שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

דו"ח טכנולוגי

צוקרברג מתנגד להכחשת השואה - אך הודיע שלא יצנזר את המכחישים

מנכ"ל פייסבוק סבור שמפיצי הכחשות שואה עושים זאת בטעות ולכן אין בכוונתו לסתום להם את הפה, בכירי הייטק חותמים על אמנה נגד פיתוח נשק מבוסס AI ומתעלמים מהמציאות בשוק ולאינסטגרם יש בעיית בוטים משמעותית

ניצן סדן 13:5419.07.18

שונא את המשחק, לא את השחקן

 

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק ואחד האנשים הכי חזקים בעולם, חושב שהכחשת השואה היא תופעה מאוד מקוממת. בראיון לקארה סווישר מ-recode, אמר שההכחשה פוגענית, אבל שאין בכוונתו לצנזר את מכחישי השואה ברשת החברתית. לדבריו, מכחישי השואה לא מפיצים את מסריהם הרקובים בכוונה - הם פשוט הוטעו ע"י פייק ניוז והם בעצם קורבנות. ולכן, לראייתו, לא צריך לצנזר תוכן בעייתי רק משום שמישהו עשה טעות.

 

לא מאמין בהכחשה מכוונת. צוקרברג לא מאמין בהכחשה מכוונת. צוקרברג צילום: איי פי

 

 

סווישר, חדה כתמיד, אמרה לו שמפיצי ההכחשה עושים זאת במודע ובכוונה ושאין פה שום טעות. צוקרברג חלק עליה: "קשה לשייך ולהבין כוונות", אמר, והסביר שכל עוד לא מעודדים המפיצים פגיעה באנשים, אין סיבה לצנזר אותם.

 

יש לי הצעה עבור מר צוקרברג: קפוץ למטוס הפרטי שלך וטוס לפולין. בקר בגטו ורשה, ומשם סע לאושוויץ. הסתובב שם קצת, אפילו בלי הדרכה ונסה לדמיין מה קרה שם לפני קצת יותר משבעים שנה. לא תתקשה לדמיין; למרות מאמצי הנאצים, ישנם די עדויות, תצלומים והוכחות היסטוריות שגם אתה, כבודו, נחשפת אליהם. ועתה, חשוב קצת על מה שיכול לקרות בעולם בו אנשים לא מאמינים שדבר כזה יכול לקרות. זה אפילו לא משנה אם הוא יהודי או לא - כנראה שעניין צנזורת הכחשת השואה בפייסבוק היה נראה קצת אחרת לו ידע מר צוקרברג את מה שיודע כל ילד ישראלי.

 

אושוויץ. צוקרברג לא טרח לבקר אושוויץ. צוקרברג לא טרח לבקר

 

 

כמה שעות לאחר הראיון, כשקלט מה בעצם הוא אמר פה, פנה המוגול הצעיר לסווישר וביקש להבהיר שהוא חושב שהכחשת שואה היא דבר רע מאוד ואינו תומך בכך בשום צורה.

 

לא, הוא רק מאפשר זאת. וההיסטוריה הוכיחה מה קורה כשאנשים יושבים בחיבוק ידיים. ואקנח בפנייה לכל חברה, גורם עסקי או ממשלתי שיצליח להביא את צוקרברג לישראל: אני יודע שזה די מובן מאליו - אבל בחיאת, קחו אותו ליד ושם.

 

תוכנה עם פרופיל 97

 

ההתנגדות ליישומי בינה מלאכותית ממשיכה לצבור תאוצה בסקטור ההייטק: אמש נודע על אמנה חדשה, עליה חתמו אלון מאסק, בכירי דיפ מיינד - מעבדת ה-AI של גוגל, מספר חוקרי בינה מלאכותית בולטים, מייסד סקייפ יאן טאלין ואחרים. החתומים התחייבו שלא לפתח יישומי בינה מלאכותית למטרות צבאיות מעשיות, כאלה שיובילו להרג בני אדם. רבים מהחותמים הצטרפו משום שהם מכירים בסיכון של רצח קר, מכני ונטול בקרה רגשית. עבורם, היתה החתימה צעד מחויב-מוסר.

 

מל"ט אמריקאי משגר טיל מל"ט אמריקאי משגר טיל

 

 

אנשי דיפ מיינד חתמו על האמנה גם כדי לתת תחושת ביטחון מוסרי לעובדיהם; לפני כמה חודשים קמה מחאת מתכנתים בגוגל, לאחר שהתברר שהחברה מסייעת לפנטגון לשפר יכולות זיהוי מטרות עבור מל"טי תקיפה. היכולות הללו יכלו לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים, אך עובדי גוגל לא רצו שום קשר לרובוטים הרוצחים של הממשלה. עד כדי כך, שגוגל נסוגה מהפרויקט.

 

ומאסק חתם עליה כי הוא מפחד שרובוטים מרושעים ישתלטו על האנושות או יכחידו אותה. הוא מרבה להביע דאגה מהזוועות שיעשו לנו מכונות חכמות, והייתי מופתע מאוד אם לא היה חותם על האמנה האמורה.

 

אבל מה שווה החתימה הזו בשטח? יש לי חדשות לכל מי שעובד בחברה שמפתחת יישומי בינה מלאכותית מתקדמים, בדגש על ראיית מכונה ותמיכה בקבלת החלטות: כולכם הולכים לפתח מוצרים שישתלבו בתעשיית הביטחון - וכן, גם בכלי נשק. התוכנה שלכם קיבלה צו ראשון.

