$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

גרמניה ובריטניה יד ביד נגד פייסבוק וטוויטר

בגרמניה מאיימים בקנס גדול על רשתות מדיה חברתית שמפיצות שנאה, בבריטניה פייסבוק מנסה לומר שזו לא אשמתה, ושיעור הבוטים בטוויטר עצום

יוסי גורביץ 15:5115.03.17
מסלימים

גרמניה עוברת למערכת בחירות, כשבמקביל מתגברים רעשי הרקע על התקפות רוסיות על הבחירות – שילוב בין התקפות סייבר ובין התקפות חדשות מזויפות, שמטרתן לערער את המשטר. החרדה בגרמניה היא מפני גלישה לאלימות כנגד מהגרים, שתזעזע את המדינה כולה. בעוד שאנגלה מרקל חזרה אתמול על אזהרותיה מפני התקפות סייבר על תשתיות – לזכותה של מרקל ייאמר שלפני מספר שבועות היא אמרה, אחרי שסיפקה אזהרה כזו, שצריך יהיה להתמודד עם ההתקפות בשיקול דעת ובלי היסטריה – שר המשפטים הגרמני העלה אתמול (ג') רשמית הצעת חוק, שקובעת קנס של 50 מיליון יורו על אתרי מדיה חברתית שלא מורידים במהירות תוכן בלתי חוקי, כגון דיבור שנאה או חדשות מזויפות משמיצות.

איין, צוואי, דראיי, קנס! איין, צוואי, דראיי, קנס!

 

השר, הייקו מאס מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הודה בדבריו אתמול שהחברות נקטו בחודשים האחרונים בצעדים מסוימים לפתרון הבעיה, אך לדעתו הצעדים לא מספקים. מאס איים על חברות המדיה החברתית מאז דצמבר שאם הן לא תטפלנה במהירות בבעיה – הוא התכוון אז במיוחד לפייסבוק – לא יהיה מנוס מחקיקה פלילית בנושא. עכשיו היא מגיעה.

 

לדברי מאס, טוויטר מוחקת רק אחוז אחד מהחומר עליו היא מקבלת תלונות, בעוד שפייסבוק מוחקת 39%. על פי הצעת החוק החדשה של מאס, החברות תידרשנה להקים מרכז שירות שפעיל מסביב לשעון, שאליו יוכלו משתמשים לשלוח הודעות על תוכן בלתי חוקי. החברות תידרשנה להסיר את החומר הזה בתוך שבוע, תוך שהן מוודאות שהוא לא עולה שוב, ולאחר מכן להגיש דו"חות קבועים בנושא. כמו כן הן תידרשנה לציין את שמו של פקיד אחראי, שיהיה חשוף לקנס אישי של חמישה מיליוני יורו אם החברות לא תעמודנה בדרישות. במילים אחרות, מאס רוצה להכפיף את פייסבוק וטוויטר לחוקים שכבר חלים על עיתונים; להכריז עליהן רשמית ככלי תקשורת ולדרוש מהן את האחריות המתבקשת. זו, מצד אחד, הכרה במציאות – ומצד שני ככל הנראה דרישה שהחברות יתקשו מאד לעמוד בה. כפי שהן מעידות בבריטניה.

 

צליבה. נקווה שהפעם זה יעבוד

נציגי פייסבוק, טוויטר וגוגל נגררו אתמול (ג') אל מול ועדת הפנים של הפרלמנט הבריטי, שלצערה גילתה שכבר אין לה את הסמכות להשליך אותם לאריות אל מול קהל צוהל. אז היא עשתה מהם קציצות במקום.

מצב הצבירה של פייסבוק לאחר השימוע שלה בפרלמנט הבריטי בנוגע לפדופיליה מצב הצבירה של פייסבוק לאחר השימוע שלה בפרלמנט הבריטי בנוגע לפדופיליה צילום: דן פרץ

 

עיקר המקום על הגריל הוקדש לפייסבוק, שהנציגים שלה התעלמו מצילומי פורנו ילדים שמצאו העיתונאים של הבי בי סי ואז עשו אובר והתלוננו למשטרה על כך שהבי בי סי מחזיק צילומי פורנו ילדים. הנציג של פייסבוק טען שהייתה לחברה תקלה באלגוריתם, כי לדבריו הבעיה לא הייתה בתמונות – הן היו "תמימות", לדעתו, אלא בהערות שנלוו אליהן – ושעכשיו התקלה תוקנה. הוא נאלץ להודות שהצוות של פייסבוק נכשל, כי הוא בחן את התמונות ולא את ההערות. הוא התלונן שהעיתונאי שלח להם לא קישורים, כפי שפייסבוק הייתה רוצה, אלא צילומי מסך. יו"ר הוועדה, איבט קופר, ציינה בפניו ביבושת שהיא בדקה את הנושא ושרוב הצילומים עדיין היו בפייסבוק יומיים קודם לכן.

 

משם, עברה קופר לשפד את טוויטר וגוגל. לאחרונה היא הקדישה כמה דקות לוהבות ביחס ליוטיוב, אותה הגדירה כפלטפורמה להפצת שנאה. היא אמרה לכל החברות שיש להן מוניטין "איום" בתחום, והטיחה בפני נציגי גוגל את העובדה שהחברה עשתה 30 מיליארדים ומשהו בשנה האחרונה, וחבר פרלמנט אחר שאל את החברות אין הן לא מתביישות להתקיים מהפצת שנאה. בשעת כתיבת הטור, הפכו חברי הוועדה את נציגי טוויטר לצד השני ומרחו עליהם טחינה וגרגרי צ'ילי והעבירו אותם לצלייה חוזרת. ומבחינת טוויטר, אלה עוד החדשות הטובות.

