• תפריט
אינטרנט

מבצע חיסול החדשות המזוייפות של פייסבוק יצא לדרך

אחרי שהרשת החברתית חשפה את פרויקט סיכול החדשות המזוייפות לפני חודשיים, המערכת החלה לפעול בימים אלה. ללא התראה מוקדמת, החלו להופיע תמרורי אזהרה ליד פוסטים שמקורם מפוקפק

נמרוד צוק 12:2105.03.17
פרויקט סיכול החדשות המזויפות של פייסבוק, אותו חשפה החברה בסוף השנה שעברה, החל לפעול בארה"ב. בציוץ שפרסמה אתמול (שבת) כתבת אתר גיזמודו, אפשר לראות קישור לידיעה מזויפת על טראמפ מהאתר "סיאטל טריביון" שסומן על ידי פייסבוק. הסימון התבצע דרך אייקון דמוי תמרור אזהרה אדום ולידו הכיתוב "הופרך על ידי snopes.com ופוליטיפאקט".

הידיעה, שפורסמה ב-26 בפברואר על ידי אדם או פרופיל מזוייף בשם "לוקאס באגוול", גורסת כי מקור הדליפות החוזרות ונשנות מתוך הבית הלבן לעיתונות הינו מכשיר האנדרואיד הלא מאובטח, בו משתמש הנשיא טראמפ. הידיעה המזויפת במוצהר (האתר אינו מתיימר לספק חדשות אמיתיות כלל) מצטטת שתי סוכנויות ביון שאינן קיימות, Z13 ו-A.R.H, כמקור למידע.

פייסבוק החלה להפעיל את מערכת סינון החדשות המזויפות פייסבוק החלה להפעיל את מערכת סינון החדשות המזויפות צילום: גטי אימג'

מערך הכלים למאבק בחדשות המזויפות של פייסבוק מאפשר לגולשים לסמן קישורים הנראים להם חשודים, ואלו נבחנים בסיוע אתרי בדיקת עובדות דוגמת snopes ופוליטיפאקט. אתרים אלה עוסקים כבר זמן רב בהפרכת שמועות ותאוריות קונספירציה שמסתובבות ברשת במסווה של חדשות. הכלי של פייסבוק החל לפעול לפני מספר שבועות בגרמניה, על רקע טענות של הממשל הגרמני כי רוסיה מניעה קמפיין נרחב של חדשות מזויפות נגד מרקל.

 

כעת נראה שהופעל בהיקף מצומצם לפחות בארה"ב, כולל דפי מידע בנושא שנוספו לאתר התמיכה של פייסבוק. הידיעה הספציפית שסומנה, עם זאת, מדגימה את הבעייתיות במאבק בחדשות המזויפות ואת התחום האפור בתוכו הוא נדרש לנווט. הסיאטל טריביון (שפועל בכתובת theseattletribune.com) מצהיר על עצמו כעל "אתר חדשות ובידור סאטירי, שמציג סיפורים פיקטיביים שנועדו לבדר ולעורר מחשבה". אבל אופי האייטמים אינו מזכיר סאטירה, אלא אייטם מזויף הנראה כדיווח רציני, כאשר ההצהרה על היותו אתר סאטירי מופיעה בדף פנימי בלבד ומי שיצפה בעמוד של הידיעה באתר לא מקבל שום אזכור לכך.

 

דיווח מפוברק נוסף שכלול בידיעה טוען כי פרסומים אודות מכשיר האנדרואיד הבלתי מאובטח מתפרסמים בטוויטר תחת התגית #DitchTheDevice. התגית עצמה אמיתית אבל שייכת לקמפיין ישן להפסקת השימוש המוגזם בסמארטפונים. באופן אירוני כאשר מחפשים אותה כעת בטוויטר מוצאים בעיקר ציוצים שמשתפים את הסיפור המזויף של הסיאטל טריביון, טכניקה מוצלחת של מפעילי האתר לגרוף עוד טראפיק שמדגימה כי גם בעיית החדשות המזויפות קיימת גם בטוויטר.
בטל שלח
    לכל התגובות