$
הסטארטאפים המבטיחים 2017

מקומות 4 עד 10: מההתרחבות של Gett ועד המיזוג המתוכנן של Taboola ו-Outbrain

וגם: החברה ששומרת על גוגל מעודכנת כבר חושבת על הנפקה, מייסדי מובילאיי מטפחים את הבייבי השני שלהם וחלוצת ההסעות המשותפות רשמה גיוסים מוצלחים

כתבי כלכליסט 06:5201.05.17

מקום 4 - Gett: נוסעת רחוק

ענקית המוניות השלימה השנה גיוס של חצי מיליארד דולר. יותר משליש מכך הלך בשבוע שעבר לכיבוש ניו יורק

 

מוצר: הזמנת מוניות באפליקציה

מייסדים: שחר וייסר ורועי מור

הקמה: 2010

עובדים: 1,100 בישראל, ארה"ב בריטניה ורוסיה

גיוסים: 640 מיליון דולר, 300 מהם בשנה האחרונה מפולקסווגן

 

השנה האחרונה היתה שנה ענקית עבור חברת ההסעה גט (Gett), שהוקמה ב־2010 על ידי שחר וייסר ורועי מור והיתה הראשונה בעולם להציע זימון מוניות באפליקציה. החברה, ששמה עד לפני כמה שנים היה גט טקסי, השלימה מאז יום העצמאות הקודם גיוס היסטורי בקנה מידה ישראלי, ורכשה כמה חברות שחיזקו את מעמדה העולמי כמתחרה בולטת של ענקית הנסיעות אובר.

 

ועידת כלכליסט להייטק וחדשנות בניו יורק תיערך ב-16-18 במאי. לפרטים והרשמה לחצו כאן

 

מייסד גט שחר וייסר. הגיוס הגדול בישראל מייסד גט שחר וייסר. הגיוס הגדול בישראל צילום: אייל יצהר

 

במאי האחרון, שש שנים לאחר הקמתה, השלימה החברה את הגיוס הישראלי הגדול אי פעם - 300 מיליון דולר מענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן לצד חתימה על הסכם שיתוף פעולה עתידי. היא אף גייסה 100 מיליון דולר נוספים מהמשקיעים הוותיקים בחברה וקיבלה השקעה של עוד 100 מיליון דולר באשראי מהבנק הרוסי זברבנק.

 

עם הגיוסים הללו הגיעה החברה ל־640 מיליון דולר בהשקעות מאז הקמתה, מה שאפשר לה לבצע השנה שלוש רכישות משמעותיות שהגדילו את כמות המוניות הפעילות שלה באירופה ובארצות הברית.

 

הרכישה הראשונה היתה של רדיו טקסי הבריטית, אשר חיזקה את אחיזתה של גט בממלכה המאוחדת והביאה אותה למספר שיא של 11.5 אלף מוניות במדינה; השנייה היא של חברה רוסית שחיזקה את אחיזתה במדינה ענקית זו, שבה היתה פעילה עוד קודם לכן; ואילו השלישית קרתה ממש בשבוע שעבר - עת חתמה על הסכם לרכישת אפליקציית הנסיעות הניו־יורקית ג'ונו ב־200 מיליון דולר.

 

את ג'ונו הקים הצוות המייסד של אפליקציית הצ'ט הישראלית־קפריסאית וייבר. היא החלה לפעול רק ביוני האחרון, אך הצליחה להציב עצמה מהר מאוד כשחקנית רצינית בשוק המוניות של התפוח הגדול, שבו גט היתה פעילה עוד קודם.

 

"אנחנו נהיה שניים לאובר בניו יורק ומעל ויה (חברה לזימון הסעות משותפות, שייסדו אורן שובל ודניאל רמות הישראלים וניצבת במקום התשיעי ברשימה זו - מ"א), וזה צעד גדול מאוד", אמר וייסר ל"כלכליסט" בשבוע שעבר. "אנחנו חווים את קצב הגדילה המהיר ביותר בניו יורק", הוא הוסיף.

