$
חדשות טכנולוגיה

פייסבוק מנסה למחוק את האיום של סנאפצ'ט

העתקת יכולות סנאפצ'ט בידי פייסבוק נראית כניסיון מכוון לחבל בהנפקת החברה. רגע לפני תחילת המסחר במניית סנאפ היום, המשקיעים חוששים שהחיקויים בווטסאפ ובאינסטגרם יהפכו את סנאפצ'ט ללא רלבנטית

עומר כביר 10:4902.03.17

הנפקתה של סנאפ, מפתחת אפליקציית שיתוף התמונות סנפאצ'ט, נפלה על יום מוצלח בבורסת ניו יורק. בשעות האחרונות לפני סגירת הספרים התקבלו למניות החברה הזמנות בקצה העליון של טווח המחירים שנקבע בתשקיף, ומעניקות לה שווי של 23 מיליארד דולר. ההנפקה נהנתה מרוח גבית בבורסה, חרף החששות שסנאפ העלתה בקרב משקיעים פוטנציאלים בשבועות האחרונים, הרבה בשל התשובות המתחמקות שמסרו בכירי החברה בפגישות טרם ההנפקה. אך החשש הגדול ביותר נוגע לאיום חיצוני מצד אחת מחברות הטכנולוגיה המשפיעות של העשור האחרון: פייסבוק.

 

מדובר באיום שבמקרה הטוב עלול להתפתח לקרב איתנים סטייל אפל־מיקרוסופט בשנות השמונים של המאה הקודמת, ובמקרה הרע מבחינת סנאפ עלול להוביל למחיצתה בתוך זמן לא רב. ואף שלעימות המתגבר בין שתי החברות יש לא מעט מניעים עסקיים ותחרותייים, יש בו גם לא מעט טינה ויריבות אישית, שנובעת כנראה מהאופי המנוגד של שני המייסדים והמנכ"לים, מארק צוקרברג מפייסבוק ואוון שפיגל מסנאפ.

 

 צילום: בלומברג

 

בימים אלו קשה להשתחרר מהתחושה שפייסבוק עושה כל שביכולתה על מנת לחבל בהנפקה הצפויה של סנאפ. רק בשבוע שעבר השיקה אפליקציית המסרים המידיים שלה ווטסאפ חיקוי בשם סטטוס לפיצ'ר יומני הווידיאו Stories הפופולרית של סנאפצ'ט. זאת אחרי שבאוגוסט חשפה אינסטגרם של פייסבוק תכונה דומה, ובשעה שברשת החברתית עצמה ובפייסבוק מסנג'ר עובדים גם הם על השקת חיקוי לתכונה זו.

 

מהלכים אלו היו מאיימים מספיק כדי לתפוס חלק מרכזי בשאלות משקיעים ברודשואו שעורכת סנאפ לקראת ההנפקה. לפי דיווח של בלומברג, במהלך פגישה עם משקיעים שנערכה בניו יורק הועלה החשש שניסיונות חיקוי אלו אחראים להאטה בקצב הגידול במספר המשתמשים הפעילים בסנאפצ'ט.

 

צוקרברג. מייסד פייסבוק צוקרברג. מייסד פייסבוק צילום: בלומברג

 

שפיגל ובכירים אחרים בחברה האשימו את המצב בבעיות מוצר באפליקציית האנדרואיד של סנאפצ'ט, אך התשובה התקבלה בסקפטיות. "לציין בעיות באנדרואיד זה להתעלם מהפיל בחדר, שהוא אינסטגרם", אמר לבלומברג שון שטיפל, מנהל השקעות ב־Navy Capital. "הם התחמקו מלהשיב על הנושא של גידול במספר המשתמשים".

 

מתקפה חזיתית ברמת המוצר וברמה התפיסתית

 

העימות בין שתי החברות אינו חדש וראשיתו כנראה ב־2012, כשנה לאחר ייסוד סנאפצ'ט. לפי דיווחים, פייסבוק ניסתה לבצע ניסיון מוקדם לרכוש את האפליקציה, אך נתקלה בסירוב מצד הצוות שביקש להישאר עצמאי. התגובה של צוקרברג היתה במידה לא קטנה אמוציונלית: צוות קטן של מתכנתים בהובלתו ישב וייצר את Poke, חיקוי סנאפצ'ט שנסגר אחרי פחות משנתיים בעקבות חוסר פופולריות.

