$
מכשירים

הקינדל של אמזון חוגג 10, על רקע קריסת שוק הספרים האלקטרוניים

הספר האלקטרוני הפופולרי היה ממבשרי הטרנד, שאיפשר לסופרים לפרסם את היצירות שלהם בלי להיות תלויים במו"לים המסורתיים. ואולם, בעוד הביקוש לקובצי ספרים עולה בהתמדה, המכשירים הייעודיים עבורם נשארים על המדפים

רפאל קאהאן 13:1720.11.17

מכשיר הקינדל של אמזון, ממבשרי טרנד הספרים האלקטרוניים, חוגג 10 שנים להשקתו. המוצר של אמזון הפך את שוק הספרים על פניו בזמנו, וגרם לחשש שעידן ספרי הדפוס הגיע לקיצו - מה שלא קרה.

 

 

אמש (א') צייץ ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ציוץ חגיגי לכבוד המאורע, במקביל להשקת הדור החדש של הקינדל שכולל דגם חסין מים ודגם פרימיום שנקרא Oasis. ואולם, הם מגיעים אל שוק בו נראה שאין יותר מדי משתמשים שמעוניינים בהם; שיעור המכירות של הספרים האלקטרוניים נמצא בצניחה מתמשכת, בעוד דווקא בתחום ספרי הדפוס חלה צמיחה.

 

מכשיר הקינדל הראשון מכשיר הקינדל הראשון צילום: amazon

 

 

למשל, מחקר של נילסן שפורסם במרץ שעבר מצא שמספר הספרים האלקטרוניים שנמכרו בבריטניה ירד בכ-4% לעומת עלייה של 7% במכירות הספרים המסורתיים ב-2016.

 

עוד עולה שהעלייה במספר מכירות הספרים נעוצה בזינוק במכירות ספרי ילדים ונוער. מחקר מ-2013 מצא ש-62% מהצעירים בגילאי 16 עד 24 מעדיפים לקרוא ספרי נייר. הסיבה העיקרית שניתנה אז הייתה: "אני אוהב להחזיק את המוצר בידיים שלי".

 

לעומת זאת, מכירות הספרים הדיגיטליים - קובצי הספרים עצמם - נמצאת בצמיחה ובשנה שעברה נמכרו כחצי מיליארד מהם; אמזון מחזיקה בכ-80% מהשוק ואחריה ניצבות אפל (10%), קובו, Nook וגוגל. האחרונה מפגרת בהרבה אחר המתחרות הגדולות, מה שמפתיע בהתחשב בכך שאפליקציית קריאת הספרים שלה מותקנת ברוב מכשירי האנדרואיד בעולם. שוק הספרים הדיגיטליים פונה לכותבים עצמאיים, שיכולים להישען על פלטפורמות גדולות כאמזון כדי להפיץ את הספרים שלהם, במקום לחפש הוצאה לאור.

 

 

 

האם הקינדל חגג את יום הולדתו האחרון? מוקדם מכדי לקבוע; ישנם לא מעט משתמשים שאוהבים את הגמישות שהם מספקים, בדמות היכולת לקחת המוני ספרים לכל מקום בלי לסחוב אותם בתיק. אך כיום מעדיפים רוב המשתמשים להוריד קובצי ספרים לסמארטפונים ולטאבלטים - ולא לקנות מוצר ייעודי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x