 

גט, שמעסיקה כ־1,100 עובדים ברחבי העולם (כ־300 מהם בישראל), החליטה השנה באופן מכוון שלא להיכנס לשווקים חדשים, אלא למקד את אחיזתה ברחבי רוסיה, ניו יורק, בריטניה וישראל, שבהן היא מפעילה יחד 50 אלף מוניות ורכבים שחורים. היא צפויה להמשיך השנה בחיזוק מערך הפיתוח שלה, כמו גם להתמקד בהמשך רכישות במדינות שהיא פעילה בהן.

מאיר אורבך

 

מקום 5 - ironSource: יוניקורן בדרך לאקזיט

הרווחיות הגבוהה של חברת הפצת האפליקציות צפויה לסדר לה אקזיט ענק כבר השנה

 

מוצר: טכנולוגיה להפצה ולפרסום של אפליקציות ותוכנות

מייסדים: איתי, אייל ורועי מילרד; תומר בר זאב, תמיר כרמי, ארנון חריש, נתנאל שדמי, עומר קפלן, גיל שוהם ואריק צ׳רניאק

הקמה: 2009

עובדים: 850 בתל אביב, ארה”ב, סין, בריטניה, הודו, קןריאה ויפן

גיוסים: 123 מיליון דולר מאקסס, כרמל ונצ'רס, חיים סבן, לאומי־טק, דיסרפטיב, פינג אן ו־CBC

 

איירונסורס (ironSource), שמפתחת טכנולוגיה להפצה ופרסום של אפליקציות ותוכנות, מסרבת לצאת מהעשיריה הפותחת של רשימת הסטרט־אפים המבטיחים של “כלכליסט”. השנה האחרונה של החברה שקמה לפני כשמונה שנים עמדה בסימן שמעות על רכישה אפשרית בסכום של מעל מיליארד דולר, ומיצובה כאחד מתפוחי האדמה הלוהטים של התעשייה.

 

עם השלמת הטמעת סופרסוניק הישראלית שרכשה ב־2015, איירונסורס הפכה השנה באופן סופי מחברה של הפצת תוכנה בלבד לכזו המעניקה מגוון רחב של שרותים למפתחי אפליקציות. סופרסוניק העניקה לה את היכולת לנהל את הפרסומות המופיעות באפליקציות, במה שמהווה כבר היום אלטרנטיבה לשירותי הפרסום של גוגל ופייסבוק. בנוסף, החברה מציעה גם מנגנונים המאפשרים לנתח התנהגויות משתמשים באפליקציות ולרשום הכנסות ממוצרים שנרכשים בתוך התכונה.

 

מייסדי איירונסורס. דיווידנד של 50 מיליון דולר מייסדי איירונסורס. דיווידנד של 50 מיליון דולר צילום: עמית שעל

 

גם הכנסות החברה צמחו השנה בקצב גבוהה. אם ב־2015 לחברה היו הכנסות של כ־400 מיליון דולר, ב־2016 הן כבר הגיעו למעט יותר מ־600 מיליון דולר, והחברה צופה שתסגור את 2017 עם הכנסות של כ־800 מיליון דולר. החברה גם מציגה רווחיות נאה במיוחד, שעל פי הערכות עמדה השנה על כ־150 מיליון דולר לפני מסים והפחתות. רווחיות זאת אפשרה לה לחלק השנה דיוידנד נאה של 50 מיליון דולר, ממנו נהנו המשקיעים וחלק מעובדי החברה. מלבד זה היא גם צמחה בכמות העובדים - בערב יום העצמאות הקודם היא העסיקה 740 עובדים וכעת היא מעסיקה כבר 850.

 

על אף שווי היוניקורן (חברה השווה מעל למיליארד דולר) שהוענק לה במהלך השנה האחרונה, מייסדיה מצפים השנה לקבל הצעות גבוהות יותר. רכישה כזאת - בין אם תהיה על ידי ענקית אמריקאית או בין אם תהיה על ידי קרן סינית שמחפשת רווחיות - תהפוך את מי שהקימו את איירונסורס לאנשים עשירים מאוד.

