$
חדשות טכנולוגיה

האתגר השנתי שלקח צוקרברג על עצמו: לרפא את פייסבוק

מנכ"ל הרשת החברתית הודיע שהשנה, במקום להתמקד בלשפר את עצמו, ינסה לעקור את השנאה, הפלגנות והבריונות שהורסות את חוויית פייסבוק. ואולם, מדובר בהצהרת יח"צ בלבד; המשאבים הנדרשים לתיקון החוויה פשוט אינם משתלמים כלכלית לחברה

ניצן סדן 21:0204.01.18

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, הודיע כי האתגר אישי שלו ל-2018 הוא לשפר את פייסבוק כך שלא תוכל לשמש לפגיעה במיליארדי המשתמשים שלה.

 

 

"העולם מפולג ומלא חרדה, ולפייסבוק יש הרבה עבודה. בין אם אנו מגינים על הקהילה שלנו מניצול ושנאה, מגינים מפני התערבות מדינית, או מבטיחים שהזמן שאנשים מבלים בפייסבוק ימוצה היטב", כתב בפוסט. "האתגר האישי שלי ל-2018 הוא לתקן את הנושאים החשובים הללו". לדברי צוקרברג, לא כל הטעויות ומקרי הניצול יימנעו, אך החברה עושה טעויות רבות באכיפת הנהלים שלה, ואת זה בכוחה לתקן.

 

מילים יפות. ומה עם כיסוי? מילים יפות. ומה עם כיסוי? צילום: איי פי

 

 

ההחלטות השנתיות של צוקרברג אינן דבר חדש: בעבר החליט שייקרא ספר בכל שבוע, שירוץ בכל יום ושיאכל רק בשר של בעלי חיים שהרג בעצמו. אבל הפעם, מדובר בהחלטה שהיא בראש ובראשונה, מהלך יח"צ.

 

לפייסבוק היתה שנה איומה ונוראה בכל הנוגע לשליטה שלה ברעות החולות שמאפיינות את השימוש בה. הבריונות ברשת הגיעה לשיאים חדשים, מקרי רצח והתאבדות תועדו בשידור חי בפלטפורמת הסטרימינג של פייסבוק, צוקרברג עצמו עשה שימוש ציני באסון בפורטו ריקו כדי לקדם מוצר VR חדש וכמה בכירים לשעבר בחברה יצאו נגדה ואמרו שהיא מסוכנת לאנושות. על כל אלה מאפילה טענת ממשלת ארה"ב בדבר חלקה של פייסבוק בקמפיין הדיסאינפורמציה הרוסית שבוצע במערכת הבחירות של 2016.

 

יש פיתרון, אבל לא כזה שפייסבוק אוהבת

 

לצוקרברג ברור שהפיתרון היחיד לבעיות הפגיעה במשתמשי פייסבוק הוא גיוס מספר עצום של מבקרי ומנטרי תוכן, מה שיעלה לחברה הרבה כסף וינפח את הוצאות התפעול שלה - לא דבר שמשמח בעלי מניות. לכן, מעדיפה פייסבוק להגדיל במידה את מספר מנטרי התוכן, אך בעיקר להתבסס על אלגוריתמים שיוכלו לאתר תוכן פוגעני בעצמם.

 

הבעיה היא שהאלגוריתמים הללו חכמים רק כמו האנשים שכתבו אותם; פייסבוק כבר חסמה בעבר משתמשים משום שחשבו את המונח "עוגה כושית" לביטוי גזעני, חסמה נשים שפרסמו תמונות הנקה משום שחשבו אותן לפורנוגרפיה ועוד. בנוסף, לפייסבוק אין אינטרס לצמצם את פעילות הגולשים; היא ניזונה ממנה, שכן בלעדיה לא תאסוף מידע שמאפשר מיקוד חבילות פרסום - מקור הרווח שלה. אם תנקוט פייסבוק בעמדות פוליטיות ותחליט, למשל, שעמוד של תנועה מסוימת מפרסם מסרים אגרסיביים מדי, תגרור גל גדול של זעם ויתכן שאף נטישת משתמשים.

 

 

בניגוד לשנים עברו, ישנן אלטרנטיבות לפייסבוק; משתמשים צעירים ויתרו עליה לטובת סנאפצ'ט, משתמשים מבוגרים ויתרו עליה לטובת אפליקציות צ'ט בהן אין פרסומות כמו ווטסאפ ועוד. ולפיכך, אפשר להסתכל על הצהרת צוקרברג ולהסכים שהכוונות שלו אולי טובות - אבל ללא תוצאות בשטח, מדובר במילים ריקות במיוחד.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x