• תפריט
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

הסרט גרוע? ספרו לסבתא: לנטפליקס נמאס מביקורות הגולשים

ענקית הסטרימינג מבטלת את האפשרות לכתוב ביקורות לסרטים והסדרות שהיא מציגה - ובצדק, רדיט רוצה לפתוח את דלתותיה למפרסמים ושוכחת כמה שונאים אותם הגולשים שלה ואמזון זוכה לגינוי מצד ארגון זכויות אדם לאחר שהציגה למכירה מוצרי ניאו נאצים

ניצן סדן 12:4008.07.18
שמור את הקיטורים שלך לעצמך

 

נטפליקס ביטלה את היכולת לכתוב ביקורות על הסרטים והסדרות שהיא מציגה. הביקורות אמנם הין קיימות רק באתר של החברה ולא באפליקציית הטלוויזיה שלה, אך משתמשים רבים, בעיקר בארה"ב, הגיבו על המהלך בזעם ותדהמה.

 

קל לחשוב שיש משהו אנטי דמוקרטי באקט הזה - שלילת חופש המרמור הפומבי ממשתמשים. אבל בפועל, אף אחד לא צריך ביקורות גולשים בנטפליקס, ומוזר לי שהתכונה הזו נמחקה רק עכשיו.

 

ביקורות בנטפליקס ביקורות בנטפליקס צילום מסך מנטפליקס

 

 

הביקורות בנטפליקס נשארו אצלה עוד מהימים שלפני המצאת הסטרימינג, כשהחברה היתה שירות הזמנת סרטי DVD. באותה תקופה, היה ערך רב לביקורות: כל סרט שהזמנתם היה מגיע רק לאחר יומיים-שלושה, והיה ממש מעצבן לגלות שמדובר בסרט נוראי. לכן, הביקורות היו שירות לצרכן: הסרט מנטפליקס היה זוועה? כתוב על כך, כדי שמשתמשים אחרים לא יבזבזו זמן וכסף.

 

אבל כיום נטפליקס היא משהו אחר; כל סרט וסדרה שתרצו יוצגו לכם בלחיצת כפתור, והחברה עצמה מייצרת תוכן - כמו Stranger Things הנפלאה או The Week of הנוראית של אדם סנדלר. צריכת הסרטים והסדרות בנטפליקס אינה חוויה חברתית נרחבת; יושבים בבית, שולפים סדרה דרך יישום נטפליקס בטלוויזיה, וצופים. אם היא היתה גרועה במיוחד, מקטרים על זה בטוויטר או בפייסבוק - כמו על כל דבר אחר; המטרה של המקטרים היא שכמה שיותר אנשים יקראו את הטענות שלהם, והרשתות החברתיות הן הבמה הכי גדולה.

 

 

ביקורת מיזוגנית על סרט מסדרת מלחמת הכוכבים ביקורת מיזוגנית על סרט מסדרת מלחמת הכוכבים צילום מסך מנטפליקס

 

 

ולכן, קל לראות למה אתם ואני לא זקוקים לתכונת ביקורות ייעודית בתוך נטפליקס. אבל גם לחברה עצמה יש אינטרס לחסל את הביקורות הללו: טרולים מכל סוג משתמשים בעמודי ביקורות כדי לנסות ולהפיל דירוג של תוכן שלא מוצא חן בעיניהם, וזה קיים גם בנטפליקס. מיזוגנים מלעיזים על הופעות סטנד-אפ של נשים, ליברלים תוקפים סרטי תעודה שמספרים על חיי פרסונות שמרניות ושמרנים תוקפים את כולם על הכל. למה צריכה החברה את המיגרנה הזאת? היא רוצה להציג סרטים ולעשות כסף, לא להתעסק במודרציית תוכן ולהסתבך בטענות על צנזורה כמו פייסבוק. ולכן, סתמה לכולם את הפה וזהו. האמת, אני מבין אותה.

