• תפריט
תעופה וחלל

סופת אש ב-50 מיליון דולר: 16 דברים שלא ידעתם על ה-F16i

כמה עולה מטוס הקרב שהופל במהלך סוף השבוע? מי פיתח אותו ומדוע, איך הפך למטוס הקרב הכי פופולרי בעולם המערבי ומה ההבדל בין הגרסה הישראלית ובין יתר 4,500 מטוסי ה-F16 שנבנו?

ניצן סדן 14:0311.02.18

 


 

 

מטוס ה-F16i "סופה" שאיבד חיל האוויר בסוף השבוע הינו פלטפורמת נשק מתקדמת, שבמובנים רבים אינה נופלת ממטוסי קרב כ-F35, שפותחו שנים לאחריו וכוללים יכולות חמקנות. לפניכם 16 דברים שלא ידעתם על ה-F16, סוס העבודה של חיל האוויר הישראלי - ושל חילות אוויר רבים בעולם.

 

 

1. המטוס טס לראשונה ב-1974, ונולד בעקבות מכרז שפרסם חיל האוויר האמריקאי למטוס קרב קל ורב-משימתי, שיוכל להתאים לייצוא. במכרז התמודדה ג'נרל דיינמיקס, מפתחת ה-F16 עם נורת'רופ, שפיתחה מולו את ה-F17. המטוס זכה בשל כושר התמרון שלו ועלותו הנמוכה.

 

מטוס YF16 (משמאל) ולצידו המטוס שהפסיד לו, YF17 מטוס YF16 (משמאל) ולצידו המטוס שהפסיד לו, YF17 צילום: F-16.net

 

 

2. כיום שייכת ג'נרל דיינמיקס ללוקהיד מרטין, קונגלומרט הנשק העצום שבונה גם את ה-F22 וה-F35. ה-F16 נחשב למוצר הכי פופולרי ומוצלח שלה, ובצדק.

 

3. הדור השני של המטוס (F16c ו-F16d הדו-מושבי) עלה כ-18 מיליון דולר ליחידה, כשמחיר שעת טיסה מוערך בבין 7,000 ל-22,000 דולר.

 

 

מטוס F16i של חיל האוויר מטוס F16i של חיל האוויר צילום: שי פינקלמן

 

 

4. דגם i עולה כ-45 מיליון דולר ליחידה, לפני תוספות ושדרוגי אוויוניקה ומערכות אחרות. המחיר הסופי של המטוס שאבד עומד על 50 מיליון דולר, מה שעושה את מטוסי הסופה ליקרים ביותר במשפחת ה-F16.

 

5. במקרי נחיתות אונס ניתן במקרים רבים לשקם את המטוס ולהחזיר אותו לשירות. לא כך הוא הדבר במקרה של התרסקות, בוודאי כשמדובר בהתרסקות כתוצאה מפגיעת חימוש אויב. ניתן לבנות מטוס F16 בודד תוך חצי שנה לערך, אם כי מערכי ייצור יכולים להאיץ את הפעולה בהתאם לצורכי הביטחון ודרישות ממשלתיות.

 

 

פס ייצור מטוסי F16 פס ייצור מטוסי F16 צילום: KPAV

 

 

6. דגמי ה-F16 הראשונים תוכננו לשאת גם פצצות אטום מסוג B61; יכולת נשיאת חימוש שכזה היתה דרישה נפוצה מאוד עבור כל מטוסי התקיפה שפותחו בארה"ב ובבריה"מ בימי המלחמה הקרה, על אף שבשנות השבעים כבר החלו צעדים לצמצום תפוצת הנשק הגרעיני. מדיניות חיל האוויר האמריקאי היתה שעדיף שכל מטוס יוכל לשאת חימוש גרעיני, על כל צרה שלא תבוא.

 

 

 

 

F16 אמריקאי נושא דגם של פצצת אטום (החימוש הלבן) F16 אמריקאי נושא דגם של פצצת אטום (החימוש הלבן) צילום: PressT

 

 

7. הדגמים המוקדמים של המטוס לא נשאו חימוש אוויר-אוויר לטווח ארוך, בדמות טילי AIM7 לדגמיהם; תפיסת ההפעלה שלהם בארצות הברית נשענה על תפקוד ככינור שני למטוסי ה-F15 הגדולים והיקרים יותר. עם הזמן, נוספו למטוס יכולות חדשות, ביניהן נשיאת טילי יירוט ארוכי טווח, משיקול כלכלי: ה-F15 היה פשוט יקר מדי, והאמריקאים העדיפו שהמטוסים הזולים יוכלו לבצע יותר משימות.

 

 

F16 אמריקאי משגר טיל AIM7 בניסוי חימוש F16 אמריקאי משגר טיל AIM7 בניסוי חימוש צילום: F-16.net

 

 

8. כיום מסוגלים מטוסי F16 לשאת כל מערכת חימוש - מפצצות מצרר נגד טנקים, עבור בפצצות חכמות מכל סוג ומין וכלה בטילי שיוט שונים, טילים נגד ספינות וטילי אוויר-אוויר מכל דגם.

