$
חדשות טכנולוגיה

בדרך להנפקת ענק: וול סטריט לא מבינה את סנאפצ'ט

בחודשים הקרובים עתיד שוק ההון לזכות לזריקת עידוד משמעותית, עם אחת ההנפקות המדוברות של השנים האחרונות, ואולי המדוברת ביותר בתחום המדיה החברתית מאז פייסבוק. האם סנאפצ'ט תצליח להפתיע את המלגלגים?

עומר כביר 11:1409.10.16

בסוף השבוע דווח כי החברה האם של סנאפצ'ט, Snap Inc, צפויה לצאת להנפקה לקראת סוף הרבעון הראשון של 2017, כנראה בסוף מרץ, לפי שווי של 25 מיליארד דולר או יותר. אם אכן תגיע סנאפ להנפקה לפי שווי זה, תהיה זו ההנפקה הגדולה ביותר בבורסה בארה"ב מאז הנפקת עליבאבא ב־2014 לפי שווי של 168 מיליארד דולר,

 

הפרסום על ההנפקה הצפויה עורר לא מעט תגובות מזלזלות מצד גולשים, ואפשר גם להבין מאיפה הן מגיעות. סנאפצ'ט היא אפליקציה שמרבית הגולשים בני 25 ומעלה, ובפרט מנהלי תיקי השקעות, לא ממש מבינים (בהנחה שהם בכלל מכירים). בניגוד לווטסאפ הסופר פופולרית או אפליקציות אחרות דוגמת פייסבוק מסנג'ר, ניהול שיחה הוא לא המטרה העיקרית של האפליקציה, אלא בעיקר להריץ קטעים ולדבר על דברים שעדיף שייעלמו אחרי זמן קצוב מראש. שורה של פילטרים טיפשיים אך ממכרים למצלמת הסלפי, אפשרויות להוסיף הערות לתמונות וסרטונים קצרים ומבחר עצום של סטיקרים משונים לשיחה מעצימים את השימושים האלו.

 

ממייסדי סנאפצ'ט, אוון שפיגל. פוטנציאל לרווחים ממייסדי סנאפצ'ט, אוון שפיגל. פוטנציאל לרווחים צילום: בלומברג

 

תכונות אלו הפכו אותה לפופולרית להדהים בקרב גולשים צעירים, שמהווים רוב מוחלט מקרב 150 מיליון המשתמשים הפעילים ביום שלה, נכון ליוני 2016 (החברה לא פרסמה נתונים מעודכנים על מספר המשתמשים הפעילים בחודש) – נתון גבוה יותר מזה של טוויטר, שמחזיקה רק ב־140 מיליון משתמשים פעילים ביום. וזאת, כשסנאפצ'ט צעירה מהרשת החברתית בשש שנים בערך. חלק ניכר מהשימוש באפליקציה הוא סביב המדיה העשירה יותר. נכון לאפריל השנה, למשל, מדי יום צופים המשתמשים ב־10 מיליארד סרטוני וידיאו ויותר משליש מהמשתמשים הפעילים ביום יוצרים סרטונים כאלו ומשתפים אותם עם חבריהם.

 

סנאפצ'ט הצליחה לפצח את דור המשתמשים הצעיר והעדכני באופן ששום שירות מקוון אחר לא הצליח לעשות. ואופי השימוש באפליקציה, שמדגיש את המיידי ואת הצחוקים, יצר חסם בפני כניסה משמעותית של משתמשים מבוגרים יותר – מהסוג שהפך את פייסבוק ללא קולית בעליל. ובהתחשב בכך שמדובר בדור שכוח הקנייה שלו רק גדל ושהוא זה שיכתיב את המגמות החשובות בעולם הצריכה בעשור הקרוב, הנישה שתפסה האפליקציה עתידה להפוך למכניסה מאוד.

