$
אפליקציות

כך הפך האודיובוק לנשק החדש של גוגל נגד אמזון

הפריחה בתחום הספרים הקוליים (AudioBooks) הפכה לנכס עבור גוגל ואפל, שיוכלו לקדם בעזרתה מכירת רמקולים חכמים. גם וול מארט רוצה נתח מהעוגה, שהולכת וצומחת בהתמדה. ספר-קלטת, גרסת המאה ה-21

יואב סטולר 13:5207.02.18

גוגל, וול מארט ואפל מנסות לאתגר את אמזון באחד התחומים שמזוהים עמה יותר מכל: ספרים. בשנתיים האחרונות חלה צמיחה במכירות הספרים, לאחר דשדוש בתחילת העשור - והזינוק החד ביותר נרשם בקטגוריית האודיובוקים (Audiobooks), גרסאות קוליות לספרים שמוקראות מפי קריינים, שחקני קול ואפילו כותבי הספרים עצמם.

 

 

לפי נתוני התאחדות המול"ים של הספרים הקוליים בארה"ב, בשנה שעברה הסתכמו הכנסות קטגוריית האודיובוק בארה"ב ב-2.5 מיליארד דולר, צמיחה של 16% לעומת 2016, בהמשך לזינוק של 20.7% בשנה שקדמה לה. סקר שנערך עבור ההתאחדות מצא ש-26% מאוכלוסיית ארה"ב האזינה לפחות לספר קולי אחד בשנה האחרונה.

 

מסורתית, שולטת אמזון בשוק הספרים המקוונים בארה"ב ביד רמה: 83% נכון לפברואר האחרון, לפי נתוני אתר AuthorEarnings שעוקב אחר התחום. אך המפגש בין הירידה במכירות הספרים הדיגיטליים (5% בשנה החולפת), המשמשים בעיקר בעלי ספרים אלקטרוניים כמו הקינדל של אמזון, ובין עליית האודיובוקים עשוי לפתוח את השוק מחדש. כך, ככל הנראה, מקוות מתחרותיה של אמזון.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

 

בחודש שעבר נקטו וול מארט וגוגל במהלכים שנועדו להעמיק את פעילותן בתחום הספרות המקוונת בכלל וספרי האודיו בפרט. גוגל הודיעה כי מעתה תאפשר למשתמשי אנדרואיד לרכוש אודיובוקים דרך חנות Play ב-45 מדינות ובתשע שפות שונות - מה שהפך אותה לשחקנית מרכזית בתחום. וול מארט, לעומתה, יצאה בשיתוף פעולה עם אתר המסחר המקוון היפני ראקוטן, שיאפשר לה למכור ספרים אלקטרוניים, ספרים מקוונים וספרי שמע דרך חטיבת הספרים של המותג היפני.

 

גם אפל לא טמנה ידה בצלחת, ולאחר שנים של הזנחת התחום רעננה את אפליקציית קריאת הספרים שלה iBooks (שמעתה מכונה פשוט Books), והודיעה על הוספת רכיב ייעודי מובנה לספרים קוליים. זאת, זמן קצר לפני תחילת שיווקו של הרמקול החכם HomePod לצרכנים. התחרות אם כן, בהחלט מתחממת.

 

 

טאבלטי הקינדל Fire של אמזון טאבלטי הקינדל Fire של אמזון

 

 

תירוץ מתוחכם לרכישת רמקול חכם לסלון

 

הספרים הקוליים, או הספר-קלטת כפי שכונו בישראל בעבר, אינם המצאה חדשה; הם נולדו יחד עם המצאת הפונוגרף כבר במאה ה-19, אך זוכים בימים אלה לרנסנס. במקביל לצמיחה במכירות, מזנק גם מספר הספרים המפורסמים בפורמט זה. כך, ב-2017 נרשם זינוק של כ-34% במספר הספרים הקוליים שפורסמו לעומת 2016.