מאיר אורבך

 

מקום 6 - JFrog: שומרים על גוגל מעודכנת

ג’ייפרוג היא כיום החברה המובילה בעולם בתחום ניהול עדכוני התוכנה. עם לקוחות כמו גוגל ונטפליקס, בחברה כבר מתחילים לחשוב על הנפקה

 

תחום: ניהול עדכוני תוכנה

מייסדים: שלומי בן חיים, יואב לנדמן ופרד סימון

הקמה: 2008

עובדים: 230 בישראל, סין, צרפת וקליפורניה

גיוסים: 65 מיליון דולר מ־Scale Ventures, באטרי, EMC, קומרה קפיטל, וינטג', ג'מיני, VMWARE, Sapphire Ventures

 

ג׳ייפרוג (JFrog), שנוסדה ב־2008 על ידי שלומי בן חיים, יואב לנדמן ופרד סימון, הפכה בשנה החולפת לחברה המובילה בעולם בתחום ניהול עדכוני תוכנה. היא פיתחה שורה של מוצרים שמאפשרים אוטומציה מלאה של עדכוני תוכנה, מעקב והפצה, והיא למעשה היחידה בשוק כיום שמספקת פתרון מלא ומוצר אוניברסאלי, ללא קשר לסביבת הפיתוח.

 

החברה הישראלית אחראית על רובם של עדכוני התוכנה בעולם, כש־360 מתוך 500 חברות מרשימת פורצ׳ן 500 משתמשות בשרותיה. לאחרונה היא גייסה את סנאפצ׳ט, אובר ובנק אוף אמריקה כלקוחות, והן מצטרפות לחברות ענק אחרות כמו גוגל, אמזון, סיסקו, אורקל, טסלה ונטפליקס.

 

מייסדי JFrog. מימין: שלומי בן חיים, פרד סימון ויואב לנדמן. בוחנים רכישות מייסדי JFrog. מימין: שלומי בן חיים, פרד סימון ויואב לנדמן. בוחנים רכישות

 

החברה אף רכשה השנה את החברה הראשונה שלה, קונאן הספרדית; הוציאה לשוק את JFrog Xray המאפשרת לארגונים לוודא האם העדכון ששחררו נקי מווירוסים; ומוצר נוסף בשם Mission Control לניהול העדכונים עצמם. בנוסף, היא פתחה בשנה החולפת נציגות ראשונה בסין, שמצטרפת למשרדים שלה בישראל, קליפורניה וצרפת.

 

גל ההתרחבות הזה צפוי להימשך גם במחצית השנייה של 2017, כאשר החברה בוחנת כיום מספר אפשרויות לרכישת חברות. היא גם צפויה להוסיף למצבת כוח האדם שלה עוד 100 עובדים, ולשחרר שלושה מוצרים לשוק.

 

החברה משרתת כיום כ־3,500 לקוחות, לעומת 2,000 בתקופה המקבילה אשתקד, מה שמעמיד את קצב ההצטרפות על יותר ממאה בחודש. הרווחים של החברה צמחו בהתאם ולכן היא לא מחפשת כעת גיוס, למעט במקרה בו תרצה לבצע רכישה גדולה. לנוכח צמיחה של כ־1000% בתקופה של שלוש שנים - השלב הבא של החברה הוא ככל הנראה הכנה להנפקה.

הגר רבט

מקום 7 - Sisense: אור ירוק לגידול בהכנסות

חברת הבינה העסקית סייסנס השיקה מוצרים המחברים בין נתונים למוצרים פיזיים, וההכנסות זינקו

 

מוצר: טכנולוגיית בינה עסקית

מייסדים: גיא בויאנג'ו, אביעד הראל, עדי עזריה ואלדד פרקש

הקמה: 2004

עובדים: 350, בישראל וארצות הברית

גיוסים: כ־100 מיליון דולר מבסמר, אופוס, ג'נסיס ו־DFJ

 

השנה החולפת היתה שנה מצויינת לסייסנס (Sisense). חברת הבינה העסקית חוותה גידול משמעותי בהכנסותיה; הוסיפה מעל ל־100 עובדים למצבת כוח האדם שלה; ופרצה אל תחום האינטרנט של הדברים, בנסיון להפוך את השימוש בתבונות הטכנולוגיות שלה לפשוטות יותר.