 

העימות החריף כשב־2013 סירבה סנאפצ'ט להצעת רכישה שנייה מפייסבוק בגובה 3 מיליארד דולר. "יש מעט מאוד אנשים בעולם שזוכים לבנות עסק כזה. אני חושב שלוותר על זה בשביל רווח קצר־טווח זה לא כזה מעניין", הסביר אז שפיגל את החלטתו ל"פורבס".

 

בסירוב זה נראה שנמתחו קווי העימות בין שתי החברות, שהוחרף לאור האופי השונה של המייסדים: צוקרברג הגיק האלטרואיסטי לעומת שפיגל המוחצן וחובב הבילויים. ומאז שהחלה סנאפ לצעוד לעבר ההנפקה עושה פייסבוק מאמצים ניכרים על מנת לחבל בהצלחתה העתידית, באמצעות חיקוי או פיתוח תכונות שכבר קיימות בסנאפצ'ט.

במרץ אשתקד רכשה פייסבוק את MSQRD, אפליקציה מבילורוס שמאפשרת להלביש פילטרים ומסיכות על תמונות פנים, אחת התכונות הפופולריות בסנאפצ'ט. במאי היא אפשרה לשלוח הודעות נעלמות בפייסבוק מסנג'ר, ובסתיו שעבר החלה ווטסאפ לאפשר הוספת כיתובים, סטיקרים ושרטוטים על תמונות. זמן קצר לאחר מכן פייסבוק מסנג'ר החלה להשתמש בממשק מצלמה דומה לזה של סנאפצ'ט.

 

אוון שפיגל מנכ"ל סנאפצ'ט אוון שפיגל מנכ"ל סנאפצ'ט

 

ויש עוד, עוד הרבה. החל מאפליקציה עצמאית ניסיונית בשם Flash, שהופצה רק בברזיל ואפשרה שליחת מסרי תמונות זמניים; עבור בשילוב פילטרים דמויי סנאפצ'ט בשירותים השונים של פייסבוק; המשך בגיאופילטרים לשיתוף תכנים על בסיס מיקום; ועד ניסיונות לרכוש אפליקציות דמויות סנאפצ'ט שזוכות לפופולריות במקומות שונים בעולם.

 

אך פייסבוק לא רק מחקה, אלא גם תוקפת. בסוף דצמבר היא איימה על עמודים ברשת החברתית שהציבו בתמונה הפרופיל שלהם סנאפקוד — אייקון ייחודי שמופק באמצעות סנאפצ'ט, ושמאפשר למשתמשים אחרים לצרף משתמש באמצעות סריקתו עם מצלמת המכשיר. פייסבוק מסרה לבעלי העמודים שאם לא יחליפו בעצמם את התמונות הללו, היא תמחק אותן.

 

המתקפה של פייסבוק מתבטאת לא רק ברמת המוצר, אלא גם בתפיסה הכוללת. באוקטובר, במהלך שיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני של החברה, אמר צוקרברג שפייסבוק רואה את המצלמה כעתיד התקשורת והשיתוף. "במרבית האפליקציות החברתיות כיום, תיבת הטקסט היא עדיין ברירת המחדל לשיתוף. אבל בקרוב, אנחנו מאמינים שהמצלמה תהיה הדרך הראשית שבה אנחנו משתפים", אמר מייסד הרשת החברתית.

 

מדובר בחיקוי כמעט ישיר של האסטרטגיה החדשה שחשפה סנפאצ'ט כמה שבועות קודם לכן, כשמיתגה את עצמה מחדש כ"סנאפ, חברת מצלמה". "אנחנו מאמינים שהמצאה מחדש של המצלמה מייצגת את ההזדמנות הגדולה ביותר שלנו לשפר את הדרך שבה אנשים חיים ומתקשרים", מסבירה החברה באתרה.

 

הקרב המשמעותי עשוי להיות על המוצרים הפיזיים

 

אף שהעימות בין החברות התמקד עד עתה בעיקר בעולם המדיה החברתית, הקרב המשמעותי ביותר יהיה קשור בכיווני הצמיחה החדשים של סנאפ. פייסבוק גילתה שהיא לא יכולה לחסל את סנאפצ'ט בשיטת הזבנג וגמרנו. מיטב מאמציה הביאו לכל היותר להאטה בצמיחת המתחרה הצעירה. זה משהו, אבל זה לא מספיק.

