברה מתמקדת בלהגדיל את עסקיה.

 

 

מונית של ליפט מונית של ליפט צילום: שאטרסטוק

 

 

המירוץ מול אובר אינו טריוויאלי וכלל לא ברור האם מהלך הנפקה מהיר יועיל לליפט. יכול מאוד להיות שהמשקיעים ימתינו ולא יקפצו על עגלת המניות של החברה, מה שיהפוך את המהלך לכישלון, בעיקר אם רבים מהם ממתינים לאובר. גם הנפקה באותו הזמן או לאחר שאובר תעשה את המהלך עשוי להשפיע על רמת העניין של המשקיעים. אובר תמיד תיהנה מבאז גדול יותר מליפט, מה שימשוך בהכרח יותר משקיעים. ואולם, אם אובר תנפיק לפני ליפט ותצליח, יכול מאוד שזה יהפוך את מניותיה של ליפט למעניינות ומוכרות יותר בקרב הציבור הרחב.

 

עוד סיבה להתחלת המהלך הוא שהיא מעוניינת לשמור לעצמה את זכות הראשונים לבחור את הבנקים שייעצו למהלך. בנק לא יכול לסייע להנפקה של שתי חברות מתחרות בו-זמנית. ליפט רוצה לשמור לעצמה את היכולת לבחור את הבנק המתאים ביותר מבחינת לרישום ולא להסתפק באלה שאובר ויתרה עליהם.

 

אובר וליפט: ראש בראש

 

ליפט מוערכת כיום בכ-15 מיליארד דולר לאחר שגייסה כ-600 מיליון דולר לפני כשלושה חודשים. אובר, לעומתה, מוערכת בכ-76 מיליארד דולר לאחר שקיבלה השקעה של כ-500 מיליון דולר מטויוטה החודש. אובר עצמה כבר הצהירה שהיא מתכננת את הנפקתה לחצי השני של 2019, כך שלליפט יש לוח זמנים צפוף ואינטנסיבי אם היא רוצה לעקוף את מתחרתה.

 

בניגוד לליפט, אובר מחזיקה במספר עסקים נוספים בתחום התחבורה החכמה כמו חטיבת המכוניות האוטונומיות שעשויה לעבור ספין אוף כדי לשמור על מיקוד עסקי. בנוסף אובר מספקת שירותי תובלה דרך שירות המשאיות שלה, אותו מנהל ליאור רון הישראלי. החברה גם פעילה בתחום התחבורה האווירית העירונית וכבר דיווחה על כך שהיא תתחיל בניסויים במוניות מעופפות בחודשים הקרובים.

 

 

ליפט עדיין מתמקדת בפעילות תחבורה כגון נסיעות שיתופיות והשכרת קורקינטים ואופניים חשמליים. אמנם גם לה יש מיזם פיתוח לרכב אוטונומי אך היא רק החלה לאחרונה בניסויים ראשונים במכוניותיה ולא ברור מתי היא תשלים את הפיתוח. בניגוד לאובר, ליפט גם ממוקדת בעיקר בשוק האמריקאי, ולא ידוע מתי תתרחב בצורה משמעותית במדינות אחרות. 
בטל שלח
    לכל התגובות
    x