 

בוטים, בוטים בכל מקום

כמה משתמשים יש בטוויטר? לא ממש ברור. מה שכן ברור הוא שחלק עצום מהתוכן שם לא נכתב על ידי בני אדם. מחקר חדש, שהשתמש בכ-1,000 סממנים כדי להבחין בין כותבים אנושיים ובין בוטים, מעריך שבטוויטר יש כ-48 מיליוני בוטים. זה מספר עצום, בהינתן העובדה שטוויטר עצמה מעריכה שיש לה כ-319 מיליוני משתמשים מדי חודש. החוקרים מעריכים עוד שכמות חריגה מהתוכן בטוויטר – בין 9% ל-15% - נכתבת בפועל על ידי בוטים.

יותר מדי בוטים כותבים בטוויטר יותר מדי בוטים כותבים בטוויטר

 

ההערכה הזו גבוהה משמעותית מההערכה של טוויטר עצמה, שטוענת שמספר הבוטים עומד על 27 מיליונים בלבד. הנקודה הזו רגישה מאד מבחינת טוויטר: החברה צריכה להוכיח צמיחה, מה שהיא לא כל כך מצליחה לעשות, וכל בוט שמצטרף לטוויטר מקשה עליה עוד יותר לטעון שהיא מצליחה למצוא אחיזה בקרב בני אדם. אתם יודעים, הסוג הזה של יצורים שיש סיכוי מסוים שאשכרה ישלם עבור פרסומת. בשנה שעברה, בזמן הבחירות, מחקר מצא שכ-19% מהציוצים בנושא נכתבו על ידי בוטים.

 

קצרצרים

 

1. עוד יום, עוד חלאנות של אובר: החברה מוצאת את עצמה מתמודדת עם ניסיונות של נהגיה להתאגד, ספציפית בעיר סיאטל. אובר אפילו לא מוכנה להכיר בכך שהנהגים שלה הם עובדים, אז על התאגדות אין על מה לדבר. בהתאם, אובר מציפה את העובדים שלה בפודקאסטים שמטרתם לשכנע שהתאגדות זה רע, הנהגים לא חייבים להקשיב לזבל התאגידי הזה, אבל ההתרעה על הפודקאסט שנשלח אליהם תקועה להם במסך כהודעה מהחברה. נותר רק לתהות מתי נשמע על אמצעים יותר תקיפים נגד התאגדות מצד החברה שכבר שיסתה חוקרים פרטיים במתנגדיה ורצתה לאסוף מידע מפליל על עיתונאים שחקרו אותה.

שלחו כסף דרך ג'ימייל שלחו כסף דרך ג'ימייל צילום: itunes

 

2. ג'ימייל מאפשרת כעת לשלוח כסף ישירות מחשבון ארנק הגוגל שלהם למייל של מישהו אחר. זה פועל כמו הוספה של קובץ: אתה מסמן הוספה בתוך המייל, מוסיף את הכסף (אין צורך בהתקנת האפליקציה של ארנגוגל), והכסף נשלח. יש לקוות שאנשים שהתקינו לעצמם חשבון ארנק גוגל מודעים מספיק לסכנות שבשליחת מיילים לנסיכים ניגריים למיניהם, אחרת זה הולך להיות מתכון להרבה כאב לב.

 

3. שירות האנטי-מונופול של רוסיה – אל תצחקו, יש דבר כזה – הודיע שהוא מוצא את אפל אשמה בתיאום מחירים בשוק האייפונים. על פי הטענות הרוסיות, אפל דרשה מ-16 ספקים ברוסיה להתחייב למכור את האייפון במחיר קבוע, ואם היא מצאה שמי מהם הפר את הדרישה הזו, הוא נדרש לחזור לתלם או שאפל היתה מפסיקה לעבוד איתו. נשמע מאד כמו משהו שאפל הייתה עושה.

רשתות חברתיות? שלום ולא להתראות רשתות חברתיות? שלום ולא להתראות צילום: שאטרסטוק

 

4. עיתונאית בריטית, לידיה סמירס, כותבת בגרדיאן שהיא מחקה את אפליקציות המדיה החברתית מהסלולר שלה, משום שהיא הגיעה למסקנה שהן מטפישות אותה. סמירס הבחינה שהן משמשות אותה לבהייה בלתי פוסקת במסך: בודקים מה קרה בפייסבוק, ואז עוברים לאינסטגרם, למייל, והיי – אולי משהו התחדש בינתיים בפייסבוק. ובינתיים נשרף חלק ניכר מהיום, והאפליקציות מרגילות אותך לא לחשוב על יותר מדי ומספקות לך את הסחת הדעת שאתה לא באמת צריך. זה כמו לקרוא ספר, רק לא. כשאתה קורא ספר, נשאר משהו ממנו בך אחר כך. לא פה.

 

5. יצרנית צעצועי המין We-Vibe, שעלתה על הרעיון המגוחך להחריד לייצר ויברטור חכם, תפצה את לקוחותיה בכמה מיליונים לאחר שהסתבר שהצפוי מכל קרה – החברה אספה את המידע ששלחה הגרוטאה על המשתמשים, ספציפית על האופן והזמנים שבהם הם משתמשים במכשיר. רק אלוהים יודעת איזה שימוש מסחרי היה למידע הזה, אבל החברה אספה אותו בכל זאת, מה שדי עצבן את המשתמשים. שלדעתי, יכולים להאשים רק את עצמם: השוק רווי בצעצועים יעילים מאד מהסוג הזה שלא שולחים מידע הביתה. למה בחרתם דווקא בזה שכן? 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x