$
חדשות טכנולוגיה

התפטרות מנכ"ל אובר: בלון מנופח מדי

העתיד של אובר לא נמצא בכסא המנכ"ל, אלא במודל עסקי רווחי שיצדיק את השווי האסטרונומי שלה

ויקי אוסלנדר 08:5422.06.17

התפטרותו של מנכ"ל אובר טראוויס קלניק אתמול פינתה סוף סוף זמן לדיון על הפיל הגדול שבמכונית: המודל העסקי. שטף השערוריות שעימן התמודדה אובר מתחילת השנה, ממחאות נגד מדיניות התמחור של החברה, חשיפת מדיניות טיוח הטרדות מיניות, טקטיקות עסקיות דורסניות ואקסודוס של בכירים, הובילו להוצאת קלניק לחופשה כפויה ולבסוף לעזיבתו. לא ברור אם כל אלו פגעו בפועל בעסקי החברה, אבל ייתכן כי הם טשטשו את העובדה שהבעיה האמיתית באובר היא כלכלית.

 

זה שנים שבאימפריית הנסיעות השיתופיות שהוקמה ב־2009 מתעקשים כי יש לה עתיד רווחי. באובר, שנבנתה באגרסיביות על ידי קלניק ושותפו היו"ר גארט קמפ, מאמינים שיש להם ביד מודל מלהיב של כלכלה שיתופית, כזה שבו כולם מרוויחים: הנוסעים זוכים בשירות זמין וזול, הנהגים בהכנסה ואובר בעמלת העסקה. המציאות בפועל הרבה יותר עגומה.

 

בין השנים 2015 ו־2016 החברה הוציאה 5 מיליארד דולר על סבסוד נסיעות וב־2015 שילמו הנוסעים רק 78% מעלות הנסיעה. מכיוון שחלק מהכסף הלך לנהגים ההכנסות של אובר כיסו רק 41% מההוצאות שלה. את הפער אובר סגרה באמצעות הכסף אותו גייסה מהמשקיעים ומהמלווים, מה שהוביל להפסדי עתק שהסתכמו בשנה החולפת ב־2 מיליארד דולר.

 

טראוויס קלניק,מנכ"ל אובר המתפטר טראוויס קלניק,מנכ"ל אובר המתפטר צילום: בלומברג

 

 

אובר הרשתה לעצמה להפסיד כל כך הרבה משום שההתחלה שלה היתה מזהירה. הציבור, הרגולטורים והתקשורת היו תמימי דעים: השיטה המודרנית והיעילה שהמציאה להזמנת מונית - אפליקציה שמחברת בין נוסעים ונהגים מתוך צי עצום של מכוניות פרטיות — תחדש סוף סוף את תחום התחבורה הציבורית המיושן והמושמץ. אובר גייסה בקלות למעלה מ־13 מיליארד דולר שעזרו לחברה להשיג אחיזה ביותר מ־60 מדינות ברחבי העולם ולהפוך לסטארט־אפ הפרטי בעל השווי הגבוה בהיסטוריה, סכום

עצום של 68 מיליארד דולר. גורם המשיכה של אובר היה תמיד הזמינות הגבוהה והמחירים הנמוכים, אך הם היו נמוכים באופן מלאכותי, ומומנו על ידי גיוסי הון כדי למשוך נוסעים ונהגים שרצו להיות חלק מהשירות שהשתלט על העולם.

 

אין ספק שאובר יצרה חוויה נעימה ומודרנית להזמנת המוניות, אך בפועל השירות שהיא מציעה לא מאוד שונה משל מתחרות כמו ליפט, גט, או דידי. התוצאה היא שלמרות שוויה העצום וגילה המכובד, החברה לא הצליחה עד היום לרשום רווח. אף שהיא טוענת כי ישנם אזורים שהיא כבר רווחית, היא מסרבת להציג או להסביר באיזה רווח מדובר.

 

במקום, החברה מפסידה מזומנים בקצב יותר מהיר מכל חברת טכנולוגיה לפניה. שריפת מזומנים שהיא כאמור הדבר היחידי שמאפשר לה לשמר את המחירים הנמוכים ונתח שוק. לכן הרעיון כי בעיותיה של אובר יפתרו בשל עזיבתו של קלניק את החברה, היא טעות. העתיד של אובר לא נמצא בכסא המנכ"ל, אלא במודל עסקי רווחי שיצדיק את השווי האסטרונומי שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x