 

כך, היא הוציאה לשוק נורה המכילה את התוכנה של החברה, ויוצרת חיווי אורי שונה בהתאם לעלייה או ירידה בנתוני מכירות או הצטברות תלונות במוקד שירות טלפוני. היא גם חיברה את התוכנה שפיתחה ל־echo — הרמקול החכם של אמזון — והפכה את כלי הניתוח לאינטראקטיבי ופשוט הרבה יותר.

 

באמצעות כלי זה, לדוגמא, כל משתתף בישיבה עסקית יכול לפנות לעוזרת האישית שמותקנת ברמקול ולשאול אותה על העלייה בהכנסות באזור גאוגרפי מסויים - והתשובה תגיע מיד. לחברה לקוחות בולטים, בהם בורסת נאסד”ק, נאס”א ואיביי.

 

עובדי סייסנס. מתחם ברמת גן עובדי סייסנס. מתחם ברמת גן צילום: שיר ניומן

 

מעבר לכך, החברה חוותה השנה כאמור גם גידול משמעותי בהכנסותיה - העומדות על עשרות רבות של מיליוני דולרים בשנה. על פי הערכות, בשנה הקרובה הכנסות החברה ימשיכו לצמוח, כשבשנים הקרובות היא אף צפויה להגיע להכנסות שנתיות של מאות מילוני דולרים.

 

גם במצבת כוח האדם של החברה נרשמה צמיחה - אם ביום העצמאות הקודם מספר עובדי החברה עמד על כ־240, כיום עובדים בחברה מעל ל־350 איש, כשהגידול המשמעותי התרחש בצוות הפיתוח בישראל ובמחלקת השיווק והמכירות בארצות הברית. החברה מתכוונת להוסיף עוד עשרות עובדים עד לסוף השנה הנוכחית.

 

החברה, שהוכרה השנה כחברת בעלת חזון על ידי חברת הייעוץ האמריקאית גרטנר, פתחה השנה גם מרכז פעילות באריזונה, שם היא מצליחה לגייס עובדים בעלות נמוכה. גם בישראל היא מתרחבת, והיא שכרה לאחרונה שלוש קומות במגדל משרדים ברמת גן.

מאיר אורבך

מקום 8 - OrCam: בלי להסתנוור

מייסדי מובילאיי ממשיכים לעבוד על הבייבי השני שלהם - משקפיים שמאפשרות לעוורים לראות

 

מוצר: משקפיים לכבדי ראיה

מייסדים: פרופ’ אמנון שעשוע וזיו אבירם

הקמה: 2010

עובדים: 140 בירושלים

גיוסים: 62 מיליון דולר מאינטל קפיטל, BRM שמואל חרל"פ ו־40 משקיעים פרטיים נוספים

 

מייסדי מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, לא מסתנוורים מהעסקת הגדולה בתולדות המשק הישראלי. השניים, שבימים אלו סוגרים את עסקת הענק מול אינטל, עובדים במקביל גם על החברה השנייה שהקימו ביחד — אורקום (OrCam) — ומאמינים כי תהיה לא פחות טובה מהחברה שהפכה אותם למיליארדרים.

 

מימין: זיו אברהם ואמנון שעשוע מימין: זיו אברהם ואמנון שעשוע

 

החברה, שנוסדה ב־2010, שמה לעצמה למטרה לאפשר לעיוורים ל"ראות", זאת באמצעות משקפיים בעלי מצלמה זעירה המקריאים טקסטים מהסביבה. היא פונה לשוק עולמי של 39 מיליון עוורים ו־246 מיליון לקויי ראייה, ומוכרת את המשקפיים המיוחדים שלה דרך ארגוני סיוע וקופות חולים במחיר של 3,500 דולר ליחידה. בשנה האחרונה הכנסות החברה זינקו ב־500% והן כבר עומדות על 25 מיליון דולר.

