$
חדשות טכנולוגיה

החברה החדשה שמאיימת על מנוע הצמיחה של גט

אובר וענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס הודיעו כי יקימו חברת מוניות משותפת, שתהווה תחרות קשה עבור גט הישראלית. השוק הרוסי, המוערך ב־3‑4 מיליארד דולר, גדל בקצב מהיר בהרבה בהשוואה לשאר העולם

הגר רבט 06:5002.08.17

חברת גט הישראלית ניצבת בפני איום גדול חדש בשוק הרוסי, שמהווה 25% מפעילותה.

 

לפני שלושה שבועות הכריזה אובר על שותפות חדשה עם ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס, המכונה לעתים "גוגל של רוסיה". החברה, שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברוסיה, מפעילה גם שירות הסעות בשם יאנדקס.טקסי, שעומד בבסיס השותפות החדשה.

 

 

 

 

שיתוף הפעולה בין שתי החברות אמור לאפשר להן לבסס את אחיזתן בשוק הרוסי הצומח ובמזרח אירופה. במסגרת השותפות החברות יפעילו במשותף שירות הסעות ברוסיה, אזרבייג'ן, ארמניה, בלארוס, גאורגיה וקזחסטאן. לאחר המיזוג יוותרו בשוק הרוסי שתי מתחרות — החברה החדשה, שטרם זכתה לשם, וגט הישראלית.

אובר תשקיע 225 מיליון דולר בשירות החדש ותחזיק בכ־36% ממנו, בעוד יאנדקס תשקיע בו 100 מיליון דולר ותחזיק ב־59% ממנו.

 

לפי הנתונים שפרסמה יאנדקס, העסקה, תיצור חברה המוערכת ב־3.7 מיליארד דולר. זאת לעומת הערכת שווי של 2 מיליארד דולר לגט - בכל רחבי העולם, ולא רק ברוסיה.

 

מימין מנכ"ל ומייסד גט שחר וייסר ומנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוז' מימין מנכ"ל ומייסד גט שחר וייסר ומנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוז'

 

 

גם גט השקיעה הון ומאמצים רבים בשוק הרוסי. בספטמבר 2016 הכריזה החברה שהיא מתכוונת להשקיע 100 מיליון דולר ברוסיה עד לסוף 2017, במטרה לשלוט ב־50% מהשוק. מדובר בכחמישית מהסכום שגייסה החברה עד אז.

 

לפי הודעת החברה, היא קיבלה את ההלוואה מהבנק הרוסי זברבנק, במודל של קו אשראי לשבע שנים תמורת מספר לא ידוע של מניות בחברה. בעקבות ההשקעה החברה התרחבה ל־60 ערים ברחבי רוסיה - ובכך עקפה הן את אובר והן את יאנדקס.

 

שירותי המוניות מהדור החדש הגיעו לרוסיה לפני כמעט ארבע שנים. לפני כן, תחום המוניות נשלט בה על ידי שירותים ללא רישיון מוסדר ונהגים שהסיעו נוסעים בכלי רכב פרטיים והתמקחו איתם בכל נסיעה ונסיעה. הכניסה של השירותים החדשים מבוססי הטלפונים החכמים שינתה את השוק. כעת, נוסעים מקבלים את פרטי הנהג מראש, לא צריכים להתמקח ויכולים לשלם בכרטיס אשראי.

 

כיום, השוק הרוסי נמצא בצמיחה אדירה, כאשר לפי הערכות של גט הוא גדל בקצב של 6%‑10% בשנה, לעומת צמיחה של 3%‑5% בשנה בשוק המוניות העולמי. עוד לפי ההערכות, היקף שוק המוניות ברוסיה בלבד הוא 3‑4 מיליארד דולר.

 

סיבה אפשרית לצמיחה המהירה היא הרגולציה הקלה יחסית לזו של מדינות המערב, שמפקחות מקרוב על פעילות של חברות כמו אובר וגט.

 

הרגולציה הזאת כנראה גם הקלה על האיחוד בין החברות, שעובר בינתיים יחסית מתחת לרדאר, אך עדיין זקוק לאישור סופי. טרם ההודעה של המיזוג, יאנדקס ואובר ניהלו מלחמת מחירים שגרמה לשתיהן להפעיל את שירותי המוניות בהפסדים. כך למשל, יאנדקס דיווחה ברבעון הראשון של 2017 על הפסד תפעולי של 1.2 מיליארד רובל (כ־20 מיליון דולר), שיפור קל לעומת הפסד של כ־22 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2016. 

