$
הייטק והון סיכון

פרשנות

עסקת המאה

מובילאיי לא רק המציאה חיישנים לניטור של סיכונים בנהיגה, אלא גם הצליחה לשווק אותם ליצרני הרכב הגדולים. ואילו עבור אינטל זו חדירה ראשונה של חברת טכנולוגיה לענף הרכב העולמי

תומר הדר 13:0413.03.17

עסקת הרכישה של מובילאיי בידי אינטל, היא ללא ספק העסקה שתשפיע על ענף הרכב העולמי באופן המוחשי ביותר שתועד בענף במאה הנוכחית. בל נטעה: מדובר בעסקה המשתווה בחשיבותה להמצאת ההנעה ההיברידית, או להמצאת ההנעה המימנית.

 

כדי להבין את חשיבות העסקה יש לציין את חשיבותה של מובילאיי למארג הרכב העולמי: מובילאיי היא לא רק חברה שהמציאה חיישנים לניטור של סיכונים בנהיגה, אלא גם שהצליחה לשווק אותם ליצרני הרכב כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, GM וניסאן, כך שהפכו לציוד OEM, כלומר חלק חילוף שיוצר על ידי היצרן המקורי של הרכב.

מערכת המובילאיי בפעולה מערכת המובילאיי בפעולה

 

אך גם חשיבות זו מחווירה בהשוואה לתפקידה האמיתי של מובילאיי לענף הרכב העולמי: מובילאיי היא החברה הממפה ומנטרת. כלומר, מכוניות שבהן מותקנת המערכת משמשות כמעין "סיירים" אשר ממפים כל תמרור, כל מעבר חציה, כל עץ וכל בור בכביש. מידע זה יהיה זמין בעוד כשנה לכל יצרן רכב אוטונומי שיזדקק למפות וירטואליות כדי להפעיל את מכוניותיו האוטונומיות.

מימין: מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם והיו"ר אמנון שעשוע מימין: מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם והיו"ר אמנון שעשוע צילום: אוראל כהן

 

בימים אלה ממש נמצאים רוב יצרני הרכב בעולם במעין "מירוץ" ליצירה של סט סטנדרטים מחייבים לשימוש ברכב אוטונומי. מדובר בעשרות אלפי תקנים וכללים לנהיגה אוטונומית, החל בחוקי תנועה הקובעים מי אחראי בתאונה וכלה בפרוטוקולים לגבי זיהוי תמרורים, קריאת פני דרך ואגירת מידע.

 

מובילאיי מסתמנת כאחת החברות הבולטות ביותר בתחום, כלומר הסטנדרטים שהיא קובעת עלולים בהחלט לשמש כאמות המידה לאותם כללים עתידיים.

 

מהלך חלוצי של אינטל

 

כאן נכנסת אינטל לתמונה. עד כה ענף ההייטק העולמי צפה בקנאה בלתי מבוטלת בענף הרכב שגזר מיליארדי דולארים מצרכנים, בלי יכולת אמיתית להתחבר לעטיני פרת המזומנים - עד להגעת הרכב האוטונומי. אלא שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין דרך אמיתית להתחבר לכסף הגדול ללא ידע קיים. מסיבה זו העדיפה אינטל לרכוש את מובילאיי, שותפתה הוותיקה במיזמי רכב אוטונומי (ב.מ.וו). עבור אינטל, מדובר במשמעות חשובה: אינטל היא כעת לא רק שותפתה לטכנולוגיה של ב.מ.וו -אלא גם של פולקסווגן, ניסאן וג'נרל מוטורס. מדובר בחדירה ראשונה של חברת טכנולוגיה לענף הרכב העולמי, ובמהלך לא פחות מחלוצי.

 

 

כניסתה של אינטל לתחום זה תשפיע על ענף הרכב העולמי ברמות שטרם ניתן לחזות את היקפן. עד כה לא נרשמה חדירה כה משמעותית של ענקית טכנולוגיה לתחום שמהווה יעד נכסף עבור כמעט כל יצרני הרכב בעולם. יכולותיה הטכנולוגיות של אינטל כחברה גלובאלית, עשויות להשפיע רבות על הענף העולמי. מה שבטוח, ההשפעה על ענף הרכב העולמי תייצר בריתות חדשות ושינויי כוחות שיורגשו בקרוב (ענף הרכב שמרני ואילו ענף ההייטק פועל מהר) ועשויים לשנות את פניו של ענף הרכב העולמי כבר במהלך העשור הנוכחי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x