• תפריט
חדשות טכנולוגיה

מימון עם בינה

כלים פיננסיים חדשים המבוססים על בינה מלאכותית יגבירו עבור הלקוחות את התחרות בתחום האשראי ויאפשרו להם בחירה אמיתית

ערן וולף 12:3908.03.18

הנה אתגר: פגשתם אדם שאתם לא מכירים, הוא מספר לכם שהוא מעוניין לשפר את השירות בעסק הקטן שלו והוא צריך לשם כך הלוואה של100 אלף שקל. הסיפור נשמע מעניין, אבל איך תיתנו 100 אלף שקל לאדם שאינכם מכירים? כך הבנקאות בישראל עובדת בעיקר מול "קהל שבוי": שיעור הניידות הוא נמוך מאוד והבנקים מספקים הלוואות בעיקר ללקוחות שאותם הם מכירים.

 

ועידת כלכליסט בניו יורק תיערך ב-14-12 במרץ. לפרטים לחצו כאן 

 

כשלקוח מבקש אשראי במקום שבו מתנהל החשבון שלו, יש לבנק מידע רחב לגביו: מה השכר שלו, איך מתנהל החשבון הפרטי, איך מתנהל החשבון העסקי, האם הוא נמצא באופן תדיר ביתרת חובה משמעותית, אילו הלוואות לקח בעבר והאם הצליח להחזיר אותן. כתוצאה מכך נוצרת רמת תחרות נמוכה שכן בנק שאינו מכיר את הלקוח - לא ממש יתחרה על לתת לו אשראי ויימנע מסיכון מיותר.

 

המהפכה בדרך

 

חברות אשראי חוץ בנקאיות ובנקים קטנים, צריכים אם כן להתחרות בתנאים קשים: לספק אשראי אטרקטיבי ומהיר ללקוחות שלרוב אינם מכירים ולא יודעים עליהם כמעט דבר. המחסור בידע למעשה יוצר לבנקים יתרון מונופוליסטי שפועל לרעת הצרכנים, גם בהיבט של מחיר האשראי וגם בסיכון שנוצר בשל פנייתם של לקוחות שאינם מסתפקים בפתרון הבנקאי למקורות מסוכנים. תחשבו על חברת אשראי חוץ בנקאית שהחליטה להתחרות בבנקים. נניח שאותה חברה הצליחה לגרום ל־10,000 אנשים להתקשר אליה לקבלת הצעה למתן אשראי. אבל בגלל היעדר מידע עליהם, היא נאצלת לסרב ל־6,000 מביניהם. איך אפשר ליצור תחרות במצב כזה?

 

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר צילום: אוראל כהן

 

בסוף השנה הקרובה, צפוי אמנם להיכנס לפעולה מאגר נתוני אשראי, שבמסגרתו תהיה חלוקה במידע של כל גורמי האשראי העיקריים במשק, אך החוק צפוי לתת מענה חלקי בלבד. בנוסף לפתרון הזה נדרש מענה נוסף, חכם ורגיש יותר, שלא מבוסס רק על מקורות מידע קונבנציונליים אלא מתאים לעולם המידע החדש.

 

להרחיב את הידע

 

הטכנולוגיה שתאפשר זאת מבוססת על היקפי המידע העצומים הנמצאים ברשת והיכולת להסיק מהם מסקנות באמצעות AI. בתחום הפיננסי לבינה מלאכותית יש הזדמנות ליצור מהפכה אמיתית באמצעות הגברת התחרות והידע הפיננסי. בהקשר של מימון ישיר - היא נותנת לנו יכולת להעניק אשראי מהיר, זמין, והכי חשוב: בטוח לציבור רחב שאנחנו לא מכירים וכך ליצור תחרות מול הגורמים הגדולים.

 

פיתחנו בתקופה האחרונה מגוון רחב של כלים ביחד עם שותפים רבים בתחום ההייטק כדי להרחיב את הידע על לווים פוטנציאליים ולהעניק הלוואות ללקוחות שאין לנו היכרות אתם. המידע שמגיע ממקורות פומביים ומעובד באמצעות אלגוריתמים חכמים, יכול לקבוע מה יכולות ההחזר האמיתיות של הלקוחות להפחית את רמת הדחייה ואת רמת הסיכון.

 

החיבור לטכנולוגיה שמבוססת על לימוד מהמידע העצום ברשת באמצעות AI, נותן לנו מידע רלוונטי על אנשים ומאפשר לנו לתת להם אשראי. הלקוחות יהנו מהיתרון האדיר שבבחירה וכבר לא יהיו שבויים בידי הבנקים שלהם ויהפכו כך לצרכנים נבונים יותר שיכולים לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהם - כאן טמון המפתח ליצירת תחרות אמיתית. וכדי שנוכל לצמוח עלינו להיות ערוכים לפתוח את הפלטפורמה שלנו ליכולות הטכנולוגיות הטובות ביותר בתחום.

 

הכותב הוא מנכ"ל מימון ישיר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x