 

המצב שונה בכל הקשור לתחומי פעילות חדשים, שסנאפ עדיין לא הצליחה לבסס בהם את עצמה ומשאביה מוגבלים ביחס לאלו של פייסבוק. הזירה המסתמנת היא עולם המציאות המדומה (VR) והמציאות המוגברת (AR). סנאפ מנסה לבסס את עצמה בשטח עם Spectacles: משקפי שמש מצלמים, מוצר גימיקי ומרובה הייפ שלאחרונה החל להיות מוצע לקהל הרחב, אך טרם הוכיח עצמו מבחינת מכירות וייצור הכנסות. לעומתה לפייסבוק יש כבר פעילות מבוססת בתחום ה־VR דרך חברת־הבת אוקולוס, ואפשר להעריך שהיא לא תיתן לסנאפ לזכות בדריסת רגל משמעותית ללא התנגדות.

 

הנפקת סנאפ עתידה לספק לה ארסנל נאה להתמודדות מול פייסבוק. אבל כשמדובר בקרב שהוא אישי לא פחות משהוא עסקי, וכשניצבת מולה חברה בעלת מחזור רווחים והכנסות גדולים משמעותית, עם מנכ"ל שהראה שהוא לא מהסס להתערב אישית וללכלך את הידיים כשמישהו מדגדג אותו במקום הלא נכון, כלל לא בטוח שזה יספיק כדי להדוף את האיום.

 

צמיחה מהירה בהכנסות סנאפ מול האטה בקצב צמיחת המשתמשים

 

הנתונים שחשפה סנאפ בתשקיף שלה עוררו מחלוקת חריגה בהיקפה לגבי יכולתה של החברה להצליח לאורך זמן כחברה ציבורית. הצלחת ההנפקה תוכיח אם המשקיעים מבכרים את ההזדמנויות של צמיחה מהירה בהכנסות פרסום והאהדה בקרב הצעירים, או נבהלו מהסיכון שבקצב שריפת המזומנים והצמיחה האטית במשתמשים.

 

הזדמנויות

מכונת הכנסות: הנקודה החזקה ביותר שסנאפ הציגה למשקיעים היא המהירות שבה הצליחה החברה להציג הכנסות מפרסום, שנתיים בלבד לאחר ייסודה. זאת במקביל לצמצום הפער בתחום ההכנסות מול רשתות חברתיות גדולות ומבוססות יותר כטוויטר ופייסבוק.

 

ההכנסה הממוצעת שהחברה מייצרת בממוצע ביום מכל משתמש פעיל זינקה יותר מפי שלושה ברבעון הרביעי של 2016 לעומת התקופה המקבילה ב־2015. לפי הערכות חברת ההשקעות סוסקוויהאנה פיננשל גרופ, אם סנאפ תצליח לצמוח לאותה רמת הכנסה ממוצעת למשתמש שממנה נהנית פייסבוק, הדבר יתורגם למכירות נוספות בשווי 5.5 מיליארד דולר בשנה גם אם מספר המשתמשים עצמו לא יגדל.

 

משחק ילדים: סנאפצ'ט כבשה את הצעירים, קהל נחשק שקשה להגיע אליו באמצעות שיטות השיווק המסורתיות בטלוויזיה ובעיתונים. יותר מ־75% מהאמריקאים בגילאי 18–24 שבבעלותם מכשיר סמארטפון נכנסים לסנאפצ'ט לפחות פעם בחודש, כך לפי הנתונים שאספו ב־comScore. במסמכים שהגישה סנאפ לקראת ההנפקה היא ציינה כי ברבעון הרביעי של 2016 המשתמשים מתחת לגיל 25 בילו בממוצע 30 דקות ביום באפליקציה. ההתלהבות הזו של קהל המעריצים הצעיר של סנאפצ'ט והפיצ'רים היצירתיים והמתפתחים שמציעה החברה למפרסמים, הן הסיבות המרכזיות שבגללן מפרסמים דווקא מחבבים את סנאפצ'ט.

 

חששות

הגודל קובע: מנכ"ל סנאפ אוון שפיגל מחזיק בתפיסה לא אופיינית לחברת אינטרנט לפיה קטן זה טוב. שפיגל חושב שאפשר לנהל חברה בריאה מבלי להתבסס על מאות מיליוני או מיליארד משתמשים, המייצגים את הגודל הטיפוסי של משתמשים בחברות אינטרנט גדולות ומצליחות.

