שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

סודות הטיסה

למה צריך לסגור את הטלפון בהמראה ובנחיתה?

חברות התעופה מאפשרות הפעלת מכשירי מובייל לאורך הטיסה כולה כל עוד אינם משדרים - למעט בהמראה ובנחיתה. מה כל כך מיוחד בשלבים אלה, עד כמה מסוכן להשתמש בטלפון באוויר והאם קרה ששימוש במכשיר כזה הפריע למטוס?

ניצן סדן 08:0424.03.18

מה יקרה אם תפעילו את הסלולרי בזמן ההמראה או הנחיתה? חברות התעופה אוסרות על כך שנים רבות; בתחילה, נאסר להשתמש במכשירים אלקטרוניים לאורך הטיסה כולה. עם הזמן, הוקלו הנהלים ועתה אסור להשתמש בו רק בהמראה ובנחיתה, ובשאר הטיסה ניתן להפעיל אותו כל עוד הוא מנותק מהרשת. מה יקרה אם יום אחד תחליטו להתמרד - ולהאזין למוזיקה בהמראה? ובכן, כלום ושום דבר.

 

 

מאין הגיע הנוהל הזה מלכתחילה? מטוסים משדרים וקולטים בעצמם כל הזמן: קשר רדיו בתדר גבוה כדי לדווח על מיקומים, לקבל אישורים לכניסה למרחבים אוויריים ועוד; גלי רדיו ששולח המכ"מ, כדי לאתר מערכות מזג אוויר בעייתיות ומטוסים אחרים; מידע מיקום מועבר מתחנות GPS קרקעיות דרך לוויינים; ורכיבים שונים במטוס פולטים קרינה אלקטרומגנטית בעצמם - זה לא שחיישני המנוע מקבלים אנרגיה מאוגר שרץ על גלגל.

 

סלולרי במטוס. למה אסור בהמראה ובנחיתה? סלולרי במטוס. למה אסור בהמראה ובנחיתה? צילום: שאטרסטוק

 

 

הנהלים הראשונים בנושא הופיעו ב-1966, לאחר דיווחים של טייסים על הפרעות במכשירי הקשר, שהתגלו כמושפעים ממכשירי רדיו FM. במשך שנים ארוכות הציגו רגולטורים בעולם מגבלות שונות וסותרות, עד שב-1996 החליטה מנהלת התעופה הפדרלית בארה"ב להשאיר את ההחלטה בידי חברות התעופה עצמן. חלק אסרו על הפעלת מכשירים ספציפיים, חלק אסרו על כולם - אך אין חברה שלא הגבילה שימוש בזמן ההמראה והנחיתה, הקטעים הכי קריטיים בכל טיסה.

 

נערכו מחקרים רבים בנושא, חלקם בידי נאס"א, אשר עברו על הר של דו"חות שהועברו מחברות תעופה בכל העולם. המחקרים מצאו שקרינה אלקטרומגנטית שנפלטת ממכשירים סלולריים אכן יכולה להשפיע במידת-מה על חלק מרכיבי המטוס, אם הטלפון נמצא בקרבת הקוקפיט. נמצא מקרה אחד בו הפעלת מכשיר סלולר גרמה לאחד המכוונים להציג מידע שגוי - אך הטייסים שמו לב לכך והטיסה לא נפגעה. למעשה, לא תועד אף מקרה בו סמארטפון של מישהו גרם לתקרית בטיחות הקשורה לאוויוניקה שעל המטוס; טלפונים ומכשירי טיסה פועלים כיום בתדרים שונים.

 

 

 

לא בהמראה, לא בנחיתה לא בהמראה, לא בנחיתה צילום: שאטרסטוק

 

 

אז בעצם, כל עוד המכשיר נמצא במצב טיסה, הוא לא יפריע למצב הטיסה של האווירון. ומה על מצב שידור סטנדרטי? זה כבר סיפור אחר: הפעלת הטלפון במצב שידור רגיל עלולה לגרום לקצת בלאגן על הקרקע, שכן מגדלי סלולר לא אמורים לקלוט שידורים מגובה של 10 ק"מ בשמיים. בנוסף, קליטה לא תהיה לכם ויתכן שייגרמו הפרעות בתקשורת של הטייסים עם הבקרה הקרקעית. במילים אחרות, השאירו את המכשיר במצב טיסה.

 

עקרונית, אין בעיה לקבל קליטה לשידורי סלולר ודאטה על המטוס - כל עוד זה מתבצע דרך אנטנה ייעודית שמכוילת לכך. אלו הן אנטנות שמותקנות בחלק ממטוסי חלק מחברות התעופה ונשענות על תקשורת לוויינית. השימוש בהן עולה כסף ובצדק - תקשורת לוויין היא לא דבר זול. לפיכך, חברות התעופה מאוד שמחות לאסור עליכם להפעיל חיבורי דאטה בטיסה, כדי שתשלמו עבור החיבור שהן מציעות.

 

אבל יש עוד סיבה אחת בגינה מתעקשות חברות התעופה שתכבו את הטלפונים בהמראה ובנחיתה: פשוט כדי שלא ייגרמו סיבוכים שיעלו להן כסף. למשל, נוסע שלא שם לב שמתחילים בהנמכה משום שהאזין למוזיקה או צפה בווידאו, ואז קם לשירותים עלול ליפול כשיתחיל המטוס לפנות לקראת הנחיתה. ולחברות התעופה יש מספיק צרות גם בלי תביעות של אנשים כאלה. 

 

 

 

אז בשורה התחתונה, אין שום בעיה אמיתית בהפעלת הסמארטפון במצב טיסה בכל שלביה - כל עוד אתם מוכנים להתמודד עם זעמה של דיילת ששמה לב אליכם. ולגבי הפעלת חיבור דאטה סלולרי - פשוט הימנעו מכך. אז מה אם לא היתה תאונה מתועדת - אתם הרי לא רוצים להיות הראשונים.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x