$
חדשות טכנולוגיה

צוקרברג משנה עמדה: פייסבוק תנקוט במדיניות נוקשה כלפי חדשות מזויפות

לאחר תקופה ארוכה בה מנכ"ל הרשת החברתית מארק צוקרברג דחה את הביקורת, הוא מציין עתה כי פייסבוק תתחיל לקחת אחריות בעניין ותשתמש באזהרות לגבי פוסטים "בלתי אמינים" ולאפשרות לשיתופם

הראל עילם 14:1519.11.16
אחרי ימים שבהם דחה את הביקורת (ולפי הדיווחים בתקשורת, חודשים ארוכים), מארק צוקרברג משנה את עמדתו ומיישר קו עם גוגל. מנכ"ל פייסבוק הכריז אמש (ו') שהרשת החברתית תנקוט במדיניות נוקשה מאוד כלפי חדשות מזויפות.

 

 

 

בשבועיים האחרונים, מאז שהתפרסמו תוצאות הבחירות בארצות הברית בהן ניצח דונלד טראמפ, אנליסטים, אסטרטגים, עיתונאים ואקדמאיים החלו לסקר בהרחבה את ההשפעה של סיפורים מזויפים וחדשות מזויפות על תוצאות הבחירות. הסיפורים האלו תמכו בצורה כמעט מובהקת בטראמפ – הם כללו בין השאר טענות שטראמפ נתמך על ידי האפיפיור, וכי לקלינטון יש מאהבת. צוקרברג הגיב בצורה כמעט מיידית לביקורת ואמר בכנס Techonomy ב-11 לנובמבר כי "זה משוגע לחשוב שהייתה לנו השפעה". בהמשך הוא גם טען ש"99% מהמידע בפייסבוק הוא מדויק".

 

 

 צילום: גטי אימג'

 

אבל הרבה השתנה בשבוע מאז ההכרזה הזאת – שגם התעלמה מכך שדווקא החדשות המזויפות הם אלו שזכו לתפוצה הרחבה ביותר. ניסוי שביצע הגארדיאן הראה את עוצמת ההשפעה של "תיבת התהודה" (echo chamber) שנוצרת ברשת חברתית שבה המשתמש בוחר את חבריו והדפים שהוא עוקב אחריהם. לאחר מכן גם התברר כי קבוצה של עובדי פייסבוק מודעת לבעיה מזה תקופה ארוכה ואף הקימה קבוצה שמטרתה קידום הנושא בתוך פייסבוק – כי צוקרברג דחה את הטענות מכיוון שהיה מודאג מביקורת מצד שמרנים ימנים.

 

אבל נקודת המפנה האמיתית הייתה 70news – בלוג בוורדפרס שפרסם מידע כוזב על תוצאות הבחירות הסופיות, וטען כי טראמפ זכה גם בקול הפופולרי. הבלוג הצליח להגיע לראש תוצאות החיפוש בגוגל ושהה שם במשך שעות ארוכות. כתוצאה מכך, גוגל נקטה בעמדה ברורה והצהירה שתמנע ממקרים כאלו לקרות שוב. יום לאחר מכן, הנשיא היוצא אובמה התבטא בנושא ואמר כי חברה בריאה יכולה לבצע החלטות רק על בסיס מידע אמין. עכשיו לצוקרברג כבר לא הייתה ברירה.

 

בפוסט ארוך בנושא שפורסם – כמובן – ברשת החברתית, צוקרברג משנה את עמדתו כמעט 180 מעלות. הוא מסביר כי הרשת תתחיל לקחת אחריות, ובין השאר תשתמש במקורות חיצוניים לאמת פוסטים (ככל הנראה מקורות כגון Snopes ו-Factcheck), ואף תפרסם אזהרות על פוסטים שהיא תזהה כ"בלתי אמינים". ככל הנראה, פייסבוק תוסיף אפשרות לתייג סיפורים כ"לא אמינים", ובמידה שזה יקרה, היא אף תזהיר את המשתמשים שינסו לשתף אותם.

 

"בדרך כלל אנחנו לא מפרסמים פרטים על כלים שנמצאים תחת פיתוח" כתב צוקרברג. "אבל בהתחשב ברמת החשיבות של הנושא הזה וכמות העניין בו, אני רוצה להבהיר מה אנחנו מתכננים". הוא אמר שמאוד חשוב שפייסבוק לא תתפקד כגוף מצנזר או שתהיה "משטרת האמת". במקום זאת הוא רוצה "לעבוד עם הקהילה ומקורות אמינים עצמאיים".

 

 

 

אבל צוקרברג מודה כי נושא החדשות המזויפות "הפך לעסק גדול". הוא גם מתכוון להפגש עם עיתונאים לדבריו על מנת להבין כיצד לפתח כלים שידעו לזהות חדשות מזויפות בצורה אוטומטית. באופן מעניין, צוקרברג לא התייחס למאמצים הקיימים של החברה בנושא, שכאמור כבר פותחו לפני חודשים אבל נגנזו לאחר שנמצא שהכלי צינזר בעיקר אתרים ימניים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x