 

הפוסט שלך, בחסות המפרסם

 

רדיט היא אחת הפלטפורמות שאני הכי אוהב באינטרנט: אוסף קהילות ופורומים בכל נושא אפשרי, אוסף בו רצים דיונים בלי צנזורה. ואני לא היחיד: לרדיט יש כ-330 מיליון משתמשים פעילים בחודש, פחות או יותר כמו לטוויטר. רדיט מייצרת ממים, רעיונות, מיזמים והרבה רעש. רק דבר אחד אינה עושה, וזה כסף. ובכן, להנהלה שלה נמאס: לאחר 13 שנות פעילות, תפתח רדיט את שעריה בפני המפרסמים ותשיק סדרת מוצרים עבורם. ויש לה המון מה להציע: יש פורומים לנושאים רבים, ביניהם מוצרים ומותגים. ורדיט תוכל לאפשר לאותם מותגים ללמוד יותר על מי שאוהב אותם, מי ששונא אותם ולהפציץ את שני הצדדים בפרסומות. בנוסף, יוכלו המפרסמים לפרסם פוסטים משלהם (שיקודמו על פני פוסטים של משתמשים, כמובן) בכל פורום ואף לפתוח דיונים ולתקשר ישירות עם הגולשים. והחברה אופטימית; לראייתה, הגולשים לא יתנגדו - שכן הם כבר רגילים לפרסומות ברשת.

 

 

לא סובלת מפרסמים. רדיט לא סובלת מפרסמים. רדיט

 

 

אם היה מדובר באתר אחר, היתה ההערכה מדויקת: אנשים רגילים לפרסומות, וכל עוד אינן מטרידות או קולניות - כנראה שיתעלמו מהן. אבל רדיט אינו אתר רגיל.

 

גולשי רדיט אוהבים את הפלטפורמה כמו שהיא: פראית, לא מפוקחת ובלי השטויות של פייסבוק וטוויטר. ולא ניתן יהיה לחנך אותם בלי לגרור נטישה המונית - או שלהם, או של המפרסמים; בתור משתמש ותיק, שצפה בכמה ניסיונות של מפרסמים לתקשר עם גולשים ולהשתתף בדיונים, אני יכול להעיד שקללות כאלה לא ראיתי באף משחק כדורגל.

 

גם פורום בנושא מטוסי מלחמת העולם הראשונה יכול להפוך לפורום אלים, פוגעני ולעומתי ברגע שמפרסם מעז להראות שם את קצה חוטמו. ולכן, יהיה עדיף לחברה ללכת על מודל מנוי זול ולייצר מתח רווחים פחות מסוכן; הרי אם תתבצע נטישה המונית של גולשים, לא תוכל להשיב אותם בשום צורה. היתרון של משתמשי רדיט הוא הנאמנות לפלטפורמה, ויהיה חכם מצד ההנהלה להימנע מלהעמיד את הנאמנות הזו במבחן.

 

לונדון תחכה

 

כמה חברות, ביניהן ענקית הצילום ניקון, השיקו פרויקט נחמד: מערך מצלמות שמצלם בזמן אמת את לונדון ברזולוציה מדהימה של 7,300 מגה-פיקסל ויוצר פנורמה מתעדכנת של 155 מעלות. גולשים יכולים לצפות במה שעובר על העיר בטיים לאפס של 24 שעות. אפשר גם להיכנס בזום וכמעט להציץ לחלונות הבתים. בסך הכל, רעיון חמוד וביצוע מצוין: רק חבל שלא בחרתם במקום פחות פוטוגני מלונדון.

 

האוטופיסטים של האינטרנט סיפרו לנו, לפני כמה עשורים, שהיא תעשה רק טוב לאנושות. היכולת להעביר מידע במהירות ובצורה נגישה תעזור לאנשים למצוא מכנים משותפים, ללמוד זה על זה, ולבנות קהילה גלובלית מקוונת. וליכולת לצפות במה שמתרחש בערים רחוקות יש תפקיד בכך, במיוחד כשמדובר במקומות רחוקים מהלב.

 

 

תצוגת לונדון ב-7.3 גיגה-פיקסל תצוגת לונדון ב-7.3 גיגה-פיקסל צילום Lenstore

 

 

למשל, חאלב (או כמו שקוראים לה ב-CNN ובכמה רשתות בארץ, אלפו) שבסוריה. לפני ארבע שנים עמדו בה אתרי מורשת עולמיים, שמציגים היסטוריה של יותר מ-6,000 שנה, וגרו בה 2.1 מיליון איש; כיום נמצאים בה בערך חצי מכך, שסובלים יום יום מהפצצות צבא אסד. בין היתר, משתמש הצבא בפצצות דלק-אוויר - כלי נשק רב עוצמה שנועד במקוק לפוצץ מוקשים מתחת לאדמה. מלחמת האזרחים בסוריה עולה על סדר היום העולמי רק כשמנהיגי רוסיה וארה"ב מתייחסים אליה, או כשצה"ל מפציץ מעבר לגבול ויש חשש שגם ישראל תיכנס לתמונה.

