$
אפליקציות

צוקרברג הכריז שפייסבוק לא מאזינה לכם מהסלולרי; האם אתם מאמינים לו?

במהלך עדותו בסנאט אמש, אמר מנכ"ל הרשת החברתית שהחברה אוספת מידע רב, אך לא דרך האזנה ישירה. אילו מגבלות טכניות ועסקיות יש להאזנה כזו - ואיך יודעת החברה להציג לנו פרסומות שנוגעות לדברים שאמרנו?

ניצן סדן 13:1611.04.18

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, הצהיר אמש (ג') שהרשת החברתית לא מאזינה למשתמשים שלה דרך המכשירים שלהם. דבריו נאמרו במסגרת עדות בסנאט האמריקאי, אותה זומן לתת על רקע מחדל דליפת המידע הפרטי של כ-87 מיליון משתמשים לידי חברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה.

 

 

מצד אחד, יש סיבה טובה להאמין לצוקרברג: מתן עדות שקר בסנאט היא עבירה חמורה למדי שיכולה להשחיר את שם המנכ"ל והחברה עצמה.

 

צוקרברג מעיד בסנאט צוקרברג מעיד בסנאט צילום: איי אף פי

 

 

מצד שני, דבריו ומעשיו של צוקרברג סתרו זה את זה פעמים רבות בעבר; למשל, הרשה לעצמו להתפאר בתפיסות הדמוקרטיות של פייסבוק לאחר שביטל את זכות הגולשים להצביע על נחיצות תכונות ששולבו בשירות, הכחיש את השימוש בפייסבוק להפצת תעמולה רוסית ועוד.

 

 

 

 

אבל בעניין ההאזנות דרך המיקרופון צוקרברג אומר את האמת: פייסבוק לא מאזינה לדברים שאתם אומרים. הסיבה אינה אתיקה או רצון לשמור על הפרטיות שלכם - פשוט אין עדיין טכנולוגיה שמאפשרת לאסוף את המידע הזה ולעבד אותו.

 

 

הפרופיל של צוקרברג. האם הוא מאזין לכם? הפרופיל של צוקרברג. האם הוא מאזין לכם? צילום: שאטרסטוק

 

 

מיקרופונים של סמארטפונים אינם רגישים דיים כדי לבודד את קולכם מבית כל רעשי הרקע שיכולים להישמע בקרבתכם - דיבורים במשרד, הטלוויזיה בסלון, המוזיקה בפאב, צעקות הילדים במכונית וכיו"ב. מיקרופונים רגישים דיים הם יקרים מאוד, משפיעים על זמן הסוללה וגם הם לא תמיד מסוגלים לקלוט דיבור כשהמכשיר נמצא בתיק או בכיס.

 

אם אם היה בנמצא מיקרופון מתאים, שהיה מותקן על כל הטלפונים והמחשבים בשוק, היה על פייסבוק להחזיק במערכת שיודעת לעבד דיבור טבעי בשפות שונות (בהן סוגי סלנג, מבטאים, ניבים וסגנונות דיבור שונים). מדובר באתגר שיצריך קפיצת מדרגה עצומה ביכולות בינה מלאכותית, קפיצה שקשה יהיה לשמור בסוד לכשתתבצע; ליכולת זיהוי דיבור שכזו יש יותר מדי יישומים מסחריים וחברות שישיגו טכנולוגיה כזו ימהרו לספר לשותפים, מפרסמים ולקוחות.

 

 

"הרגע אמרנו המבורגר!" "הרגע אמרנו המבורגר!" צילום: שאטרסטוק

 

 

וגם אם יתקיימו כל התנאים הללו, תיתקע פייסבוק בחומה גבוהה במיוחד: השוק הארגוני. אף חברה מסחרית לא תסכים שמישהו יקליט את כל מה שאומרים העובדים והמנהלים; כל מידע מקוון חשוף לגניבה בידי האקרים ויכול גם להגיע לידי רשויות במקרי חקירה - דבר שמפחיד כל חברה. גם בארגון הכי מוסרי בעולם עולים לפעמים רעיונות שאינם אתיים ואף חמור מכך.

 

לאור כל זאת, כל העובדות מצביעות על כך שפייסבוק לא מאזינה למה שאתם אומרים. אז איך קורה שלפעמים מוצגת לכם פרסומת למוצר שרלוונטי למשהו שאמרתם? התשובה פשוטה: מפרסמים אוספים עליכם מידע דרך כל אתר, כל אפליקציה, כל שירות וכל מכשיר.

 

הם מצליבים את המידע כדי לבנות פרופיל צריכה שמאפשר להם להציג מודעות רלוונטיות בתזמונים שלפעמים מתאימים. לרוב אינם קולעים בול; יש יותר מדי הבדלים בין צרכן לצרכן ולכן המודל הוא סטטיסטי: הפרסומת תוצג לקבוצה גדולה של צרכנים בעלי מכנים משותפים כלליים - ולרוב תתאים רק לחלק קטן מהם. זו הסיבה שהפרסומות צצות לכם בפיד אחרי שאמרתם משהו קשור רק מדי פעם ולא באופן קבוע; זה שילוב בין איסוף מידע חוצה-פלטפורמות וצירוף מקרים.

 

 

 

מי שרוצה לצמצם את העברת המידע מפייסבוק למפרסמים מוזמן להיעזר במדריך זה. וכדי לצמצם את האיסוף גם משירותים מקוונים אחרים - נסו את הטיפים שמתוארים כאן.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x