$
מכשירים ומדריכים

ראיון כלכליסט

טיפשים בלי הפסקה: היזם שמוכיח שטלפון לא חייב להיות חכם

סבסטיאן קודוויל מאמין שלטלפונים טיפשים נטולי מסך מגע או חנות אפליקציות עוד יש ביקוש. עובדה שבתוך חצי שנה הפכה מערכת ההפעלה KaiOS שפיתח עבורם למספר 2 בהודו. עכשיו הוא סופר את ההכנסות מנוקיה ומתכנן פלישה לאפריקה

עומר כביר 10:5721.05.18

המכשיר המדובר ביותר בתערוכת המובייל MWC שנערכה אשתקד בברצלונה לא היה סמאטרפון משוכלל אלא ה-3310 של נוקיה - Feature Phone (פיצ'רפון), טלפון סלולרי פשוט שרחוק שנות אור מסמארטפונים. תכונותיהם הבסיסיות ביותר של מכשירים דוגמתו, שלא מצוידים במסך מגע ובחנות אפליקציות עשירה ומרובת אפשרויות, זיכה אותם גם בכינוי הגנאי Stupidphone, טלפון טיפש. אך שיחה עם סבסטיאן קודוויל, שהחברה שהקים יצרה את מערכת ההפעלה שגם עומדת בבסיס ה-3310 וגם הפכה בתוך חצי שנה לשנייה בתפוצתה בהודו, מוכיחה עד כמה הכינוי הזה שגוי.

 

 

כשה-3310 הוצג לקול תרועות נוסטלגיות, היו רבים שהופתעו שיש כלל עוד מי שטורחים לפעול בתחום המכשירים הפשוטים בשעה שמחירי הסמארטפונים רק הולכים ויורדים. אך קודוויל לא התרשם. הוא יודע שלפיצ'רפון עוד יש ביקוש ער ובטוח שאפשר לעשות מהם כסף. כל כך בטוח שביוני 2016 הוא הקים את KaiOS Technologies, שמערכת ההפעלה שפיתחה הביאה לטלפונים הפשוטים יכולות ואפליקציות שעד לאחרונה היו נחלת הסמארטפונים בלבד.

 

מימין: נוקיה 8110 החדש ו-Jio Phone, המכשיר שכובש את הודו מימין: נוקיה 8110 החדש ו-Jio Phone, המכשיר שכובש את הודו צילום: יחצ

 

 

לפני כשבועיים, פחות משנתיים לאחר הקמתה, התברר שההימור של קודוויל השתלם. שיתוף הפעולה של KaiOS עם ספקית הסלולר ההודית Jio הביא לשיווק פיצ'רפונים תחת המותג Jio Phone, שמבוססים על מערכת ההפעלה שפיתחה. החבירה לספקית הסלולר השלישית בגודלה בהודו הפך את KaiOS למערכת ההפעלה למובייל השנייה בתפוצתה במדינה, תוך שהיא מדיחה את iOS של אפל למקום השלישי.

 

מעודד מההצלחה, קודוויל כבר מתכנן את הפלישה לאפריקה. "יש בעולם כ-1.3 מיליארד משתמשי פיצ'רפון, ואנחנו רוצים להיות הפתרון שלהם", אמר בראיון ל"כלכליסט".

 

סבסטיאן קודוויל סבסטיאן קודוויל צילום: יחצ

 

 

הסייענית החכמה מפעילה את הטלפון הטיפש

 

קאי (Kai), כפי שמכנה קודוויל את החברה והמוצר, החלה כפרויקט פנימי במקום עבודתו הקודם, יצרנית המכשירים הצרפתית אלקטל מובייל. "היה לנו פרויקט לספק טלפון סלולר פשוט לספקית בארה"ב", סיפר. "החלטנו לנקוט גישה של קוד פתוח, שהפך לבסיס של KaiOS. באלקטל רצו להפריד את פיתוח מערכת ההפעלה מייצור המכשירים, אז הקמתי את קאי כחברה נפרדת".

 

עם גיוס סיד של 7.5 מיליון דולר בהשתתפות אלקטל קודוויל יצא לדרך. התוצאה היתה פלטפורמה מתקדמת שכוללת, לדבריו, שני חלקים: הראשון הוא התוכנה שרצה על המכשיר עצמו, בשלב זה פיצ'רפון ולדברי קודוויל בעתיד אולי גם מוצרים אחרים. השני הוא התשתית שמשמשת לניהול, שדרוג ותפעול יכולות כמו חנות אפליקציות, התראות פוש ושדרוג תוכנה.

 

מערכת ההפעלה כוללת ממשק משתמש שלא דורש מסך מגע וכן חנות אפליקציות עם מספר מוגבל של 10-15 יישומים פופולריים. "אנחנו מפתחים רק את התוכנה ומספקים את הפלטפורמה ליצרניות מובייל כדי שיוכלו לפתח מכשירים בעבורה", מסביר קודוויל את השיטה שסייעה להסתערות על הודו.

