$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

"סטורדוט מגייסת 400 מיליון דולר להקמת מפעל להטענת סוללות בארה"ב"

החברה שגייסה 126 מיליון דולר ומבטיחה להטעין את הרכב החשמלי ב־5 דקות: "לא יכולנו להקים את המפעל בישראל מסיבות טכניות"

מאיר אורבך 06:5923.05.18

"אנחנו פותחים בסיבוב גיוס של 400 מיליון דולר להקמת מפעל לייצור סוללות של טעינה סופר־מהירה לרכב החשמלי. המפעל יוקם בארה"ב", כך אמר ל"כלכליסט" דורון מאירסדורף, המנכ"ל ואחד ממייסדי חברת סטורדוט (StoreDot) שמפתחת טכנולוגיית הטענה מהירה במיוחד לרכבים חשמליים.

 

 

 

בנוסף, אתמול (ג') הכריזה החברה על הסכם השקעה ושיתוף פעולה אסטרטגי שחתמה עם ענקית האנרגיה הבריטית בריטיש פטרוליום (BP), שבמסגרתו תשקיע האחרונה 20 מיליון דולר בסטורדוט.

 

סטורדוט, שיושבת בהרצליה ומעסיקה 85 עובדים, הוקמה ב־2012 על ידי מאירסדורף ופרופ' סיימון ליטסין - שניהם יוצאי סנדיסק - יחד עם פרופ' גיל רוזנמן, וגייסה עד היום 126 מיליון דולר בארבעה סבבים. החברה פיתחה סוללת ליתיום יון שמאפשרת טעינה סופר־מהירה לשוק המובייל ולתעשייה. באמצעות טכנולוגיית Flash Battery שפיתחה, ניתן לטעון סוללות של רכב חשמלי ב־5 דקות בלבד. הקמת המפעל בארה"ב נועדה להפוך את ייצור הסוללה המהירה - שכיום נעשה במעבדות בהרצליה בהיקף של יחידות בודדות - לייצור המוני.

 

 

 

השת"פ שיעלה מכוניות על הכביש כבר ב־2020

 

לפני כשנה חתמה סטורדוט על הסכם שיתוף פעולה עם יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית מרצדס, שבמסגרתו השקיעה היצרנית הגרמנית 60 מיליון דולר בחברה. בנוסף, מרצדס תעזור לחברה הישראלית בהתאמת הסוללות לרכבים, ולפי הצפי, ב־2020 מרצדס תעלה על הכביש מכוניות חשמליות ראשונות שיעשו שימוש בסוללה הסופר־מהירה של סטורדוט. ההסכם מעניק למרצדס בלעדיות למשך שנתיים, כך שהכוונה של סטורדוט היא להתחיל למכור בהיקפים גדולים ב־2022 - המועד שבו אמור להיפתח המפעל החדש.

 

שקלתם להקים את המפעל לייצור סוללות בישראל ולא בארה"ב?

"לא, כי אין בישראל את שרשרת האספקה הנדרשת של חומרים וסוללות שתאפשר ייצור במסות. אני צריך לייצר מיליון תאים ביום כדי לעמוד בביקוש ואין בישראל את היכולת הזו".

 

 

מנכ"ל סטורדוט, דורון מאירסדורף מנכ"ל סטורדוט, דורון מאירסדורף

 

 

לפי מאירסדורף, "בשלב הראשון המפעל יעסיק 500 עובדים. לפי התוכניות, ב־2025 כבר נייצר סוללות לחצי מיליון רכבים". לדברי מאירסדורף, המפעל יהיה הראשון בעולם שיעשה שימוש בטכנולוגיה שמאפשרת ייצור סוללות שנטענות במהירות גבוהה, אך הוא מעריך כי "עד 2030 כל המפעלים יהיו כאלו".

 

אחד המקומות שסטורדוט בודקת כאופציה להקמת המפעל הוא מדינת אלבמה בארה"ב. לדברי מאירסדורף הסיבה לכך היא ש"לדיימלר (החברה־האם של מרצדס - מ"א) יש שם מפעלים".

