$
חיים דיגיטליים

פרשנות

תערוכת ברצלונה 2018: המובייל יצא מהכיס ועבר למושב הנהג

יצרניות הסלולר השאירו את החידושים הנוצצים בבית לטובת חזון של עולם מקוון ומכוניות מחוברות - חזון שיאפשר לענקיות הטכנולוגיה לשאוב מהמשתמשים יותר מידע. הסמארטפונים שחשפו, לעומת זאת, לא שלהבו את הקהל

רפאל קאהאן, ברצלונה 13:5028.02.18

כנס MWC שנערך מדי שנה בברצלונה נחשב לאירוע החשוב ביותר של תעשיית הסלולר וכל מה שמחובר לאינטרנט. אף שבממוצע מגיעים לכנס מדי יום כ-100 אלף מבקרים, נראה שהדעיכה במכירות המכשירים נתנה את אותותיה בתערוכה, שמספר המבקרים בה ירד השנה ב-10%.

 

 

קל להבין למה: MWC הפסיק להיות המקום שבו יצרניות סמארטפוני האנדרואיד מתחרות על הכרזת המכשיר המעניין ביותר של השנה. הבמה המרכזית להשקת מכשירים הפכה למקום שמעדיף לשווק חזון שעוסק בהרחבת היצע הדרכים להתחבר לאינטרנט.

 

אמוג'ים שהוכנו ביישום זיהוי הפנים של הגלקסי S9 אמוג'ים שהוכנו ביישום זיהוי הפנים של הגלקסי S9 צילום: בלומברג

 

 

סמסונג ניצלה את התערוכה להשקת מכשיר הדגל החדש גלקסי S9, אך לא הצליחה לשלהב את הקהל לאחר שהציגה יותר יישור קו מחדשנות. פרט לסמסונג, סוני נוקיה, אף שחקן משמעותי בתעשיית המובייל לא ניצל את הבמה להצגת מכשירים חדשים. יתר היצרניות אמנם מחזיקות נציגויות בכנס, אך העדיפו לדחות את ההכרזות. וואווי ושיאומי הסיניות צפויות לחשוף את מכשירי הדגל החדשים שלהן בפריז בעוד כחודש. LG מתקשה להמשיך להשיק מכשירים והסתפקה בעדכון ל־V30 שהשיקה באוקטובר.

 

 

מכשיר הגלקסי S9 לדגמיו. לא שילהב את הקהל מכשיר הגלקסי S9 לדגמיו. לא שילהב את הקהל

 

 

השיח על מפרטים טכניים, רזלוציות מסך והספקי סוללה הוחלף בשיח על עולם מחובר, שנשען על מספר טכנולוגיות מרכזיות שקשה היה להפסיק לשמוע עליהן. המושג ששלט בכיפה הוא דור חמישי (5G): טכנולוגיית אינטרנט סלולרי שמאפשרת לקבל מידע במהירויות של יותר מ-2 גיגה-ביט - קצב כפול פי 20 מהממוצע אצל ספקיות האינטרנט הקווי בישראל. גם הדור הרביעי בסלולר מספק יכולות יפות, אך הוא לא מספיק חזק, יעיל וגמיש עבור הטכנולוגיות שחברות הטכנולוגיה מבקשות לשווק לצרכנים.

 

למשל קונספט המכונית המחוברת, שהוצג בהרחבה גם בתערוכת CES בווגאס, משלב בין רכב אוטונומי לחיבור לאינטרנט בקצבים מהירים. יצרניות הרכב מרצדס וסיאט הדגימו מכוניות שנשלטות באמצעות סייעניות קוליות, בשעה ש-BMW הציגה מכונית אוטונומית מבוססת על רכב חשמלי. יצרנית השבבים קוואלקום מצדה הציגה רכב מחובר שמבוסס על שלדה של קאדילק אסקלייד, ומשתמש בטכנולוגיית דור חמישי כדי לקבל מידע עדכני על האזור בו הרכב נוסע ולהוריד קבצים במהירות גבוהה.

 

אירוע חשיפת מכשירי סוני אירוע חשיפת מכשירי סוני צילום: רפאל קאהאן

 

 

המכונית היא רק אביזר אחד - ושימושי - ליישום רעיון העולם המחובר. כנס MWC הפסיק להתמקד במכשירי סלולר לטובת שיווק חזון החיבור הקבוע שמאפשר איסוף ומסחר במידע. נראה שהמכשיר שמעביר אותו פחות מעניין מהתשתית שעליה המידע מועבר. הטכנולוגיות החדשות של מציאות מדומה ובינה מלאכותית דורשות העברת מידע בקצבים גבוהים. לכן, האתגר של חברות הטכנולוגיה הוא להעביר את המידע באופן שוטף ומבלי לפגוע בחוויית השימוש.