 

 

בשנה האחרונה החברה גייסה 42 מיליון דולר לפי שווי של 600 מיליון דולר. הסכום גויס משעשוע ואבירם עצמם, בעלי חברת כלמוביל שמאול חרל"פ, שהשקיע גם במובילאיי ורשם הכנסה של כמיליארד דולר ממכירתה לאינטל, קרן ההשקעות של אינטל, קבוצת BRM וכ־40 משקיעים פרטיים.

 

החברה לא בונה רק על שוק כבדי הראייה כמנוע צמיחה, אלא גם על הציבור הכללי. היא צפויה לפתח מוצר עזר לכלל הציבור שישתמש במשקפיים בדרכים שונות, דוגמת השוואת מחירים ישירה ואינטרנטית של מוצר עליו מסתכלים בחנות רהיטים. על פי ראיונות שנתן שעשוע בתקשורת העולמית, הנפקה נמצאת על הפרק קראת סוף 2018.

מאיר אורבך

 

מקום 9 - Via Transportation: שותפים להצלחה

חברת ההסעות המשותפות חודרת לשווקים בינלאומיים דרך חלוקת הכנסות

 

מוצר: הזמנת הסעה משותפת באמצעות אפליקציה

מייסדים: דניאל רמות ואורן שובל

הקמה: 2012

עובדים: 150 בתל אביב וניו יורק

גיוסים: 137 מיליון דולר מפיטנגו, North83, רומן אברמוביץ' ופועלים שוקי הון

 

חברת ההסעות המשותפות ויה טרנספוטיישן (Via Transportation) ביצעה השנה קפיצת מדרגה רצינית בכל הנוגע לגיוסים. החברה, שהייתה הראשונה שהציעה לניו־יורקרים הזמנת הסעה משותפת באפליקציה, גייסה במאי האחרון 100 מיליון דולר, שהתווספו ל־37 מיליון הדולרים שגייסה בסבבים קודמים.

 

הממשק של ויה. נוף מוכר בניו יורק הממשק של ויה. נוף מוכר בניו יורק צילום: אסף גלעד

 

אחרי שהפכה לחלק בלתי נפרד מהנוף של התפוח הגדול, בשנה האחרונה ויה החלה להתרחב גם לוושינגטון הבירה ולשיקגו, זאת במקביל להפעלת מודל ההכנסות הייחודי שלה. מעבר להכנסה מהתשלום עבור הנסיעה — כפי שהיא עושה בניו־יורק, וושינגטון הבירה ושיקגו — החברה חותמת על הסכמי שיתוף פעולה עם חברות הסעה ברחבי העולם, מספקת להן את הבסיס הטכנולוגי, וחולקת איתן בהכנסות. מאז יום העצמאות האחרון היא הספיקה לעשות זאת בצרפת, עת חתמה עם קאוליס, אחת מחברות ההסעה הגדולות במדינה; ועשתה זאת גם בבריטניה - שם חתמה על עסקה מול הענקית אריבה. עתידה של החברה תלוי למעשה ביכולת שלה להמשיך ולחתום על הסכמים כאלו, ועל פי הערכות היא צפויה לעשות זאת בשנה הקרובה בערים שונות בארצות הברית. גם מרכז הפיתוח שלה — היושב בישראל ומעסיק כ־60 מתוך 150 עובדי החברה — צפוי לצמוח השנה.

