• תפריט
אינטרנט

מכבים את מדורת השבט: חברות הטכנולוגיה מסכנות את העיתונות

לטענת העורכת המיתולוגית של ואניטי פייר והניו יורקר, חברות הייטק גרמו נזקים עצומים לעיתונות - ומן הראוי שישלמו על כך. זאת, בעוד מוציאים לאור ומפיצי תוכן הפכו לתלויים בגורמים כפייסבוק וגוגל להישרדותם

הגר רבט 15:1623.11.17
1. קרן שיקום. העורכת המיתולוגית של ואניטי פייר והניו יורקר, טינה בראון, ניצלה השבוע ראיון לרגל הוצאת אוטוביוגרפיה כדי להאשים את חברות הטכנולוגיה בהרס העיתונות. בראון לא הסתפקה בהאשמות אלא אף הציעה פתרון לבעיה: קרן פיצויים שיקימו חברות הענק ותשמש לשיקום התחום.

 

 

2. פתרון פשוט. בראון אינה הראשונה שמותחת קו ישר בין הפרקטיקות שנוקטות חברות כמו פייסבוק וגוגל, ששולטות הלכה למעשה בתנועת הגולשים ובחשיפה של גופי התקשורת, לצד 85% מההכנסות מפרסום באינטרנט. היא גם מודעת לכך שהסיכוי להקמת קרן פיצויים כפי שהציעה לא גבוה, אבל הרעיון שהעלתה עדיין מעניין מאחר שהוא מציע פתרון פשוט ומיידי לבעיה מורכבת.

 

טינה בראון טינה בראון צילום: בלומברג

 

 

3. איך מפקחים. בשבועות האחרונים נאלצים נציגי פייסבוק וגוגל להעיד בפני הקונגרס האמריקאי על האופן שבו האלגוריתמים שלהן מתעדפים תוכן, בעקבות החשד לניצולם בידי גורמים זרים במהלך קמפיין 2016 לנשיאות ארה"ב. המחוקקים ששומעים את העדויות עדיין מתלבטים איך יש לטפל ברגולציה שתגרום לפלטפורמות הללו לקחת יותר אחריות על התוכן המוצג בהן, ובמקביל לקדם שקיפות לגבי שיטת העבודה שלהן.

 

4. שוד יוצרים. גם אם הקונגרס יצליח להוציא לפועל חקיקה בנושא מדובר בהליך שיארך שנים, וכדרכה של רגולציה סביר שיניב פתרון חלקי בלבד. לגופי תוכן רבים אין את הלוקסוס להמתין לכך. הם נאבקים על נתח הכנסות משוק פרסום שהופך ליותר ויותר ריכוזי והופכים לתלויים עוד יותר בפלטפורמות ההפצה של פייסבוק וגוגל. "חברות הטכנולוגיה שדדו את כספי הפרסום ולא נתנו חזרה לאנשים שיצרו את התוכן", אמרה בראון בראיון.

 

 

 

5. הזדמנות פז. העיסוק בפרסום תמיד היה בעייתי עבור גופי התקשורת, כך שההפסד בקרב על תקציבי הפרסום מול פלטפורמות הפצה טכנולוגיות נראה בדיעבד די צפוי. אך דווקא הסתבכות חברות הטכנולוגיה עם פרסומות זרות ונינוחות של חדשות מזויפות מהווה עבור גופי התקשורת הזדמנות פז לפתוח מחדש את יחסי העבודה עם הגופים שמרוויחים מהפצת התוכן שלהן. אם פייסבוק וגוגל מעונינות להיות מדורת השבט והמקום בו הציבור צורך חדשות, הן חייבות לדאוג לערך של התוכן שמופץ בהן. גם אם זה אומר לשלם עליו.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x