 

מאירסדורף מספר כי בכירי החברה נפגשו כמה פעמים עם בכירים בממשל האמריקאי כדי ליצור איתם שיתוף פעולה בנוגע להקמת המפעל החדש וכדי לקבל סבסוד לשם כך. "אנחנו נפגשים עם אנשי ממשל בנושא הזה. אנחנו רוצים סובסידיה מהממשל וסיוע כדי ליצור איזון אסטרטגי מול מזרח אסיה. כיום יש מחסור עצום בסוללות חשמליות שיחריף בשנים הקרובות. כיום מי שמובילות את התחום הזה הן מדינות מזרח אסיה. המפעלים והטכנולוגיה נמצאים בסין, קוריאה ויפן. לעומת זאת, בארה"ב יש מפעל אחד - טסלה של אילון מאסק".

 

אך מאירסדורף מזהה בפער הגדול שנוצר גם הזדמנות: "בסין הגדירו את הסוללות החשמליות כנושא של ביטחון לאומי. כלומר, המפעלים בסין לא יכולים לייצר למדינות אחרות. ארה"ב מפספסת את הזמן הזה".

 

 

הדמייה של חיבור סוללה של סטורדוט לרכב חשמלי הדמייה של חיבור סוללה של סטורדוט לרכב חשמלי

 

 

"BP הבינה שהעתיד נמצא ברכב החשמלי"

 

החזון של סטורדוט לא עוצר בייצור הסוללה המהירה ביותר, אלא בהפיכת הסוללה החשמלית למוצר נפוץ שיהפוך לאלמנטרי בשוק הרכב. זו אחת הסיבות לחתימה על ההסכם עם BP. "האקו־סיסטם של טעינת הרכב החשמלי מורכב מכל מיני חלקים - יש צורך ברכב שמותאם לטעינה מהירה, יש צורך ביצירת מערכות גיבוי ובפריסה של עמדות טעינה", אומר מאירסדורף. "כל הדברים האלה הם לא באחריותי. אני מבין רק בסוללה. כאן BP נכנסים לתמונה. הם יעמידו תשתיות שיאפשרו הקמת תחנות טעינה מהירה בתחנות דלק. הם מתכוונים לבנות את תחנות הדלק שלהם עם חיבור לרשת ולהשקיע בניהול חוויית המשתמש. כלומר, שהטעינה של רכב חשמלי תהיה דומה לתדלוק של רכב כיום שאורך 5 דקות בלבד".

 

BP תספק לכם תשתיות שיאפשרו לכם להתרחב. על איזה צורך שלה אתם עונים?

"BP לא רוצה להיות הקודאק הבאה. היא הבינה שהעתיד הוא ברכב החשמלי. אם היא רוצה שתחנות הדלק ימשיכו לפעול, היא חייבת להיות חלק מזה. BP מבינה שתחנות דלק יצטרכו לעבור שינוי. היא מבינה שהן יהפכו להיות תחנות טעינה של רכבים חשמליים.

 

"כיום אין לה הטכנולוגיה הדרושה או שותפויות מתאימות. בזכות ההסכם שלנו עם דיימלר אנחנו יכולים לחבר אותה לכל השחקניות הגדולות בתחום".

 

סטורדוט לא מפחדת מתחרות מול טסלה ושברולט

 

עד שסטרודט תייצר סוללות לחצי מיליון רכבים צפויות לחלוף כמה שנים. בינתיים פועלות בשוק חברות עם גב חזק כמו שברולט וטסלה של מאסק.

 

אתה לא חושש מתחרות מול ענקים כאלה?

"לא. כיום הטכנולוגיה של טסלה מאפשרת טעינה מלאה של סוללה חשמלית ב־40 דקות, והטכנולוגיה של שברולט מאפשרת טעינה מלאה בשעתיים. בנוסף, אנחנו היחידים שמייצרים סוללות ליתיום ללא גרפיט — חומר שהאינטראקציה שלו עם ליתיום יכולה לחמם את הסוללה עד לכדי פיצוץ. זה מה שקרה לגלקסי נוט 7 של סמסונג. זו בעיה ידועה, ולכן טוענים את כל הסוללות לאט. אנחנו היחידים שמציגים מערכת שלמה נטולת גרפיט כחומר פעיל. זה מה שיוצר את העניין הגדול בטכנולוגיה שלנו".

 

אתה לא חושש מכך שהרכב החשמלי הוא טרנד שיחלוף? אם זה יקרה, מאות מיליוני דולרים שהשקיעו בכם יירדו לטמיון.

"הרכב החשמלי ינצח וזו לא שאלה בכלל". כדי להוכיח את דבריו פונה מאירסדורף לענק הסיני: "בסין החליטו שאחרי 2025 לא תוכל להיכנס לערים עם רכב מנועי. גם לונדון ופריז מדברות על אותו הדבר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x