 

חברות הטכנולוגיה דוחפות את החיבורים המהירים

 

המילה חזון (Vision) נשמעה שוב ושוב ושוב בכנס, כשכל חברה ניסתה לשווק את החזון שלה לעתיד מחובר וטוב יותר. נוקיה, שמבקשת להיות שחקנית מובילה בתחום הדור החמישי, עיצבה את כל הדוכן שלה בסגנון של עיר חכמה ומחוברת: מצד אחד תשתיות וכבישים, ומצד שני בתים, משרדים ומפעלים. השיח של אינטרנט הדברים הוצג בברצלונה בצורות חדשות כמו משרדים מקוונים וקולר לכלב, שמאפשר למצוא אותו הודות לחיבור לרשת.

 

אירוע נוקיה בתערוכה אירוע נוקיה בתערוכה צילום: רפאל קאהאן

 

 

אך משווקי העולם העתידי והמחובר הזה העדיפו לא לדבר על הצורך לאבטח אותו מפני איומי סייבר. רשתות בוטים שמשתמשות במצלמות אבטחה שמחוברות לאינטרנט לצורכי תקיפה? הס מלהזכיר, איש לא רוצה להרוס את החגיגה. שיחות אלו נדחסו לפינות הנידחות ביותר באולמות התצוגה העצומים שמרכיבים את מרכז התערוכות של ברצלונה.

 

במקום להגן על המידע הפרטי, החברות בברצלונה מעדיפות לדבר על היתרון שבחיבורים המהירים שינקזו את המידע לשרתי חברות התקשורת, שימשיכו ויסחרו בו. גוגל אמנם החזיקה בברצלונה בנוכחות מינורית אך מתחת לפני השטח האצבעות הארוכות שלה הורגשו בכל מקום. לוגו ה-G של החברה הוצנע לטובת לוגו האנדרואיד הירוק והחייכני, והמיתוג המפורש היחיד שגוגל הציגה בשמה היא של הסייענית החכמה אסיסטנט.

 

הבינה המלאכותית מככבת במצלמות הסמארטפונים

 

ב-MWC, הסייעניות החכמות מבוססות ה-AI נראו כמו הטרנד של שנה שעברה. אף שב-CES ראינו את הרחבת הדחיפה של הטכנולוגיה הזו אל מכוניות מחוברות ורמקולים חכמים, דווקא בשוק הסלולר הן לא תופסות את מרכז הבמה - אולי לא ממש מפתיע בהתחשב בהיעדרותן של אמזון ואפל, שתיים מתוך שלוש השחקניות העיקריות בתחום. אך גם סמסונג, שחשפה את ה-S9 ערב פתיחת הכנס, המעיטה בשיווק הסייענית החכמה ביקסבי, אחרי שרק בינואר הפכה אותה לפלטפורמת AI ביתית.

 

השיח על בינה מלאכותית נשמע בעיקר בהקשר של מצלמות הסמארטפונים; השימוש ב-AI עדיין דורש חישובים מורכבים ממעבדי המכשירים, למעט בתחום עיבוד התמונה. ההשקעה מרובת השנים בתחום זה הביאה להורדה משמעותית בעלויות השבבים לצורך עיבוד תמונה וזיהוי אובייקטים ופישטה את האופן שבו יכולותיהם משולבות במצלמות המכשיר. התוצאה היא שפע של אפליקציות צילום שמנתחות את התמונות ומשפרות דרמטיות את איכותן.

 

 

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בתערוכת ברצלונה מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בתערוכת ברצלונה

 

 

כנס MWC 2018 אמנם לא חשף משהו מכונן בעולם הטכנולוגיה, אך המגמות שניכרו בו מעידות היטב לאן התחום הולך. החיבור המתמיד לאינטרנט ולמידע שהסמארטפונים הכניסו לחיינו גולש אט-אט למכשירים ויישומים נוספים: משעונים, מכוניות, בתים חכמים ועד לאופניים נורות וקולרים לכלבים. החיבוריות המתמדת והמקיפה הזו תאפשר איסוף מידע ממוקד ומפולח שיתורגם לפרסום ממוקד והפקת שירותים נוספים, חלקם ודאי שימושיים (כמו אובר) וחלקם ישמשו לחליבת כסף.

 

 

 

מכשירי סמארטפון פורצי דרך וגאדג'טים מקוריים נעדרו השנה מברצלונה. במקום זה החברות העדיפו לדבר על עתיד האנושות, שנראה כמו חזון של עולם מקוון שעוד לא ממש בטוח כיצד הוא יתממש באופן שגם המשתמשים יהנו ממנו. ייתכן שפשוט קל להן יותר לנסות לשווק רעיונות פומפוזיים מלהציג מכשירים ושירותים באמת מרגשים.

 

הכותב היה אורח של קוואלקום בוועידה

בטל שלח
    לכל התגובות