 

שיתוף הפעולה בין וול מארט לראקוטן יעניק לענקית האמריקאית גישה לכ-6 מיליון ספרים דיגיטליים מעשרות אלפי מו"לים, שחלקם מוצעים גם בגירסה קולית. בהמשך השנה ישיקו שתי החברות אפליקציה ייעודית שתאפשר ללקוחות וול מארט לרכוש ספרים אלקטרוניים מתוצרת ראקוטן, ספרים דיגיטליים ואודיובוקים. ענקית הקמעונאות תוכל להשתמש במידע הרב שהיא אוספת על לקוחותיה כדי להמליץ להם ספרים שייקלעו לטעמם, שיתומחרו באופן תחרותי.

 

אודיובוק? גם וול מארט רוצה אודיובוק? גם וול מארט רוצה צילום: בלומברג

 

 

אך המהלך של גוגל מעניין יותר, בהיותה מתחרה של אמזון גם בתחומים שמעבר לקמעונאות. בשעה ש-Audible, שירות האודיובוקים הפופולרי של אמזון מציע למשתמשים לרכוש מנוי למאגר הספרים שברשותה, גוגל תציע לרכוש את הספרים בנפרד ב-15 עד 35 דולר. ענקית החיפוש מקדמת גם את היכולת להמשיך ולשמוע את הספר מהנקודה שבו הופסקה ההאזנה בפעם האחרונה, בכל מכשיר מבוסס אנדרואיד: סמארטפון, רכב, טאבלט או רמקול חכם.

 

המכשיר האחרון ברשימת הוא סוגיית המפתח. הרמקולים החכמים שהשיקה גוגל תחת מותג Google Home מנסים לרתום את ההתחממות בתחום הספרים הקוליים כתחמושת במלחמה על השליטה בבתי הלקוחות. הפקודה הקולית "אוקי גוגל, הקרא את הספר שלי" יביא לפתיחת האפליקציית ולהמשך ההקראה מהנקודה האחרונה.

 

רמקולי גוגל Home רמקולי גוגל Home

 

 

סוס טרויאני לאיסוף מידע על המשתמשים הביתיים

 

השילוב בין הרנסנס בתחום הספרים הקוליים והתחרות העזה בתחום הרמקולים החכמים נראה טבעי; גוגל, ונראה שגם אפל, פוזלות שתיהן לתחום הספרים בנסיון להעלות את הערך שהרמקולים שלהן יכניסו לבתי הלקוחות.

 

היכולת להאזין להקראה של ספר דרך רמקול איכותי בסלון או בחדר השינה והשליטה הקולית בהקראה נראות כתכונות מבטיחות במאבק על לבבות הצרכנים. החיבור לספרים ולארומת ההשכלה והתחכום שנקשרת בהם מהווה סוס טרויאני, שיאפשר להרחיב את השימוש ברמקולים ולהגביר את חדירת כלי הפעלה קולית לחיי היומיום. ואלו, כידוע, מהווים כר פורה לאיסוף מידע על הצרכנים.

 

לפי הסקר שנערך עבור התאחדות המו"לים לספרים קוליים, ב-2017 העידו 19% מבעלי הרמקולים החכמים שהאזינו לאודיובוק בעזרתם בשנה האחרונה. בקרב אלו שמגדירים עצמם כמאזינים תכופים, עלה המספר ל-30%. הם עושים זאת, לדבריהם, בגלל היכולת לעשות דברים נוספים בעת ההאזנה, הניידות הגבוהה וההנאה מהתחושה של מישהו שמקריא עבורם.

 

 

 

אף שההאזנה לספרים - בדיוק כמו למוזיקה או פודקאסטים - אפשרית גם בסמארטפון, 57% ממשתפי הסקר העידו כי הם מרבים להקשיב לספרים מביתם ו-68% אמרו כי הם עושים זאת תוך ביצוע עבודות בית. אך השינוי שיצרו הרמקולים החכמים עמוק יותר: 30% מהנסקרים העידו שהרמקול החכם החליף את הזמן שבילו מול הטלוויזיה. הוסיפו לכך את זמן ההתארגנות בבוקר, שטיפת כלים ומטלות בית נוספות ומקבלים חלון זמן עצום יומיומי שענקיות הטכנולוגיה ישמחו להילחם עליו. והכל כדי למשוך את הציבור לבלות עוד ועוד זמן מול הסייעניות החכמות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x