 

 

אבל לא מדובר רק על הכנסות עתידיות. סנאפצ'ט היא אפלקיציה מכניסה מאוד כבר עכשיו, הודות לאזור התוכן שבאפליקציה. החברה יצרה שיתופי פעולה עם כמה מחברות התוכן הבולטות בעולם המקוון, ובראשן באזזפיד, קומדי סנטרל, CNN ומאשבל. אלו יוצרות או מתאימות סיפורים שמיועדים לאופי הייחודי של האפליקציה, ומשלבים בין מלל קצר וחד, אנימציות טיפשיות בליווי מוסיקה וסרטונים קצרים. מדובר בתוכן מסוג שלא קיים בשוק מקום אחר ברשת, כזה שמותאם ליכולת הריכוז הקצרה וסף הגירוי הגבוה של המשתמשים הצעירים יותר, ושאין שום דרך להסבירו בצורה טקסטואלית.

 

והפרסומות שמשלבת סנאפצ'ט בתוך תוכן זה התגלו כמצליחות מאוד. ב־2015 עמדו הכנסותיה על 60 מיליון דולר. מוקדם יותר השנה מסרה החברה למשקיעים שההכנסות ב־2016 עתידות לנוע בין 250 מיליון ל־350 מיליון דולר, וההכנסות ב־2017 צפויות להגיע למיליארד דולר. מקורות אמרו לוול סטריט ג'ורנל שנכון להיום, החברה כבר הגיע לרף העליון של צפי ההכנסות ל־2016. עם זאת, החברה עדיין לא רשמה רווחים, לאור השקעותיה הרבות ביצירת מקורות הכנסה חדשים.

 

נמצאת בחזית

החברה גם מנסה תדיר לפתח מקורות הכנסה חדשים ולא מהססת לערוך ניסויים. בשנה שעברה, למשל, היא השיקה חנות לרכישת פילטרים (שמכונים באפליקציה Lens, עדשות) בעלות של 99 סנט לפילטר. הניסוי הגיע לסיומו בינואר שעבר, חרף הכנסות נאות, לאור רצון החברה להתמקד בפיתוח הפרסומות כמקור הכנסה מרכזי. בסוף ספטמבר היא כבר חשפה משקפי שמש שבהם משולבת מצלמת וידיאו. משקפי המצלמה, שמכונים Spectacles, מיועדים לצילום סרטונים בני 10 שניות לשיתוף מיידי בסנאפצ'ט.

 

גם הדיווח שלפיו החברה מתכוונת להשתמש בכסף שתגייס בהנפקה בין השאר לרכישת חברות מציאות מדומה (VR) או מציאות מועשרת (AR), מדגיש את המקום שבו מתעדת סנאפ למצב את עצמה: חברה שנמצאת בחזית יצירת התוכן בעולמות המדיה החדשים, אלו שרק עכשיו עושים צעדים ראשוניים ומהוססים בשוק המיינסטרים.

 

הכניסה הראשונה של החברה לעולם החומרה ותוכניות הרכישה האפשריות שלה גם מצביעים על כך שיש לה חזון ברור ומגובש לגבי הדרך שבה היא רוצה ללכת. בצירוף העובדה שלסנאפצ'ט יש את החוצפה שפייסבוק איבדה מזמן, ואת קצבי הגידול וההתלהבות שטוויטר משוועת להם כבר כמה וכמה רבעונים, מצטיירת תמונה שמבט ראשון לכל הפחות היא מבטיחה למדי. ייתכן שהשווי שמוצמד לחברה גבוה מדי, ולא מן הנמנע שמאחורי החזית היפה עומד מנגנון בעייתי ואסטרטגיה לא מגובשת דיה. אפשרי גם שסנאפצ'ט פשוט נמצאת בשיאו של הייפ זמני שיעבור וירסק אותה בתוך זמן לא רב. אבל ההנפקה גם מצדיקה בחינה עניינית ואי אפשר לפטור אותה בזלזול. האימפקט המשמעותי שיש לה על חיי היומיום של עשרות מיליוני צעירים הוא עדיין פוטנציאל גדול לרווחים משמעותיים. 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x