• תפריט
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

מייסד קרן קטליסט: "אני מאמין שיהיו אקזיטי ענק בישראל בקרוב"

דיוויד פיאלקוב, מייסד קרן הענק שהשקיעה בסנאפ, Airbnb, קיאק ורבות אחרות, מבקר בישראל ומספר ל"כלכליסט" על גישתו המיוחדת לבחירת סטארט-אפים להשקעה. בנוסף, סיפר על פעולתו כקולנוען זוכה אוסקר ועל ראשית דרכו בתחום ההשקעות

מאיר אורבך 16:1516.05.18
על שולחן קטן בחוף הים בתל אביב ישב דיוויד פיאלקוב כשמסביבו עשרות יזמים/מעריצים המבקשים לקבל ממנו עצה או השקעה. כולם הגיעו לכנס פורבס שנערך בישראל וכולם כנראה ידעו שפיאלקוב אינו רק משקיע בעל מגע זהב אלא גם אחד המפיקים המוצלחים של סרטי תעודה בארצות הברית - שאף זכה השנה באוסקר. פיאלקוב מודע להערצה כלפיו, וישב כשהוא מחויך ומסביר פנים לכל אחד, ומשאיר לו טלפון או מייל.

 

 

פיאלקוב, ממייסדי קרן ג'נרל קטליסט היושבת בבוסטון ומנהלת כ-5 מיליארד דולר, הוא אחד המשקיעים הכי בכירים בתעשיית ההון סיכון בארצות הברית; מגע הזהב שלו הוביל להשקאות בקיאק, סנאפ ואחרות.

 

דיוויד פיאלקוב דיוויד פיאלקוב צילום: אתר general catalyst

 

 

פיאלקוב סבור שאנחנו נמצאים בליבה של תקופה מרתקת שבה יש המון יזמות והמון שינויים בתעשיית ההון סיכון העולמית: "אני מאוד מתרגש ממה שאני רואה שקורה בישראל ומאמין שאנחנו נגדיל כאן את ההשקעות שלנו בצורה משמעותית. אחת הסיבות העיקריות שהגעתי לישראל היא הרצון שלי להכיר יותר טוב יזמים ואנשים כאן. אני מאמין שבעשור הקרוב ייצאו מישראל אקזיטים ענקים של פי 10 על ההשקעה. יש כאן בישראל טכנולוגיות מאוד מרשימות שיש להן ביקוש רב בעולם כיום אם זה בעולם הסייבר ואם ב-AI".

 

הטכנולוגיה חשובה לפעמים; האנשים - תמיד

 

פיאלקוב הקים את הקרן ב-2000, זמן קצר לאחר שהוא וג'ו קטלר מכרו את חברות הסטארט-אפ שלהם. השניים הקימו בין היתר את חברת סטארבורד קרוז שנמכרה לקבוצת Alliance, את נישנל ליז'ר ו-LVMH שנמכרו ל-Mypoint ועוד. לשניים שותפות ארוכת שנים: "עסקתי בסרטים אחרי הקולג' וחברי הטוב ג'ו קוטלר ואני הקמנו חברת נסיעות שאותה הפכנו לגדולה בארצות הברית. מכרנו אותה והקמנו את הקרן; מעולם לא השתמשנו בהון סיכון בחברה שלנו כי לא חשנו שאנשי הון הסיכון חשים אמפתיה לתהליך של בניית חברה. לכן רצינו להקים קרן שתיתן ליזמים הרבה תמיכה" סיפר פיאלקוב. "אנחנו משקיעים כבר 17 שנים ויש לנו בערך 5 מיליארד דולר תחת ניהול ב-8 קרנות. הקרן האחרונה שגייסנו היתה בחודש האחרון, בהיקף של 1.3 מיליארד דולר".

 

מקרוזים ותיירות להון סיכון מקרוזים ותיירות להון סיכון צילום: Disney Lines

 

 

אילו יזמים אתה אוהב?

"אנחנו מאוד אוהבים להשקיע ביזמים של פעם ראשונה ויזמים כאלה באופי שלהם הם הרבה פעמים חסרי ניסיון ובעלי יכולות נמוכות של ניהול בשלב הזה. הרעיונות הטובים ביותר הם הרעיונות שלא שמענו עליהם מעולם ולכן אנחנו נוטים להמר על יזמים שמקימים חברות בפעם הראשונה. ליזם כזה יש כמות עצומה של תשוקה ואנרגיה כדי ללכת בכל הכוח גם עם רעיון שיצטרך לשנות ולבנות מחדש. אם תסתכל על כמה חברות טובות שבהן השקענו - סנאפ, AirBnB וסטרייפ - הן נוסדו על ידי יזמים שזו החברה הראשונה שלהם". פיאלקוב סיפר על חברת Datto בה השקיעה הקרן והשיגה לאחרונה אקזיט: "כשפגשנו את היזמים, הם מכרו ב-25 מיליון דולר ותוך 4 שנים הגיעו ל-250 מיליון. לא אהבנו את התחום בו הם - עוסקים גיבוי דאטה - אבל אהבנו מאוד את היזם. כאשר הסתכלנו לו בעיניים, ידענו שהוא הולך לשנות את העולם בו הוא עוסק. הרעיון חשוב לפעמים, אך האדם חשוב תמיד. כך אנחנו עושים עסקים".

