$
חדשות טכנולוגיה

אמנון שעשוע: רק שת"פ רחב יציל את אמון הציבור ברכב האוטונומי

מייסד מובילאיי קרא לתעשיות הרכב והטכנולוגיה לחבור לרגולטורים ולבנות יחד תשתית בטיחותית לכלי רכב אוטונומיים. זאת, בעקבות תאונה בה דרסה למוות מכונית עצמונית של אובר הולכת רגל בארה"ב

עומר כביר 11:1427.03.18

התאונה הקטלנית של אובר, בה נדרסה למוות הולכת רגל בידי מכונית אוטונומית, ממשיכה להכות גלים: לדברי פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית, יש צורך בשיתוף פעולה בין יצרני רכב, חברות טכנולוגיה ורגולטורים כדי למנוע נזק נוסף לאמון הצרכנים ברכב העצמוני. בנוסף, רק כך ניתן לבלום רגולציית  יתר שתעכב את העבודה החשובה בתחום.

 

 

"החברה מצפה שכלי רכב אוטונומיים יפעלו בסטנדרט יותר גבוה מנהגים אנושיים", כתב שעשוע במאמר שפורסם באתר אינטל. "תקריות נוספות כמו זו משבוע שעבר יכולות להוסיף ולפגוע באמון השברירי גם כך של הצרכנים ולהצית רגולציה חריפה. עכשיו זה הזמן לדיון מהותי בתשתית בטיחותית לכלי רכב אוטונומיים. אנחנו מזמינים יצרני רכב, חברות טכנולוגיה שפועלות בתחום, רגולטורים וגורמים אחרים בעלי עניין להתכנס כדי שנוכל לפתור ביחד את סוגיות חשובות אלו".

 

 

המכונית של אובר לאחר התאונה המכונית של אובר לאחר התאונה צילום: רויטרס

 

 

לאורך מרבית המאמר מנתח שעשוע את התאונה על סמך ניסיונו בתחום, תוך התייחסות לשלוש סוגיות מרכזיות. הראשונה, האתגר של פיענוח מידע מחיישנים. "הסרטון שהפיצה המשטרה מראה שגם אבן הבניין הבסיסית ביותר של כלי רכב אוטונומיים, היכולת לאבחן ולתייג עצמים, היא משימה מאתגרת", כתב. "ואולם, היכולת הזו נמצאת כיום בליבן של מערכות בטיחות שכוללות תכונות כמו בלימת חירום אוטומטית (AEB) ומניעת סטייה מנתיב. מדובר במערכות בעלות דיוק גבוה, שמצילות חיים כבר היום והוכחו לאורך מיליארדי מיילים".

 

 

 

כדי להדגים את היכולות של מערכות אלו, ערך הצוות של שעשוע ניסוי במסגרתו ניתח את הסרטון באמצעות התוכנה של מובילאיי. "למרות תנאים לא מיטיביים, זיהוי ברור התקבל שנייה לפני הפגיעה, משני מקורות שונים: זיהוי דפוסים ומודול שמכונה Free Space", הסביר. לדבריו, התוכנה שבה נעשה שימוש בניסוי זהה לזו שמשולבת במערכות בטיחות מובנות בכלי רכב עכשוויים שהוכחו בשטח לאורך זמן.

 

שעשוע הוסיף: "התפתחויות אחרונות בבינה מלאכותית הביאו רבים להאמין שקל עכשיו לפתח מערכת זיהוי חפצים בדיוק גבוהה ושאין צורך ביותר מעשור של ניסיון וחזון של מומחי מחשוב. דינמיקה זו הובילה לכניסה של גורמים חדשים רבים לתחום. בשעה שטכניקות אלו מסייעות, לא ניתן לדלג על המורשת של איסוף וקיטלוג מידע מעשרות מיליוני מיילים של נסיעות וביצוע ההליך המאתגר של מבדקי ואלידציה לעשרות מערכות בטיחות לרכב. לניסיון יש חשיבות, במיוחד כאשר מדובר על בטיחות".

 

 

 

 

אף שלא אמר זאת ישירות, בדברים לעיל שעשוע למעשה מאשים את אובר בנקיטת קיצורי דרך ובדילוג על שלבים הכרחיים שכרוכים באיסוף מייגע ורב שנים של מידע, שהוא זה שמאפשר למערכות זיהוי חפצים להיות מדויקות ולא להיכשל ברגע האמת, כפי שקרה באריזונה.

 

פרופ' אמנון שעשוע פרופ' אמנון שעשוע צילום: יונתן הפנר

 

 

הסוגיה השנייה שבה עוסק מייסד מובילאיי היא שקיפות. "כולם אומרים 'בטיחות היא השיקול החשוב ביותר שלנו'", כתב. "אבל אנחנו מאמינים שכדי לזכות באמון הציבור אנחנו חייבים להיות שקופים יותר לגבי משמעות ההצהרה הזו. כפי שאמרתי כשחשפתי את מודל Responsible Sensitive Safety, הליך קבלת החלטות חייב להתאים לשכל הישר. יצרנו מודל מתמטי של תפיסות אנושיות כמו 'מצבים מסוכנים' ו'תגובה נאותה' ובנינו מערכת מתמטית שמבטיחה עמידה בהגדרות אלו".

 

 

 

הסוגיה השלישית של שעשוע היא יתִּירוּת: "מערכות חישה חייבות להסתמך על מקורות מידע עצמאיים - מצלמה, ראדר ולידאר. לשלב ביניהם זה רע לבטיחות. במובילאיי, כדי להדגים שהגענו ליתירות אמיתית, בנינו מערכת מצלמה נפרדת ועצמאית לחלוטין ומערכת לידאר ורדאר נפרדת ועצמאית לחלוטין".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x