 

אולם בפגישות אחרונות שקיימו המשקיעים עם בכירים בחברה נראה שהם לא לגמרי מקבלים את הגישה הזו. המשקיעים הקשו בשאלות על ההאטה בצמיחת המשתמשים היומיים לקראת תום 2016: מאמצע 2015 הוסיפה סנאפצ'ט 20–10 מיליון משתמשים יומיים חדשים מדי רבעון, אך ברבעון האחרון של השנה הוסיפה 5 מיליון בלבד.

 

החברה טענה כי ההאטה נובעת בבעיות טכניות עם האפליקציה במכשירי טלפון בעלי מערכת ההפעלה אנדרואיד. אולם עיתוי ההאטה חופף גם להשקת תכונה חדשה באינסטגרם שהעתיקה במידה רבה את פיצ'ר יומני הווידיאו הפופולרים של סנאפצ'ט — Stories.

 

שריפת מזומנים: עומק ההפסדים של סנאפ ערב הנפקתה מצליח להיות חריג בתעשייה שרצופה בחברות הפסדיות. פעילות החברה ברבעון האחרון של 2016 הסתכמה באובדן של 1.14 דולר כנגד כל דולר בודד שהחברה הכניסה בתקופה זו.

 

הסיבה המרכזית לכך היא מודל ההפעלה הייחודי של סנאפ ביחס למקובל בקרב חברות אינטרנט. החברה הוציאה למיקור־חוץ את כל מלאכות המחשוב הנדרשות להפעלת האפליקציה שלה לשירותי הענן של גוגל ואמזון. המשמעות היא שכל פעולה של העברת תמונות או שיחות בין משתמשי האפליקציה עולה לה כסף, גם אם היא אינה מייצרת הכנסות.

 

מודל מיקור־החוץ עשוי להתגלות כמשתלם אם ההכנסות ימשיכו לגדול בקצב מהיר יותר מקצב הצמיחה של הוצאות התפעול. עם זאת, קשה להעריך מתי סנאפ תעבור לרווחיות. סוסקוויהאנה מעריכה כי סנאפ לא תתחיל להציג תזרים חיובי לפני 2020.

שירה אובייד, בלומברג

 

דיווח: סנאפ עובדת על רחפן צילום חדש

 

כחלק מנסיונה למצב את עצמה מחדש כ"חברת צילום" לקראת הנפקתה, סנאפ עובדת על מוצר חומרה נוסף — רחפן מצלם. כך לפי דיווח של "הניו יורק טיימס". בשלב זה לא ידועים פרטים נוספים על הפרויקט, מעבר להיותו ממוקד ביכולת להעביר צילומי וידיאו וסטילס מהאוויר. כמו כן לא ברור אם החברה מתעדת להפוך את הרחפן למוצר מסחרי או שהוא עתיד להיגנז, בדומה למיזמים ניסיוניים נוספים שנבחנו פנימית אבל לא הגיעו לבסוף לידי הקהל הרחב.

 

בשבוע שעבר נחשף כי סנאפ מעסיקה מאות מהנדסי חומרה במעבדת מחקר ופיתוח חשאית, מגייסת טאלנטים נוספים ובוחנת חברות סטארט־אפ שמפתחות טכנולוגיות רלבנטיות כחלק מהאסטרטגיה החדשה שלה.

 

הידיעה על פיתוח הרחפן עשויה להיות הדלפה מכוונת מצד סנאפ כניסיון בנסיון לחזק את אמון המשקיעים ערב ההנפקה. זאת לאור חששות חלק מהאנליסטים כי מחירה ההתחלתי של המניה גבוה מדי וכי עתידה העסקי ודרכה לצמיחה אינם ברורים מספיק.

 

כבר מתחילת דרכה נסובו השירותים של אפליקציית סנאפצ'ט סביב מסרים ותכנים ויזואליים, אבל לאחרונה זכה הנושא למיקוד חזק עוד יותר עם שחרור משקפי הצילום Spectacles, שקצרו כותרות רבות אבל טרם הפכו להצלחה מסחרית.

 

בסרטון וידיאו למשקיעים ששחררה החברה בשבוע שעבר הסביר מייסד סנאפ אוון שפיגל כיצד המצלמה הדיגיטלית היא רק בתחילת הדרך ככלי לשיחה בין משתמשים.

נמרוד צוק

בטל שלח
    לכל התגובות
    x