$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

דו"ח אפל: האייפד מצליח להפתיע

סדרת מחשבי הלוח הוותיקה של החברה חוותה ירידה במכירות 14 רבעונים רצופים; עתה הפתיעה אפל והציגה צמיחה משמעותית של 15% במכירותיו. מדוע חזרו אנשים לקנות אייפדים?

עומר כביר 12:4102.08.17

 


 

 

בדרך כלל, הכוכב של הדו"ח הרבעוני של אפל הוא האייפון, מוצר הדגל של החברה שאחראי למרבית ההכנסות שלה. ואם לא הוא, אז השינויים לטובה או לרעה בהכנסות והרווחים, או אולי זינוק מפתיע בקטגוריה שכוללת את מכירות האפל ווטש.

 

 

אבל בדו"ח שפרסמה החברה אמש, מי שתפס את מרבית תשומת הלב היה דווקא הטאבלט של החברה, האייפד, שאחרי 14 רבעונים רצופים (3.5 שנים) של ירידות חזר במפתיע למסלול הצמיחה. ולא מדובר רק על צמיחה סמלית, אלא על גידול משמעותי של 15% עם 11.42 מיליון יחידות שנמכרו.

 

 

מכשיר האייפד פרו מכשיר האייפד פרו

 

 

בעבור אפל, היו אלו חדשות מצוינות. במשך שנים מבטיח מנכ"ל החברה, טים קוק, שהקטגוריה לא מתה, שכל רגע זה יקרה והאנשים יחזרו לקנות אייפדים. התקשרות בהתחלה הנהנה בהבנה, ואחר כבר הגיבה בפיהוק, "שוב פעם טים עם החלומות שלו". אבל הפעם, הנבואות של קוק סוף סוף התגשמו והאייפד, שנראה לפעמים על מכונות הנשמה, שב לגלות סימני חיים. אולי אפילו מספיק כדי לנתק אותו מהמכשירים.

 

מה קרה כאן? יש כמה הסברים אפשריים. בדו"חות שבהם רשם האייפד ירידות נהג קוק להסביר שהדבר קשור למחזורי השדרוג של המכשיר. לדבריו, מהמידע שבידי אפל עולה שבעלי האייפדים עושים בהם שימוש ניכר. הם לא קונים את המכשירים ומשליכים אותם לצד, אלא משתמשים בהם על בסיס קבוע. ואולם, בניגוד לסמארטפונים שם הפיתוחים התכופים הביאו לכך שמכשירים בני שנתיים או 3 כבר נחשבים למיושנים, בטאבלטים הפיתוחים היו פחות מרשימים, ובשילוב עם האופי של המכשיר – שהוא פחות אישי וצמוד למשתמש יותר קרוב במאפייני השימוש שלו למחשב נייד – הצורך לשדרג היה דחוף פחות.

 

 

ידע על מה הוא מדבר. קוק ידע על מה הוא מדבר. קוק צילום: the Verge

 

 

ייתכן שהעלייה במכירות האייפד נובעת מכך שגם מחזור השדרוג הארוך ביותר צריך להסתיים משהו. צרכנים שמחזיקים באייפדים ישנים מאוד מתחילים עכשיו לשדרג אותם, בין היתר על רקע השקת דגמי אייפד פרו חדשים או האייפד החדש והזול יותר שחשפה אפל במרץ, שנמכר במחיר התחלתי של 329 דולר.

 

גורם נוסף שסומן בידי האנליסטים הוא מכירות חזקות בשוק העסקי ולמוסדות חינוך. אפל משקיעה מאמצים ניכרים בהחדרת הטאבלטים שלה לתעשייה ובהפיכתם למוצר מחשוב מרכזי במערכת החינוך, וייתכן שהשקעה זו משתלמת עכשיו בדמות עלייה במכירות האייפד.

 

נמשכת הצניחה בשוק הסיני

 

על אף העלייה במכירות, לא צריך להתרגש יותר מדי. עדיין מדובר ברבעון אחד בלבד שלא מלמד על מגמה או מהווה מדד טוב לניבוי העתיד. מכירות האייפון כבר ירדו בעבר ואשתקד אפל אף עברה שני רבעונים של ירידה בהכנסות. באף אחד מהמקרים לא היה מדובר במגמה ארוכת טווח. הדבר נכון גם לגבי האייפד, אמנם מכירות המכשיר עולות, אך מוקדם לדעת אם מדובר באירוע חד פעמי או בתחילתה של מגמה חדשה. צריך פשוט לחכות לדו"חות הבאים.

 

 

הגיבור המפתיע של אפל הגיבור המפתיע של אפל איור: יונתן פופר

 

 

לעומת זאת, הדעיכה בפעילות אפל בסין כבר הפכה מזמן למגמה ברורה. מכירות החברה במדינת הענק ירדו ברבעון האחרון ב-10% והסתכמו ב-8 מיליארד דולר, בשעה שהכנסות החברה בכללותן טיפסו ב-7% ל-45.41 מיליארד דולר. זהו הרבעון השישי ברציפות שהכנסות החברה בסין יורדות ואי אפשר לפטור זאת עוד כמהמורה זמנית. הסינים, משום מה, הפסיקו לקנות אייפונים. אפל להוטה לשנות את המצב, ואולי זו הסיבה שהיא מתכופפת בקלות רבה כל כך לדרישות הממשל הסיני, כמו הוצאת אפליקציות VPN מהאפסטור.

 

אם בסין מאמצי אפל לא מניבים פירות, נראה שפעילותה הנרחבת בהודו, שכוללת השקעות מקומיות מלוות במתקפת לובינג נרחבת, מתחילה להצדיק את עצמה. אפל לא מפרסמת נתונים על הכנסותיה בהודו, אך ההכנסות באזור אסיה-פסיפיק, שכולל את המדינה, צמחו ב-15% - יותר מכל אזור פעילות אחר - והגיעו ל-2.73 מיליארד דולר. זה עדיין השוק הקטן ביותר של אפל, אבל אם הודו מתחילה להתחמם אלו חדשות מצוינות עבורה.

 

 

 

חדשות מצוינות הגיעו גם מקטגוריית מוצרים אחרים, שמאגדת מכירות של מכשירי אפל TV, אוזניות ביטס, אביזרים היקפיים ובעיקר אפל ווטש, שנחשב למרכיב העיקרי בקטגוריה זו. מכירות הקטגוריה עלו ברבעון שעבר ב-23% והגיעו ל-2.74 מיליארד דולר, ולפי הערכות האפל ווטש אחראי למרבית הצמיחה. קוק חיזק הערכות אלו בשיחה עם אנליסטים אחרי פרסום הדו"ח, שבמהלכה אמר שמכירות המכשיר גדול ברבעון שעבר ב-50%. לפי הערכות, מדובר במכירות של בין 2 מיליון ל-3 מיליון יחידות - נתון נאה לקטגוריה שנחשבת רדומה..

בטל שלח
    לכל התגובות
    x