 

9. מטוסי ה-F16 של חיל האוויר הישראלי הם הראשונים מסוגם שנבחנו בקרבות אוויר ומשימות הפצצה, מה שסייע ליצרנית להשיג חוזים ברחבי העולם. יצרניות מטוסי קרב תמיד מבטיחות הרים וגבעות לגבי הדגמים המתקדמים שלהן, בעוד מעטים הם המטוסים שאכן נבחנים בשטח ומוכיחים את אמיתות ההבטחה.

 

 

ליין מטוסי F16 של חיל האוויר הישראלי ליין מטוסי F16 של חיל האוויר הישראלי צילום: The Aviationist

 

 

10. פעילות הלחימה של חיל האוויר הישראלי במלחמת לבנון הראשונה דרבנה מדינות אחרות להזמין מטוסי F16, מה ששיחק לידיה של לוקהיד מרטין: איטליה, טורקיה, פולין, יוון, דנמרק, בחריין, צ'ילה, טייוואן, סינגפור, פורטוגל, פקיסטן, עומאן, נורווגיה, הולנד, ירדן, דרום קוריאה, ונצואלה, מצרים ומרוקו הזמינו מטוסים שכאלה. 

 

 

מטוסי F16 של חיל האוויר המצרי מטוסי F16 של חיל האוויר המצרי צילום: F-16.net

 

 

11. בסך הכל, נבנו כ-4,580 מטוסי F16 לדגמיהם, מה שעושה אותו לאחד ממטוסי הקרב הנפוצים ביותר בעולם. היצרנית ניסתה להציע דגמים משופרים ומוגדלים שלו, כדי להתאים למכרזים שחיפשו מטוסי תקיפה ארוכי טווח. למשל, דגם F16XL, שזכה לשטח כנף גדול יותר. בנוסף, עיצובו יעיל מאוד אווירודינמית, מה שמאפשר תמרון מצוין; העיצוב הזה הועתק בידי מדינות שונות, ביניהן יפן וישראל (מטוס הלביא).  

 

 

מטוס F16 סטנדרטי ומעליו - F16XL מטוס F16 סטנדרטי ומעליו - F16XL צילום: pinterest

 

 

12. מטוס הסופה הינו גרסה משודרגת במיוחד של ה-F16, שנועדה לבצע גם משימות אוויר-אוויר וגם תקיפה אסטרטגית - משימה מורכבת ורגישה. הוא טס לראשונה בדצמבר 2003, והגיע לחיל האוויר בפברואר 2004.

 

13. במטוס הסופה הושם דגש מיוחד על שרידות בסביבה עשירה באיומים; מערכות לוחמה אלקטרונית שמשבשות מכ"מים, אמצעי הטעייה שגורמים לטילים להתביית עליהם במקום על המטוס ששיגר אותם, מערכות תקשורת מתקדמות וחיישנים לאיתור מטרות ואיומים מטווחים גדולים במיוחד. שני המיכלים הצורניים שעל גבו נושאים ציוד ודלק; זהו אחד מדגמי ה-F16 המתקדמים ביותר בשוק, ואחד ממטוסי הקרב הטובים בעולם.

 

14. לצד שיפורי אוויוניקה, קיבל מטוס הסופה גם שיפור לביצועים: המנוע המשודרג מאפשר דחף בעוצמה של יותר מ-13 טון. הוא מסוגל לטוס במשקל מירבי של כ-22 טון, לרדיוס משימה שיכול להגיע ל-2,100 ק"מ - מירושלים לטהרן וחזרה.

 

 

איור של מטוס סופה איור של מטוס סופה צילום: goodfon

 

 

15. הפלת מטוס הסופה הינה אבידה לחיל האוויר, אך המטוס ככל הנראה תפקד כצפוי: הוא הותקף בידי מספר גדול מאוד של טילי אוויר קרקע מסוגים שונים, ועדיין שרד את הפגיעה ונתן לטייסים מספיק זמן לנטוש ולשרוד את הנטישה. בכך, מוכיח ה-F16 שוב את יתרונותיו ויכולותיו.  

 

 

 

16. מטוס ה-F17 שבוטל לאחר שהפסיד ל-F16 לא נעלם מן השטח; הצי האמריקאי התאהב בעיצוב שלו, ביכולות שלו ובביצועים שלו ודרש להשיבו לחיים. העיצוב נמכר מנורת'רופ לחברת מקדונל דאגלס (מפתחת ה-F15, שנרכשה בידי בואינג), שהפכה אותו ל-F18, מטוס הקרב העיקרי של ציי ארצות הברית - שנמכר גם לאוסטרליה, קנדה ומדינות נוספות. גם ישראל שקלה להצטייד בו, כדי להשלים את יכולות ה-F16 במטוס דו-מנועי ארוך טווח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x