שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

הזרוע הארוכה של איראן: רשת פייק ניוז בינלאומית

הכירו את IUVM, רשת התעמולה הזרה של ממשלת איראן. פעילותה נחשפה החודש בעקבות גילויים של פייסבוק וטוויטר - אך תחקיר של רויטרס מלמד שהשפעתה נרחבת בהרבה משהוערך, והיא מפיצה תוכן שקרי ברחבי העולם ב-11 שפות

עומר כביר 10:5729.08.18
מערך ההשפעה המקוון שמפעילה איראן נגד משתמשי אינטרנט בכל העולם גדול בהרבה מכפי שפורסם עד עתה, וכולל רשת רחבה של אתרים וחשבונות מדיה חברתית אנונימיים שפועלים ב-11 שפות שונות - כך לפי חשיפה של רויטרס.

 

 

קיומו של המערך עלה לכותרות החודש, לאחר שפייסבוק טוויטר חשפו שהסירו מאות חשבונות מזויפים שהופעלו על ידי גורמים איראניים שמקושרים לממשל. השבוע הודיעה גוגל שחסמה עשרות חשבונות יוטיוב, בלוגר וגוגל פלוס שהופעלו גם הם על ידי גורמים איראניים.

 

ניתוח של רויטרס זיהה לפחות עשרה אתרים ועוד עשרות חשבונות פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב שהיו חלק ממערך זה. חברת הסייבר האמריקאית פייראיי, שסייעה לפייסבוק לחשוף את החשבונות האיראניים, וחברת הסייבר הישראלית קלירסקיי, ניתחו את הממצאים ומעריכות שהחשבונות החדשים – שפעלו כולם תחת ארגון בשם IUVM - כלומר International Union of Virtual Media  - הן חלק מהמערך שזוהה והוסר בימים האחרונים על ידי פייסבוק, טוויטר וגוגל.

 

נשיא איראן, חסן רוחאני נשיא איראן, חסן רוחאני צילום: איי פי

 

 

לדברי רויטרס, רשת IUVM מקדמת תוכן מכלי תקשורת איראניים שבשליטת הממשל או כאלו שתומכים בעמדותיו, דוגמת PressTV, סוכנות הידיעות הרשמית פארס או תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה, תוך שהם מסווים את מקורו. "מדובר במגבר רחב היקף למסרים של איראן", אמר בן נימו, עמית מחקר בכיר במעבדת המחקר הדיגיטלי של Atlantic Council. "זה מצביע על הקלות שבה ניתן להפעיל מערך השפעה מקוון, גם כשהכישורים נמוכים. המבצע האיראני התבסס על כמות, לא איכות, אך לא אותר במשך שנים".

 

IUVM השתמשה ברשת האתרים שלה, שכללה ערוץ יוטיוב, שירות חדשות, אפליקציית מובייל והאב של קריקטורות שלועגות לישראל ולערב הסעודית, כדי להפיץ תוכן פרו-איראני. רויטרס זיהתה פעילות של הרשת באנגלית, צרפתית, ערבית, פרסית, אורדו, פאשטו, רוסית, הינדית, אזרבייג'אנית, טורקית וספרדית.

 

חלק ניכר מהתוכן שוכפל והופץ על ידי מגוון אתרי מדיה, כולל כאלו שהתחזו לאתרי חדשות אמריקאיים או בריטיים אך למעשה הופעלו על ידי איראן. לדוגמה, מאמר שהתפרסם בינואר באתר המתחזה Liberty Front Press דיווח על ניצחונות של נשיא סוריה בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים במדינה. המאמר יוחס ל-IUVM, אך למעשה התבסס על דיווח של פארס.

 

איראן: הטענות מגוחכות

 

המשלחת האיראנית לאו"ם מסרה בתגובה לרויטרס שהטענות שמועלות בכתבה "מגוחכות". גוגל סירבה להגיב לדיווח, אך הסירה את ערוץ היוטיוב של IUVM בעקבות פניית סוכנות הידיעות.

 

 

 

מפייסבוק נמסר שהחברה עדיין חוקרת את העמודים שזיהתה: "מדובר בחקירה מתמשכת ונמשיך לגלות עוד. אנחנו שמחים לראות שהמידע שאנחנו ואחרים שיתפו בשבוע שעבר הביא לעניין נוסף בהתנהגות מסוג זה". טוויטר שבה והזכירה שהסירה 770 חשבונות שהפרו את תנאי השימוש שלה. "פחות מ-100 מחשבונות אלו טענו שהם בארה"ב, ורבים מהם שיתפו פרשנות חברתית מפלגת", נמסר.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x