$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

תע"א מפתחת מטוס בין־עירוני חשמלי חדש

התעשייה האווירית צפויה להשקיע מאות מיליוני דולרים במטוס החדש. בניגוד למוניות המעופפות של גוגל הוא ישמור על דמיון למטוסי המנהלים

יואב סטולר 06:5818.03.18

התעשייה האווירית מפתחת מטוס בין־עירוני חשמלי, כך נודע ל"כלכליסט". כלי הטיס, שיסיע בין חמישה לעשרה נוסעים וטייס, יצויד במנועים חשמליים ובסוללות ייעודיות כדי להפחית עלויות טיסה. ההוצאה הגדולה ביותר עבור חברות התעופה היא עלויות הדלק להטסת המטוסים, אולם מטוס חשמלי יוכל להפחית בהרבה את ההוצאה וגם את המחיר לצרכן.

 

 

 

המטוס מיועד לשוק האזרחי ובעיקר לחברות שכבר מפעילות טיסות לטווחים קצרים ולעוד חברות שצופים בתעשייה האווירית כי יצטרפו בהמשך לשוק זה. הדגם הראשון של המטוס החשמלי הישראלי מיועד לגמוא כ־320 ק"מ, שהם קצת פחות מהמרחק בין אילת לנצרת או בין לונדון לבין פריז.

 

 צילום: עמית שעל

 

הטענה בחצי שעה

הגובה שבו מיועד לטוס המטוס החדש שעובדים בימים אלו על פיתוחו הוא בין עשרת אלפים לכ־20 אלף רגל.

 

נוסף על כך, כדי שיוכל להתאים לשימוש מסחרי של חברות תעבורה אווירית מהירה, בתעשייה האווירית מדברים על זמן הטענה של כחצי שעה עד מילוי הסוללה עד תום.

בניגוד ליוזמות המונית המעופפת, בתעשייה האווירית מתכוונים לשמור על עיצוב והנדסה דומים לאלו של קו מטוסי המנהלים האזרחיים שהם מייצרים. מכאן ניתן להבין כי לעומת המוניות המעופפות של גוגל, אובר ואחרות המתבססות על מדחפים, המטוס החשמלי של החברה הממשלתית יונע באמצעות מנועים הדומים יותר לסילוני הדלק המוכרים.

 

על אף תנופת התעשייה בתחום התחבורה האוטונומית, כלי הטייס העתידי עדיין ידרוש טייס פעיל בעל רישיון טייס. עם זאת, במחלקת ההנדסה של היצרנית מציינים כי יהיה זה רישיון בסיסי ביותר ופשוט יותר מזה הנדרש במטוס נוסעים מסחרי, ומוסיפים כי הכלי יהיה קל ואינטואיטיבי לתפעול, וחלקים רבים מהטיסה יהיו אף הם אוטונומיים ברמה זו או אחרת, כפי שנהוג זה שנים בתחום התעופה.

 

במיזם, שבו על פי ההערכות יושקעו מאות מיליוני דולרים, ובדומה לפיתוחים אחרים של כלי טיס ברחבי העולם, גם בתעשייה האווירית יועסקו כמה מאות עובדים. כיום כ־20 מהנדסים דנים בבסיסו של המטוס החשמלי, וככל שיסתיימו שלבים נוספים כך יצטרפו למאמץ הטכנולוגי עוד ועוד עובדים, בהם עשרות רבות של מהנדסים.

 

אתגר ההנעה החשמלית של מטוס נוסעים מעסיק את תעשיית התעופה העולמית מאז שנות השבעים. היחס בין המשקל של מכלי הדלק או הסוללות לטובת השגת אותה כמות אנרגיה עבד תמיד נגד נסיקתו של המנוע החשמלי, שעשוי להוביל להפחתת כמויות הדלק העצומות שנשרפות בטיסות, ולהוזיל את מחירי כרטיס הטיסה והתפעול של חברות התעופה.

 

"להוריד את העלות"

לדברי הסמנכ"ל משה מדינה, מנהל חטיבת הנדסה ופיתוח, אנחנו נמצאים בפני נקודת המפנה הטכנולוגית שעשויה לגרום להמראת הרעיון. "ביחס הסגולי שבין הנעה בדלק להנעה בסוללות", הוא אומר, "הפער הוא יותר מסדר גודל, אבל הפערים הללו נסגרים ככל שהסוללות משתפרות, ואנחנו עובדים על פיתוחים שיכולים להגדיל את היחס שבין קיבולת הסוללה למשקלה בעד פי שניים. ואז אנחנו מתחילים להגיע למצב שבו למטוס חשמלי מתחילה להיות זכות קיום. זוהי בדיוק נקודת המעבר מרעיון שלא מתרומם לדבר הבא בתחום".

 

 

 

התעשייה האווירית לא לבד בתחום המהפכה החשמלית בשמים. חברות רבות, בהן הגדולות ביותר - בואינג ואיירבאס לצד סטארט־אפים קטנים - גם לוקחות בה חלק.

 

לדברי מדינה, נסיעה ברכב זולה כיום פי עשרה לעומת טיסה בין־עירונית. "אנחנו מדברים על להגיע לרמה של בין פי 2–3 מעלות של נסיעה ברכב, ואפשר להגיע לזה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x