 

בנוסף, אינטגרציה של KaiOS עם הסייענית הקולית אסיסטנט של גוגל מעניקה לבעלי מכשירים כמו ה-8110 המחודש של נוקיה שליטה קולית בביצוע מטלות פשוטות - שדרוג משמעותי על פני חזרה לתקתוק אותיות במקלדת 10 ספרות פיזית כמו לפני יותר מעשור.

 

 

 

בשלב זה אסיסטנט תומכת בפקודות באנגלית עבור פעולות פשוטות כמו "פתח את היומן", "שלח הודעה לג'ון" או "נגן סרטון של מייקל ג'קסון ביוטיוב". ב-KaiOS אומרים כי הם רואים בשליטה הקולית יתרון מובהק על פני פיצ'רפונים רגילים ודרך להרחיב את מעגל הלקוחות למי שמתקשים בקרוא וכתוב - טקטיקה דומה לזו שנוקטת גוגל בעצמה. אם טרנד השליטה הקולית במכשירים טיפשים יתפוס, הוא עשוי לחולל מהפכה חדשה בתחום הטלפונים הניידים.

 

פיצ'רפונים הם עדיין שוק רלוונטי? מחירי הסמארטפונים רק הולכים ויורדים. בעוד חמש שנים הקטגוריה עלולה להיעלם.

"באזורים מסוימים פיצ'רפונים הם העתיד. כיום כמחצית מאוכלוסיית העולם עדיין לא מחוברת לאינטרנט. אחת הסיבות לכך היא שבאזורים שאנשים רבים חיים אין תשתיות אינטרנט, אך במרבית הפעמים זה נובע ממחסור בתוכן רלבנטי והיעדר תמיכה בשפות מקומיות. אנחנו מתמקדים במשתמשים כאלה במדינות מתפתחות ונעניק להם את החיבור הראשון לאינטרנט.

 

"אבל גם באזורים מסוימים במדינות מפותחות כמו ארה"ב עדיין יש חלקים ניכרים מהאוכלוסייה, בעיקר מבוגרים, שעדיין משתמשים בפיצ'רפונים כי הם לא חשים בנוח עם סמארטפונים. אז אנחנו תומכים עבורם בפיצ'רפון ומביאים להם שירותים שעד כה לא היו זמינים להם. הפיצ'רפונים הם אמנם שוק קטן יותר מהסמארטפונים אבל לא נעלם והוא צומח במדינות המתפתחות".

 

 

 

 

 

להגדיל את מספר המחוברים לאינטרנט

 

"אנחנו עובדים בצמידות עם ספקיות סלולר גדולות", מסביר קודוויל את המודל העסקי. "בהודו עבדנו עם Reliance (החברה האם של Jio - ע"כ) כדי להביא לאנשים גישה זולה לאינטרנט בשיטה שמאפשרת לחברה לסבסד תוכניות דאטה באמצעות הכנסות משירותים מתקדמים. אנחנו מאפשרים לספקיות להציע למשתמש חבילות גלישה בתמחור שלא ירתיע אותם מלרכוש טלפון שמחובר לאינטרנט.

 

למעשה, אנחנו משנים את המודל העסקי של הפיצ'רפון. במקום שהספק ייצר הכנסות משיחות והודעות SMS, הוא מוכר חבילת גלישה בזול ומייצר הכנסות מהשירותים שהוא פורס באמצעות מערכת ההפעלה. בניגוד לאפל, אנחנו לא עובדים על תמלוגים ממכירת אפליקציות אלא מייצרים הכנסות משירותים מובנים במערכת ההפעלה, כאלה שפיתחנו וכאלה שאנחנו תומכים בהם.

 

זה עבד היטב בהודו ואנחנו מקווים לשכפל את השיטה לאזורים נוספים. לא נטלנו משתמשים מאפל בהודו אלא למעשה הגדלנו את מספר המחוברים באמצעות הוספת לקוחות שקודם לא היתה להם בכלל גישה לאינטרנט".

 

 

 

כמה הכנסות אפשר לייצר משירותים במדינות מתפתחות? פייסבוק ייצרה ברבעון האחרון הכנסות של 24 דולר בממוצע ממשתמש בצפון אמריקה ופחות מ-2 דולר בממוצע ממשתמש במדינות מתפתחות. אין שם הרבה כסף.

"יש אפליקציות כמו פייסבוק שחייבות להיות על הפלטפורמה, אבל האסטרטגיה שלנו ב-KaiOS היא להיות מקומיים. אנחנו עובדים עם מפתחים מקומיים לפריסת תוכן ויישומים בשפות המקומיות. לכן גם ההכנסות שלנו יהיו שונות ממדינה למדינה. נכון, ההכנסות של פייסבוק בניגריה, למשל, נמוכות בהרבה מאלו בארה"ב, אבל יכול להיות שבניגריה תהיה אפליקציה מקומית שתייצר לנו הרבה יותר הכנסות. כנראה שלא נעשה 25 דולר ממשתמש בניגריה, אבל המודל העסקי שלנו לא בנוי על צורך בסכומים כאלה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x