$
אינטרנט

פרשנות מאקרו

התלות של הסוחרים באמזון ממחיש את כישלון האינטרנט

נתונים עדכניים על היקפי הסחר בשירותי החברה מראה שהמוכרים לא יכולים להסתדר בלעדיה; הרשת אמנם נבנתה כמרחב חופשי, פתוח ושוויוני - אך בפועל רק תאגידי ענק נותנים את הטון, בעוד לסוחר הקטן אין שום כוח מולם

עומר כביר 10:2931.05.18
המוכרים המקצועיים שעובדים עם אמזון לכודים במלכודת דבש: מצד אחד, הם מקבלים פלטפורמה מעולה לשיווק מרכולתם לעולם בשילוב שירותי לוגיסטיקה שמסייעים בשליחה יעילה של המוצרים; מצד שני, הם מפתחים תלות גדולה בפלטפורמה, שבאופן אירוני הופכת לחשש הכי גדול שלהם. מגמה זו ניכרת היטב בתוצאות סקר שפרסמה לאחרונה Feedvisor הישראלית ונערך בקרב 1,200 מוכרי אמזון מקצועיים.

 

 

מחד, הנתונים מציגים הצלחה אדירה למוכרים: היקף המכירות השנתי של 19% מהם היה מיליון דולר לפחות, לעומת 10% בסקר מקביל אשתקד. במקביל, הדומיננטיות של אמזון גדלה: 60% אמרו כי היא אחראית ליותר מ-60% מהכנסותיהם. מאידך, ההצלחה והתלות באמזון דחפו 38% מהמוכרים לציין שהחשש העיקרי שלהם הוא תחרות מצידה (החשש הראשון במעלה בקרב הסוחרים). חששות נוספים הנוגעים אליה קשורים לעמלות שהיא גובה והחשש שתחסום מוכרים.

 

 

 

במובנים רבים, הנתונים מבליטים את כישלון החזון של בניית האינטרנט כמרחב חופשי ופתוח שעמד ביסודה. לפי חזון זה, הרשת היא שדה משחק שוויוני שבו לאדם מהשורה יש כוח דומה לשל ארגון גדול: כל אחד יכול להקים אתר ולמכור בו סחורה או להציג תוכן בלי תלות בגודלו, כי כולם נהנים מאותה גישה זהה וקלה.

 

בפועל, במיוחד בעשור האחרון, הרשת התגבשה סביב מספר מצומצם של אתרים שמהווים מעין שערי כניסה: פייסבוק בתוכן, גוגל בחיפוש מידע או אמזון בקניות מקוונות. מעצמות-על שכל עיטוש שלהן גורם להצטננות כוללת. תחתן נמצאים אתרים קטנים יותר, אך עדיין חזקים מספיק כדי להיות בעלי משקל בשיח.

 

 

 

למטה למטה, בתחתית, נמצא הגולש מהשורה או המוכר הקטן. הוא לא אמזון ואין לו מותג מצליח. הוא יכול להקים אתר, אבל מי יגיע אליו. הברירה היחידה היא לחבור לפלטפורמה שבה כבר נמצאים הגולשים. וכשהוא מצליח, זו הצלחה שתלויה ברצון הטוב של אותה מעצמה. זה נכון עבור סוחרים באמזון בדיוק כפי שזה נכון ליוצרי תוכן בפייסבוק. במקום כלכלה שוויונית יותר, קיבלנו גופי ענק חדשים שמכוונים את הרשת לצורכיהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x