 

ולכן, חבל לראות שאין יותר שימוש במצלמות רחוב וכלים מתקדמים להצגת חייהם של תושבי סוריה המסכנים. קשה יותר לסלק פליטים מגבולך כשאתה יודע מה עבר עליהם, לאחר שראית בעצמך מהי מלחמת אזרחים. נכון שהתשתיות בסוריה פחות נוחות מהתשתיות בלונדון, ושאסד יעשה כל שביכולתו כדי למנוע מהתמונות הקשות לצאת החוצה. אבל זה מאמץ שחובה לעשות אותו; הרבה יותר חשוב שתושבי לונדון יוכלו לראות מה קורה בחאלב, מאשר להיפך.

 

קצרצרים

 

1. אמזון סופגת ביקורת חדשה: החברה מאפשרת לתנועות ניאו נאציות למכור דרכה מוצרים שמקדמים את הפעולות שלהן. בין היתר, אפשר למצוא באמזון שרשראות ועגילים עם צלבי קרס ואפילו בגדי ילדים עם סיסמאות אנטישמיות ואחרות ובגד לתינוק עליו ציור של צלב בוער. ארגון זכויות אדם אמריקאי הוא שאיתר את המוצרים הללו, ועתה טוען שגולשים שלחו להנהלת החברה תלונות על הצגתם, תלונות שלא זכו להתייחסות. בתגובה, מסר דובר החברה לוושינגטון פוסט שכל הסוחרים שעובדים מול אמזון צריכים לציית לנהליה ולהימנע מהפצת שנאה. נכון לרגע זה, המוצרים עדיין זמינים לרכישה.

 

 

 

מוצרי ניאו נאצים באמזון מוצרי ניאו נאצים באמזון צילום מסך מתוך דו"ח של ACREPWF, ארגון זכויות אדם בארה"ב

 

 

2. קרה לכם פעם שהתלוננתם בפני גוגל על משהו, ואז ראיתם את העונות מתחלפות בחוץ בזמן שחיכיתם למענה אמיתי? ענקית האינטרנט אולי לא ממהרת להתייחס אל משתמשים פרטיים, אך ארגונים מקבלים מענה טורבו: מנהל מערכת בחברה שעוסקת בהפעלת תשתיות אנרגיה מתחדשת כתב ששירותי הענן של גוגל חסמו לה את הצורה; אתרי החברה ושירותיה נוטרלו בידי הענקית, בטענה ל"התנהגות חשודה" שזיהתה. כדי להסיר את החסימה, נדרש אותו אדמין להציג שורה ארוכה של אישורים והרשאות. אבל כשהפכה תלונתו לפומבית, אצה-רצה גוגל לתקן את המעוות תוך שהיא מתנצלת בנימוס ומבטיחה ששירותי הענן שלה לא יחזרו על הטעות. שירותי הענן של גוגל הם התחום בו יש לה את התחרות הקשה ביותר - אמזון, מיקרוסופט ואחרות. ולכן, החברה תעמוד על הראש כדי שללקוחות השירות לא תהיה סיבה לעבור למתחרה. חבל שזה לא כך גם בתחומי החיפוש ומערכות ההפעלה למובייל.

 

3. יישומי בית חכם משמשים לעיתים, כדי להרע לאנשים: בשנה האחרונה זוהו כמה וכמה מקרים בהם בעלים מתעללים השתמשו במנעולים חכמים כדי לסגור את נשותיהם המסכנות בבית, ובמצלמות כדי לנטר את תנועתן. עתה מפרסם צוות חוקרים בריטי רשימת יישומים בהם השתמשו המתעללים - עם מידע שיסייע לקורבנות לחסום את האפליקציות ולצמצם את הסבל.

 

 

 

4. משחק המציאות המוגברת Ingress, בו מסתובבים בעיר וכובשים שטחים, זכה לפופולריות במדינות רבות, ביניהן ישראל. כשהושק לפני כשש שנים, יכולתם לראות גיקים מהלכים ברחובות ת"א וכובשים סמטאות עבור הקבוצה במשחק שבחרו לייצג. חלקם בטח ישמח לשמוע שהמשחק יהפוך לסדרה עלילתית בחסות נטפליקס. השאר יאנחו וצער, בזוכרם שעד כה, כל סדרה שהתבססה על משחק וידאו התגלתה כגרועה למדי. יוצאת דופן בודדת: פוקימון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x