$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

בלי ידיים: "לנהוג בעצמך יהיה לא חוקי"

דני שפירו, מנהל תחום הרכב האוטונומי ב-Nvidia, סבור שהעתיד טמון באינטגרציה עם מכוניות אחרות ובאיסוף מידע על המתרחש מחוץ לאוטו. מה הוא עונה למי שחושב שמכוניות חכמות הן סתם גימיק של תעשיית הרכב?

ליאור באקאלו, סן חוזה 19:0316.05.17
״אנשים לא אוהבים להתמודד עם מצבים של פקק תנועה, כמו זה״, אמר דני שפירו, מנהל תחום הרכב האוטונומי ומראשי הפעילות בענקית המעבדים הגרפיים אנווידיה, בזמן שאנחנו משתרכים לאיטנו בטסלה השחורה שלו בדרך בין סנטה קלרה לסן חוזה. ״המצב הנוכחי לא מושלם״, הוא מודה ומתייחס למערכת הטייס האוטונומי בטסלה, שמבוססת על חומרה של אנווידיה. ״עדיין אין בינה מלאכותית שמטפלת בבעיית ההשתלבות בין נתיבים".

שפירו החל את דרכו באנווידיה לפני שמונה שנים, בקבוצת הגרפיקה המקצועית של החברה. ״הרכב היה חלק מהפעילות במובן זה שעבדנו עם מומחים של חברות הרכב על מודלינג והדמיה ממוחשבת. אבל אז התחלנו להכניס את החומרה שלנו לתוך מערכות המולטימדיה ברכב".

 

״עם טסלה אנחנו עובדים על מערכות בידור ומולטימדיה מאז 2010״, אמר, ורמז לכך שהגלגל שהביא להחלפת השתתפותה של מובילאיי הישראלית במערכת הנהג האוטונומי בחברת הרכב של אילון מאסק החל להתגלגל זמן רב לפני שרכב של טסלה היה מעורב בתאונה קטלנית שגבתה את חיי הבעלים של אחד מכלי הרכב שלה.

 

דני שפירו והמכונית שלו דני שפירו והמכונית שלו צילום: ליאור באקאלו

 

בעקבות התאונה נטען נגד טסלה שתוכנת הנהג האוטונומי שלה מטעה את הנהגים בכך שהיא גורמת להם לחשוב שהרכב הוא בעל יכולות נהיגה אוטונומית מלאה. זאת בשעה שטסלה מציעה נהיגה אוטונומית רק עד רמה 3, שמחייבת את החזרת השליטה לאדם במושב הנהג ברגעים קריטיים.

 

״זה נשמע כמו בעיית חינוך לקוח. לנו יהיו יכולות נהיגה אוטונומית רמה 3 בסוף השנה הנוכחית", אמר שפירו. "נראה תחילת ייצור בשנה לאחר מכן ורמה 4 תהיה מוכנה בסוף 2018".

 

אנשים לא יחששו להפקיד את חייהם בידי מחשב גם כשהטכנולוגיה תהיה כבר בשלה?

״המפתח הוא לבנות מכוניות שהן גם בטוחות וגם מעניקות חוויית משתמש טובה. אם אנשים מפחדים להשתמש בהן - כיום אף אחד לא מכריח אותם. בעתיד לנהוג בעצמך עשוי להיות לא חוקי. אני מאמין שלאחר שאנשים יחוו את הטכנולוגיה הם יראו רבים מהיתרונות שלה. בעתיד אנשים לא יאמינו שהם נהגו במכונות מתכת שהרגו מיליון אנשים בכל שנה״.

 

מה ההבדל בין המוצר שאתם מציעים לבין זה של אינטל?

"אנחנו בונים את כל הפלטפורמה, אנחנו לא מוכרים רק צ'יפ. ככל שהיכולות שלנו נהיו מתקדמות יותר, במקום לייצר רק מידע וגרפיקה אנחנו קולטים מידע מהחיישנים ומעבדים אותו. המוצר 'דרייב PX', אוסף מידע מכל החיישנים: מצלמה, מערכת זיהוי עצמי, רדאר, ובונה מודל תלת־ממדי של מה שמתרחש מחוץ למכונית".

 

שפירו הסביר שכל חברת רכב מפתחת עכשיו מערכת נהיגה אוטונומית ובעתיד הן יתחרו בשאלה עד כמה נוח אתה מרגיש במכונית. "האם אתה נוהג כמו מחשב או כמו אדם?״

 

מה עדיף?

״אני חושב שזה תלוי באדם״, שפירו וצוחק. ״המכוניות יכולות לנסוע ברמת דיוק גבוהה מאוד, אבל אתה כאדם לא בהכרח תרגיש בנוח להיות כל כך קרוב לרכב אחר, למשל. אני מניח שאחד האתגרים יהיה ההבנה שהתקשורת בין הנהג לבין הרכב אכן קיימת. אני חושב שזה המקום שבו טייס משנה מבוסס בינה מלאכותית יכול לסייע. הרבה מהמערכות ידאגו לנהג ולנוסעים, יזהירו אותם וימנעו מדברים רעים לקרות״.

 

מה תעשו אחרי שהמכוניות האוטונומיות יהיו על הכביש?

״אנחנו רוצים לוודא שנישאר תחרותיים. תמיד צריך כוח חישוב נוסף. אני חושב שנראה יותר ויותר מסכים בכלי רכב: כל החלונות עשויים להיות מסכים עם מערכות בידור ומציאות מוגברת. אני חושב גם שככל שנראה יותר בינה מלאכותית נוכל לנהל יותר שיחות עם הרכב. יש עוד הרבה מה לפתור בנוגע לנהיגה אוטונומית בסיטואציות שונות של מזג אוויר. נאפשר הבנת שפה טבעית, נאפשר הרצה של סירי ברכב"

 

הרבה אנשים חושבים שרכב אוטונומי זה משהו שתעשיות הרכב והטכנולוגיה דוחפות להם.

״זה בסדר, מי שחושב שהוא לא צריך את זה לא צריך לקנות את זה״, צחק שפירו. ״אבל היתרונות אדירים, תאונות דרכים הן מגורמי המוות המרכזיים, בעולם המערבי לפחות״.

 

הכותב היה אורח אנווידיה בקליפורניה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x