אינטרנט

זינוק במחיר התמלוגים ייקר שירותי סטרימינג כאפל מיוזיק וספוטיפיי

מועצת תמלוגי זכויות היוצרים בארה"ב הודיעה כי שירותי מוזיקה מקוונים יידרשו לשלם לאמנים תמלוגים גבוהים ב-50%. חברות ענק כאפל, אמזון וגוגל יכולות להסתדר עם השינוי, אך הוא מטיל צל גדול על ספוטיפיי, פנדורה ואחרות

עומר כביר 09:3630.01.18
שירותי מוזיקה בסטרימינג ישלמו ליוצרים תמלוגים גבוהים יותר אחרי שמועצת תמלוגי זכויות יוצרים בארה"ב (Copyright Royalty Board) קבעה שתעריפי התמלוגים שמשלמים שירותים אלו לכותבי שירים יעלו בהדרגה ל-50% תוך חמש שנים.

 

 

ההחלטה, שמהווה ניצחון לגופים שמייצגים אמנים ובעלי זכויות יוצרים, מהווה מכה לחברות כמו ספוטיפיי, פנדורה, גוגל ואמזון שמפעילות שירותי סטרימינג והתנגדו לשינוי מכיוון שהוא צפוי להגדיל את הוצאותיהן. זאת, בשעה שאפל דווקא תמכה בו. את המחיר הסופי עלולים, בכל מקרה, לשלם הצרכנים בארה"ב בדמות עליית דמי המינוי לשירותים השונים.

 

ספוטיפיי ספוטיפיי צילום: Asian Entrepreneur

 

 

מועצת התמלוגים, CRB בקיצור, היא גוף שמורכב משלושה שופטים פדרלים שמתמחים בנושאי זכויות יוצרים ותמלוגים. השופטים קובעים ומפרשים את הכללים שנוגעים לאיסוף תמלוגים. בעשור האחרון, אכפה המועצה כלל נוקשה שלפיו התמלוגים ששירותי סטרימינג מעבירים לכותבי שירים עומדים על 10.5% מההכנסות.

 

ההחלטה האחרונה של המועצה, שפורסמה בסוף השבוע, מבצעת שני שינויים מרכזיים במודל זה. ראשית, התמלוגים מהכנסות יועלו מדי שנה בהדרגתיות עד ל-15.1% ב-2022. שנית, בעלי זכויות היוצרים יוכלו לקבל תמלוגים מתוך עלויות התוכן של השירות, שיעמדו ב-2022 על 26.2%, אם אלו גבוהים יותר מהתמלוגים מההכנסות.

 

"מדובר בהעלאת התמלוגים הגבוה בהיסטוריה של CRB", אמר לווריאטי מנכ"ל התאחדות תעשיית המוזיקה (NMPA, גוף המתמקד במוציאים לאור), דיוויד ישראלייט. "ההחלטה גם מאפשרת לכותבי שירים להנות מעסקאות שחברות מוזיקה ביצעו בשווקים חופשיים. הפער בין מה ששירותים משלמים ללייבלים לעומת מה שהם משלמים לכותבים השתפר משמעותית". לדבריו, בעקבות השינוי על כל 3.82 דולר שיקבלו הלייבלים בתמלוגים, יקבלו כותבי השירים דולר אחד.

 

להערכת וריאטי, לשינוי צפויה להיות השפעה זניחה בלבד על השורה התחתונה של חברות ענק כמו אפל, אמזון וגוגל, ששירותי הסטרימינג הן רק סגמנט אחד בעוגת ההכנסות שלהן. הנפגעות העיקריות יהיו חברות כמו ספוטיפיי ופנדורה ששירות הסטרימינג שלהן מהווה את עיקר פעילותן.

 

 

 

ייתכן שמסיבה זו בחרה אפל דווקא לתמוך בשינוי. החברה טענה שהוא נחוץ מכיוון שמבנה התמלוגים הנוכחי מסובך מדי ולא יציב כלכלית. החברה ביקשה גם לקבוע תעריף אחיד אחד שיהיה זהה בכל השירותים, אך בקשה זו לא התקבלה. ואולם, לא מן הנמנע שהיו לאפל שיקולים ישרים פחות במהלך. גם אחרי קרוב לשנתיים וחצי של פעילות, מספר המנויים המשלמים באפל מיוזיק נמוך משמעותית מזה של ספוטיפיי. יצירת קושי כלכלי לספוטיפיי בהחלט יכולה לסייע לאפל, שהכנסות הענק שלה כמעט שלא יושפעו מהעלייה בתעריפים.

 

אפל, גוגל, אמזון, ספוטיפיי ופנדורה לא הגיבו להחלטה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x