 

"אחד הסיפורים הטובים ביותר על הקרן שלנו היא ההשקעה במנוע החיפוש לטיסות קיאק: זה לא היה רעיון שלי, השותף שלי הוא מטייל נפלא ויש לו חשיבה מעבר לאופק; והוא בא עם רעיון ואמר שאנחנו צריכים מנוע חיפוש אגנוסטי, כי כל מנועי החיפוש לטיסות כיום מקדמים בתשלום חברת טיסות זו או אחרת. ג'ו אמר שזה בולשיט וצריך מנוע חיפוש שמתמקד בצרכן ומשלב תצורה בה כל החברות בפנים, הצוות מנוסע בעולם הטיולים אך כולל גם אנשים חסרי ניסיון. הם בנו מנוע חיפוש נקי עם ממשק משתמש פשוט וקל. היינו מאוד חסכונים ובנינו חברה מצליחה שהלכה להנפקה - וזמן לא רב לאחר מכן נמכרה לפרייסליין".

 

אתר קיאק אתר קיאק צילום: בלומברג

 

 

פיאלקוב השקיע גם בסנאפ, שהונפקה - והוא מאמין גדול בה: "סנאפ היתה אקזיט נפלא עבורנו. אוון שפיגל, המייסד, בנה חברה נפלאה. למרות שהיא עולה ויורדת זו עדיין חברה ששווה 50 מיליארד דולר וצמחה במהירות. היא הפכה לתופעה וראינו אנשים צעירים שמשתמשים בה כדבר הבא במדיה חברתית. אנשים השתמשו בעבר בתמונות - אך לא בתמונות שנעלמות אחרי השימוש. אני מאמין שיש לסנאפ עתיד מזהיר, משתי סיבות: הם ממציאים מחדש את העסק ויש להם קהל גדול של משתמשים נאמנים".

 

יש להם תחרות עזה מאינסטגרם. אתה לא חושב שזו תחרות שתפגע בהם?

"אינסטגרם היא מתחרה טובה מאוד וזה כנראה אחד הרכישות הכי טובות שנעשו. העובדה שפייסבוק קנתה אותה והפכה אותה לפלטפורמה כל כל מצליחה קיימת - אבל אני מאמין שיש מקום לשניים. כמו שכולם יודעים, השקעה בפלטפורמות היא ההשקעה הטובה ביותר וגם סנאפ וגם אינסטגרם הן כאלה. אני מאמין שסנאפ תהיה פלטפורמה מדהימה בעתיד".

 

ג'נרל קטליסט אף השקיעה במספר חברות ישראליות ביניהן חברת הפינטק פאנדבוקס, חברת האינשורטק למונייד וחברת פידוויזור. "למונייד, כמו קיאק, היא עם ממשק משתמש פשוט ונפלא עסק פנטסטי", אמר פיאלקוב. "הם בונים חברה מדהימה ומצליחה ואני מחכה לראות מה עוד הם יעשו בעולם הביטוח. הם לא צריכים לנצח את עולם הביטוח, רק להיות יותר קלים לשימוש מחברות ביטוח אחרות".

 

סרטים כמדיום לקידום צדק חברתי

 

גם בזירת הקולנוע קצר פיאלקוב שבחים: סרטו "איקרוס", שעסק בסימום ספורטאים ברוסיה, זכה באוסקר השנה ואף נמכר בסכום הגדול ביותר בפסטיבל סאנדנס.  

 

 

 

"כאשר שמעתי את הכרוז אומר שזכינו באוסקר הרגשתי מאוד בר מזל, אבל גם גאה שהצלחתי להביא את הסיפור הזה ולספר אותו", אמר בראיון ל"כלכליסט". פיאלקוב אינו מחפש לעשות סרטים ללא מסר ברור של צדק חברתי. בכל השיחה איתו הדגיש שהסרט הינו אמצעי בלבד: "אני בהכשרתי יוצר סרטים וביליתי את שנות הקולג' שלי בעולם הסרטים. בעייני יצירת סרטים דוקומנטריים היא דרך נפלאה לספר סיפור - וסיפורים העוסקים בצדק חברתי הם הסיפורים הכי טובים בעייני. לכן הסרטים שאני עושה ביחד עם אישתי נינה עוסקים בנושא זה. לפני 4 שנים בא אליי בריאן פוגל והציע לי לעשות סרט על הדרך שבה משפיעים סמי מרץ על רוכבים. הוא רצה לקחת סמי מרץ ולבדוק את ההשפעה שלבם במרוץ חובבים. הסרט לא יצא כמו שרצינו כי השימוש בסמי המרץ לא הביא את התוצאות שחשבנו. היתה לנו תחושה שהסרט עומד להיות כישלון אבל יוצר הסרט היה יזם מוכשר מאוד והיה לו רעיון ללכת למוסקבה ולהבין איך הרוסים ניצחו את כל מערכת הסמים בספורט. היה לנו הרבה מזל; אם הסרט היה נעשה בתקופה אחרת, הוא היה פחות רלוונטי. העובדה שעשינו אותו ב-2015-2016, כשפוטין עבר את כל הבעיות שלו עם טראמפ, נתנה לסרט דחיפה גדולה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x