 

מאיר אורבך

 

מקום 10 - Taboolaו־Outbrain: טיפול זוגי

אחרי שנה בה ביצעו רכישות משמעותיות, שתי ענקיות התוכן חוזרות לשולחן המו”מ במטרה להתאחד. כנראה שגם הן הבינו שהמאבק ביניהן מסיט אותן מהתחרות בפייסבוק

 

אאוטבריין

מוצר: טכנולוגיה גילוי תוכן

מייסדים: ירון גלאי ואורי להב

הקמה: 2006

עובדים: 550 בישראל, ארה”ב ואירופה

גיוסים: 150 מיליון דולר, מקרנות ההון סיכון כרמל, גלנרוק, רודיום, וינטאג׳, ג׳מיני, לייטספיד, אינדקס, הרבורווסט וססקוהאנה

 

טאבולה

מוצר: מערכת המלצות תוכן לאתרים

מייסד: אדם סינגולדה

הקמה: 2006

עובדים: 500, מחיצתם בתל אביב והיתר בארה״ב ואירופה

גיוסים: 157 מיליון דולר, מקרן פידיליטי, ההוצאה לאור Advance, קרן ההון־סיכון של קומקאסט, קרלו דה בנדטי, ארנו, יאהו יפן, פיטנגו מרקר ואוורגרין ואייל גורה

 

השנה האחרונה היתה שנה משמעותית לשתי ענקויות התוכן הישראליות טאבולה (Taboola) ואאוטבריין (Outbrain). שתי החברות, שהוקמו ב־2006 על ידי יזמים דומיננטיים, התרחבו בשנה האחרונה תוך ביצוע רכישות משמעותיות וכעת הן אף מנהלות מגעים למיזוג.

 

איחוד בין שתי החברות, אם יצליח, ייצור חברת ענק עם מכירות שנתיות של כמיליארד דולר ושווי שוק של למעלה ממיליארד דולר. החברות ניסו להתאחד בעבר כבר פעמיים, אך חילוקי דעות בין היזמים הפילו את העסקה, וכעת נדמה שהן מבינות כי המלחמות ביניהן גוזלות מהן משאבים ומסיטות אותן מהמאבק האמיתי מול גוגל ופייסבוק, ששולטות ביד רמה בעולם הפרסום הדיגיטלי.

 

למעשה, היכולות הנוכחית של טאבולה ואאוטבריין להתמודד כחברות עצמאיות מול שתי הענקיות הגלובליות הללו היא נמוכה ביותר, אך כיחידה אחת בעלת גב פיננסי רחב יחסית - יכולת המיקוח שלהן תגדל והן יוכלו להתחרות בבהצעות האטרקטיביות של פייסבוק וגוגל לגופי התוכן העולמיים. בינתיים, קיימות הסכמות ראשוניות בין החברות לגבי חלוקת התפקידים בחברה המאוחדת שאולי תקום ולגבי חלוקת המניות בה.

 

מימין: ירון גלאי, מנכ"ל אאוטבריין ואדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה מימין: ירון גלאי, מנכ"ל אאוטבריין ואדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה צילום: אוראל כהן

 

שתי החברות מגיעות לשולחן הדיונים אחרי שנה של התרחבות וביצוע מספר רכישות. אאוטבריין, שהוקמה על ידי ירון גלאי ואורי להב, הכריזה לאחרונה על טכנולוגיה המאפשרת למוצאים לאור לקבל בזמן אמת מידע על ההכנסה מכל כתבה המפורסמת באתרם, ובכך הם יכולים לבצע התאמות שונות כדי למקסם רווחים. היא גם רשמה רכישה משמעותית, של Revee האמריקאית שפיתחה טכנולוגיה למעקב אחר הכנסות ממודעות, והיא מתקרבת להכנסות של חצי מיליארד דולר בשנה.

 

גם עבור טאבולה של אדם סינגולדה זאת היתה שנה משמעותית, בו התמקדה החברה בתחום המשיקים להמלצות התוכן. היא רכשה את קונברט הישראלית, אשר נתנה לה דחיפה משמעותית בתחום המלצות הווידאו, וקנתה את קומרס סיינס, אשר נתנה לה יכולות חשובות בתחום ההתאמה האישית של התוכן.

 

שתי הרכישות של טאבולה מהשנה האחרונה, לצד התפשטותה לתחום המלצות על מוצרים ואפליקציות, מאפשרות לחברה לצפות כבר בקרוב להכנסות שנתיות של חצי מיליארד דולר.

מאיר אורבך

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x