שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

גוגל הימרה על מכשירים וסוף סוף זה השתלם לה

מכירות סמארטפוני הפיקסל החדשים ורמקולי הבית החכם סייעו לכפר על המאמצים הגוברים שגוגל נאלצת להשקיע בהגדלת ההכנסות מפרסום

רפאל קאהאן 10:5229.01.17

תוצאותיה של אלפאבית, חברת האחזקות של סרגיי ברין ולארי פייג' שמחזיקה בגוגל, השאירו רושם מעורב על קהל האנליסטים והמשקיעים. שורת הרווח של החברה לרבעון האחרון של 2016 אכזבה, אך ההכנסות היו מעבר לציפיות. האנליסטים חזו רווח של 9.64 דולר למנייה עבור הכנסות של 25.22 מיליארד דולר הכנסות, בעוד החברה דיווחה על רווח של 9.36 דולר למניה על הכנסות של 26.06 מיליארד דולר. הנתונים משקפים צמיחה של 22% בהכנסות הרבעון לעומת התקופה המקבילה.

 

הארגון מחדש תחת המטרייה של אלפאבית אפשר לראשי החברה להעמיד את הפעילויות שלא נועדו לספק רווחים בטווח הקרוב מחוץ לליבת העסקים של גוגל. תחת הכובע של גוגל נותרו עסקי הפרסום, האינטרנט והשירותים הנלווים להם, וכן מוצרי החומרה של סמארטפוני הפיקסל והרמקולים החכמים גוגל הום (Home) שהוצגו השנה, לצד מוצרים נלווים כנתבים ביתיים.

 

 

הדו"חות משקפים את המאמץ הגובר שגוגל נאלצת להשקיע כדי להגביר את הערך שמייצרת לה פעילות הפרסום. ההון שהשקיעה החברה בייצור תנועת גולשים ביחס להכנסות מפרסום עלה מ־21% ברבעון המקביל ל־22% ברבעון האחרון של 2016. השורה התחתונה היא שהחברה נאלצת להשקיע מאמץ רב יותר בשביל לייצר את אותן הכנסות מליבת הפעילות שלה, וודאי כדי לייצר את אותו ערך לשורת הרווח שלה.

 

בשיחת המשקיעים שניהלה לאחר פרסום הדו"חות התייחסה סמנכ"לית הכספים של אלפאבית לדברים, וציינה כי "הכנסות הפרסום עלו באופן ישיר כתוצאה מחיפוש מבוסס מובייל ומיוטיוב". לדבריה, תחומים אלו נסמכים על עלויות גבוהות יותר מחיפוש במנוע החיפוש השולחני של גוגל.

 

הצלחה שיווקית שיכלה להיות גדולה יותר

על רקע המאמץ הגובר שגוגל נאלצת להשקיע בייצור ההכנסות מעסקי הפרסום שלה בולט הזינוק המרשים בקטגוריית ה"הכנסות אחרות" של החברה. הכנסות קטגוריה זו טיפסו בשיעור של 62% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2015, בהובלת מכירות חזקות של סמארטפוני הפיקסל שגוגל חשפה באוקטובר. כתוצאה מכך מכירות קטגוריה זו היו אחראיות ל־13% מהכנסות גוגל ברבעון האחרון, לעומת 10% ברבעון המקביל ב־2015.

 

עד לאחרונה גוגל לא התבלטה כיצרנית חומרה, והמכשירים שהציגה בעבר דוגמת הנקסוס Q, כרומקאסט אודיו ומשקפי הגוגל גלאס העלו לא מעט סימני שאלה. אך היו גם כמה הצלחות, דוגמת סטרימר הכרומקאסט לטלוויזיה, שמחירם הנמוך סייע להם להפוך לאחד מאמצעי הזרמת תוכן הווידיאו הפופולריים בארה"ב. לפי הדיווחים, הרמקול החכם גוגל הום שהושק לפני מספר חודשים מכר כבר כ־500 אלף יחידות.

 

הרמקולים החכמים גוגל Home. תחרות עם אמזון הרמקולים החכמים גוגל Home. תחרות עם אמזון

 

לפי ההערכות, גם מכשירי הפיקסל מכרו כחצי מיליון יחידות מאז הצגתם לאחר שזכו לביקורות נלהבות והוכתרו כמכשירי האנדרואיד הנחשקים ביותר בדור הנוכחי. אלא שההתלהבות מסמנת גם פספוס שיווקי מצד החברה, שהודתה שלא העריכה נכונה את הביקושים הגבוהים. משתמשים רבים התלוננו על בעיות אספקה חמורות וחלק מהדגמים שהוצגו כבר באוקטובר עדיין לא זמינים לרכישה. הפספוס משמעותי במיוחד לאור שולי הרווח הגבוהים שמכשירי הפיקסל מייצגים עבור החברה: בעוד גוגל משקיעה כ־200 דולר בייצור כל מכשיר, המוצר הסופי נמכר לציבור במחיר ממוצע של 700 דולר, יחס שנחשב לטוב יותר אפילו משל המתחרה אפל.

 

דחיפה קדימה של פלטפורמת הסייען האישי

בשלב זה הפיקסלים הם הסמארטפונים היחידים בשוק שמציעים למשתמשים את הסייען החכם מבוסס הבינה המלאכותית של גוגל, המכונה בפשטות Assitant. סייען זה, שמוטמע גם ברמקול החכם של החברה גוגל הום, הוא ניסיון של גוגל להרחיב את השליטה שלה אל בתים, משרדים ומפעלים באמצעות מכשירי אינטרנט הדברים שיתקשרו עם הפלטפורמה שלה.

 

התחרות העיקרית של גוגל בתחום זה היא עם אמזון, שהקדימה אותה עם החדרת פלטפורמת אלקסה שלה אל השוק הביתי. בכנס CES האחרון הודיעו אמזון וגוגל במקביל על סדרת מהלכים שצפויים להביא את הסייענים החכמים שלהן גם אל מכשירי צד שלישי. גם מיקרוסופט מנסה להתחרות במגרש זה באמצעות הסייעת קורטנה, אך בהיעדר פלטפורמת מובייל היא מציעה אותה כרגע על אייפונים ומכשירי אנדרואיד. השתיקה שעליה שומרת אפל בתחומי הסייענים החכמים והבינה המלאכותית מעניק לגוגל חלון זמנים להפוך אותם לפעילות מכניסה לצד פעילות האינטרנט המסורתית שלה.

 

נוסף לפעילות

של גוגל הדו"ח של אלפאבית מאגד את הפעילויות האחרות של חברת האחזקות תחת הקטגוריה הכללית "הימורים אחרים" (Other Bets). תחת סעיף זה וללא פירוט תחבה אלפאבית את הנתונים הפיננסים של חטיבותיה החדשות, העוסקות בתחומים יותר ארוכי טווח או נלווים, כפעילות מכשירי הבית החכם Nest, פיתוח מערכות רכב אוטנומי, רפואה ותקשורת נתונים. לפי המספרים היבשים עדיין לא מדובר בפעילויות רווחיות, והחברה נמצאת תחת לחץ מתמיד לייעל אותן. נתוני הרבעון האחרון מציגים שיפור מהותי ביחס לביצועי הרבעון הקודם, תוך הצגת עלייה של 75% בהכנסות ל־262 מיליון דולר, וירידה של 10% בהפסד התפעולי לכדי 1.09 מיליארד דולר. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x