 

קרון שליטה מרחוק בכלי טיס צבאיים קרון שליטה מרחוק בכלי טיס צבאיים צילום: militaryaerospace

 

 

צבאות הם לקוחות נפלאים עבור כל תאגיד: התקציבים גדולים, התנאים נוחים, והעסקאות הן לרוב נרחבות ולטווח ארוך. וכרגע, מה שהכי מעניין צבאות זה כלי תוכנה מבצעיים. לא בוט שיסדר משמרות בחמ"לים, אלא אלגוריתם שיעזור למפות את החמ"לים של האויב ויזין את הנ"צ שלהם לפצצות מונחות GPS. תקציב צבא ארה"ב ל-2018 עמד על 647 טריליון דולר, ופיתוח יכולות בינה מלאכותית היא אפיק הצטיידות מרכזי עבורו.

 

אף דירקטוריון של אף חברה לא ימהר לוותר על עסקאות גדולות ומפתות; הצבא יבין שיש לו עסק עם ספק בעייתי, ויפסול אותו גם לעסקאות עתידיות שלא בהכרח קשורות לכלי נשק. הצבא מודע לכמה שהוא איטי ובירוקרטי; למה לו להיכנס לעבודה עם ספק שיכול מחר לעכב עניינים בגלל בעיות אצלו בבית?

 

גוגל התקשתה מאוד לבטל את המעורבות בפרויקט ההוא, וזה היה חוזה שהוערך בכמה מיליוני דולרים; האם היתה מוותרת על חוזה של חצי מיליארד דולר? שני מיליארד? אלו סכומים מקובלים ונפוצים כשמדובר במערכות נשק ותשתיות עבורם. כסף מדבר פה, והוא מדבר חזק מאוד: לצבא ארה"ב יש כ-260,000 ג'יפים מסוג האמר מדגמים שונים; אפילו אלון מאסק יתקשה לוותר על הזדמנות להחליף אותם בג'יפים אוטונומיים של טסלה.

 

קצרצרים

 

1. אינסטגרם הגיעה לאחרונה להיקף שימוש של מיליארד איש בחודש - אך לפי מחקר חדש, כ-95 מיליון מהם אינם אנשים; לרשת החברתית יש בעיית בוטים משמעותית. לפי חברת Ghost Data, שיעור הבוטים נמצא בצמיחה: כיום עומד הנתון על 9.5%, כשלפני שלוש שנים עמד הנתון על 7.9% מתוך 300 מיליון איש. מה עושים הבוטים הללו? מפיצים פייק ניוז, מגדילים מלאכותית את מניין העוקבים של חשבונות למיניהם ועוד. מצבה של אינסטגרם רע, אך טוב משמעותית משל טוויטר, בה שיעור הבוטים מוערך ב-17%. אינסטגרם הופכת לחלק חשוב יותר ויותר מאסטרטגיית פייסבוק, ולרשת החברתית יש הזדמנות להילחם בבוטים לפני שיהיו יותר מדי מהם מכדי לאפשר זאת.

 

2. במאי האחרון, החלה פייסבוק לדרוש ממפרסמי קמפיינים פוליטיים בשירותיה לחשוף את זהות המממן שלהם, כחלק ממסקנות מחדל קיימברידג' אנליטיקה. המידע הזה הונגש לציבור והועבר לחוקרים מאוניברסיטת ניו יורק - ועתה מתברר שהמפרסם הגדול ביותר ברשת החברתית הוא לא אחר מאשר דונלד ג'ון טראמפ, נשיא ארצות הברית. החוקרים גילו ששני גופים המקושרים לנשיא מחזיקים בשני המקומות הראשונים בתדירות והוצאות הפרסום: בין מאי ליוני השנה, עלו 9,532 מודעות בפייסבוק שעלו 247,100 דולר. המודעות הללו נועדו לשפר את תדמית הנשיא ופעילותו בעיני הציבור בארה"ב ובעולם, אל מול טענות קשות שהועלו נגדו בדבר מדיניות ההגירה שלו, התמודדותו עם סוגיות בינלאומיות וכמובן חקירת המעורבות הרוסית בזכייתו בבחירות.

 

 

 

3. חברת ליפט מתמודדת עם משבר יח"צ: וילצ'ז לאגו, אחד מהנהגים שלה, נאשם בסדרת מקרי אונס, אותם ביצע בחודשים האחרונים באזור סן פרנסיסקו. שמה של החברה נקשר בפרשה משום שלאגו עבר את בדיקות הרקע שליפט עורכת לנהגים, מבלי שזיהתה שיש לו עבר פלילי ושמדובר בשוהה בלתי חוקי במדינה. להגנתה, טענה החברה שהיא לא חושבת שלאגו ביצע את התקיפות בזמן שהיה במשמרת ונסע עבור אובר - ושפעל בזמנו החופשי. כן, כי זה ממש מנקה אתכם מאחריות; בדיקות רקע כושלות לפעמים - אך בדיקות הרקע של חברות כלכלת החלטורה ובמיוחד שיתוף הנסיעות הן רופפות במיוחד. גם אובר, מתחרתה הגדולה של ליפט, קיבלה לעבודה עבריינים מורשעים, פושעים אלימים - ואז הופתעה לגלות שהם פגעו בנוסעים. לחברות אין אינטרס להקשיח את בדיקות הרקע; כל המודל שלהן נשען על לשדר מסרי "כל אחד יכול לעבוד אצלנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x