 

 

מייסד גט דווקא בעד המיזוג

 

שחר (דייב) וייסר, מנכ"ל ומייסד גט, פרסם פוסט ברשתות החברתיות בתגובה למיזוג בין אובר ליאנדקס. "אני רוצה לברך את יאנדקס על העסקה החשובה הזו", כתב. "עבור גט המשמעויות הן כאלה: לגט יש פחות מתחרות בשוק הרוסי; הדילמה הפכה פשוטה יותר לנוסעים — גט לנהגים איכותיים יותר ויאנדקס לנסיעות בהנחה; עבור הנהגים גט היא החלופה היחידה ליאנדקס כיום. בטווח הארוך זה יוביל לכך שלנהגים יהיו את שתי האפליקציות, כמו שקורה היום בארה"ב עם אובר וליפט; הקץ למלחמת המחירים בין אובר ליאנדקס יגרור כנראה מחירים גבוהים יותר ולחזרה של שוליים יציבים יותר; הערכה גבוהה לשוק הרוסי היא טובה עבורנו ועבור המשקיעים שלנו שכן רוסיה מהווה 25% מהעסק שלנו; אנחנו רואים שתי גישות בשוק למכוניות אוטונומיות: שותפות עם יצרנית רכב שמשקיעה 10 מיליארד דולר בשנה בפיתוח (גט וקבוצת פולקסוואגן) או פיתוח פנימי (יאנדקס). הזמן יגיד מה עדיף; גיוסים: גט גייסה כבר 640 מיליון דולר והיא מתכננת סבב נוסף בשנה הבאה".

 

עם זאת, למרות האופטימיות המסוימת שעולה מהפוסט של וייסר, גט עדיין מגייסת כספים ממשקיעים ועליה להציג נתוני צמיחה, כך שגם אם המיזוג לא יקטין את הנוכחות וההכנסות של גט ברוסיה, הוא עדיין עשוי להוות איום של ממש עליה.

 

 

 

מונית של יאנדקס ברוסיה. הרגולציה הנמוכה תורמת לצמיחה מונית של יאנדקס ברוסיה. הרגולציה הנמוכה תורמת לצמיחה צילום: בלומברג

 

 

אובר מבינה שאי אפשר לבד

 

אובר ידועה בגישה אגרסיבית להשתלטות על שטחי מחיה חדשים. ואולם בשנה שעברה החברה נחלה כישלון בניסיון התרחבות לסין, שלפי הערכות עלה לה בהפסד של מאות מיליוני דולרים. בסופו של דבר אובר נסוגה לטובת המתחרה המקומית דידי צ'אושינג, שרכשה את הפעילות שלה במדינה. אובר ממשיכה להחזיק ב־17.5% מהחברה שנרכשה. הפעם, כך נראה, היא החליטה לצמצם הפסדים ולסגת בשלב מוקדם יותר.

 

אובר, שהשתרכה מאחורי גט ויאנדקס בשוק הרוסי, נמצאת בעיצומה של תקופה סוערת מאוד. ביוני האחרון התפטר המנכ"ל והמייסד טראוויס קלניק, לאחר שנחשפה תרבות של הטרדות מיניות בחברה ורק חודש לאחר מכן נודע כי היא מרימה ידיים במלחמתה על השוק הרוסי.

 

הוויתור של אובר על שוק גדול כל כך בפעם השנייה בתוך כשנה, ולאחר שנחלה הפסדים, מעיד על כך שהחברה האמריקאית מתקשה למצוא אחיזה מעבר לים ועשוי לבשר על תוצאות דומות בשווקים מתפתחים נוספים שאליהם היא מקווה להתרחב, כמו הודו. עם זאת, האחזקות של אובר בדידי הסינית שווים כיום כ־8 מיליארד דולר, לעומת 6.1 מיליארד בזמן המכירה.

 

גט נחשבת לשחקנית מובילה בישראל, ברוסיה ובבריטניה. באפריל האחרון רכשה גט את ג'ונו, מתחרה שהיתה פעילה בניו יורק. בעקבות הרכישה, גט הגיעה לכ־25 אלף כלי רכב בניו יורק - ובכך הפכה לכוח דומיננטי גם במטרופולין האמריקאי. לפי וייסר, גט רכשה את ג'ונו עבור 200 מיליון דולר.

 

בגט החליטו לא להיכנס לשווקים חדשים בשנה הקרובה כדי להרחיב את האחיזה שלה בשווקים הקיימים. לפי הערכת כלכליסט, גט מפעילה יותר מ־70 אלף כלי רכב ברחבי העולם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x