אינטרנט

פוקימון משתלט על המציאות

משחק המובייל פוקימון גו פרץ את הגבולות הווירטואליים והוציא מאות אלפי שחקנים לרחובות בחיפוש אחר פיקאצ'ו וחבריו. האם זה המשחק שיביא את המציאות המוגברת אל לב המיינסטרים?

נמרוד צוק 08:1511.07.16

דיווחים תמוהים החלו לצוץ בימים האחרונים ברשתות החברתיות: נערה בת 19 מוויומינג יצאה בבוקר והלכה לנהר הקרוב לביתה כדי "לתפוס פוקימון קרוב למקור מים" ונתקלה בגופת גבר טבועה, סיפרו מאות כלי תקשורת בפרסומים שהפכו לוויראליים תוך דקות. 

 

בדף הפייסבוק של משטרת צפון אוסטרליה התפרסם פוסט יוצא דופן שהגיע כבר ל־22 אלף לייקים ולכותרות ה"אינדיפנדנט" הבריטי, ובו התבקשו אנשים "להפסיק להיכנס לתחנת המשטרה בעיר דארווין כדי לאסוף את כדורי הפוקימון שלכם". ידיעה נוספת, שהתבררה לאחר מכן כזיוף, טענה כי במסצ'וסטס גרם בחור בן 26 לתאונת שרשרת כאשר ניסה לתפוס את פיקאצ'ו תוך כדי נהיגה. מה לעזאזל קורה פה?

 

התשובה היא פוקימון גו, משחק מציאות מוגברת חדש או "גיימינג בעולם האמיתי" כמו שקוראת לזה יצרנית המשחק ניאנטיק (Niantic), שבה שותפות גוגל, נינטנדו ופוקימון קומפני שמחזיקה בזכויות היוצרים על תכני המותג. המשחק שוחרר לחנויות האפליקציות של גוגל ואפל ביום רביעי האחרון במספר מדינות ראשונות - לעת עתה לא בישראל, אם כי ניתן להוריד את המשחק ממקורות לא רשמיים ולשחק בו גם בארץ. 24 שעות מרגע הפצתו המשחק כבר טיפס למקום הראשון במצעדי ההורדות הכלליים בשתי הפלטפורמות בארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד ופורטו ריקו, והגיע ליותר ממיליון משתמשים באנדרואיד בלבד.

פוקימון פוקימון

 

 

הרשתות החברתיות מתפוצצות מתכנים שמעלים משתמשי המשחק: ביוטיוב לבדה יש יותר מ־350 אלף סרטונים הקשורים אליו, ובטוויטר מתפרסמים מאות ציוצים בדקה שעוסקים בו. בעקבות ההצלחה המטאורית של המשחק זינקה מניית נינטדו ב־13% בבורסת טוקיו מאז יום רביעי, לאחר חצי שנה של צניחה מתמשכת בערכה בעקבות כישלונה של החברה לשמור על רלבנטיות בשוק קונסולות המשחק.

 

ייצוג שכבות משחק על גבי המציאות הממשית

 

מה בעצם עושים בפוקימון גו ומה הופך אותו למדבק כל כך? תיאור קצר וממצה יהיה "יוצאים לצוד פוקימונים על גבי המסך, אבל בעולם האמיתי". השחקן יוצר לעצמו דמות של מאמן או מאמנת פוקימונים, שכמקובל בז'אנר אפשר לצייד בביגוד, שיער, עיניים ואקססוריז לפי העדפות המשתמש. לאחר מכן השחקן מוצא עצמו בעולם וירטואלי ירקרק, שנראה מוכר להפליא וכולל דרכים, שטחים פתוחים ומונומנטים שעשויים מגופים גאומטריים צבעוניים.

 

מסך הלכידה של פוקימון מסך הלכידה של פוקימון

העולם הווירטואלי הזה נבנה על בסיס מפת גוגל מפות של האזור שבו נמצא השחקן. מבנים ואתרים שונים שמצוינים על המפה — כמו אותה תחנת משטרה בדארווין, כנסיית עמנואל בדרום תל אביב או ציורי גרפיטי שפזורים באזור — הופכים לחלק מהמשחק ומשמשים כאתרי איסוף לחפצים וירטואליים. אתר באזפיד אף ראיין אדם שסיפר כי לכד פוקימון סמוך למיטת בית החולים של אשתו בעת שהמתינה לניתוח קיסרי.

 

בשלב הראשון המטרה היא למצוא דמויות מעולם הפוקימונים שמסתובבות במרחב הווירטואלי־ממשי, ולתפוס אותן על ידי פגיעה בהן באמצעות כדור אדום־לבן, וכך להוסיף אותן לקולקציית הפוקימונים של השחקן. אלא שבניגוד לרוב משחקי המובייל, שאפשר לתפעל בישיבה מהסלון או ברכבת בדרך לעבודה, כאן התנועה במרחב הווירטאולי והאינטראקציה איתו דורשת מהמשתמש לצאת ולהסתובב בעולם האמיתי.

 

לאחר איתור פוקימון על גבי המפה, השחקן לוחץ עליו ועובר למצב תפיסה: מסך המכשיר מציג את הפוקימון על גבי התמונה הנקלטת במצלמת הטלפון. בשלב זה השחקן נדרש להשליך את כדור הציד על הפוקימון בניסיון לפגוע בו וללכוד אותו.

 

בהמשך המשתמש נדרש להצטרף לקבוצת שחקנים, לאמן את הפוקימונים שלו ולשלוח אותם להיאבק בפוקימונים אחרים ולהשתלט על מתקני אימון של קבוצות יריבות. המשחק מופץ במתכונת הפרימיום (Freemium) שהשתלטה על עולם משחקי המובייל: הוא ניתן להורדה ולשימוש בחינם, אבל אפשר גם לרכוש מטבעות וירטואלים בכסף אמיתי בעלות של 99 סנט עד 100 דולר לחבילת מטבעות. בתחילת המשחק אמנם אין בהם צורך, אבל בשלבים מרובי המשתתפים המודל התחרותי דורש השקעה כספית כדי שהשחקנים יוכלו להישאר פעילים ורלבנטיים.

 

גלגול מצליח של משחק חלוצי מגוגל

 

רבים מהאלמנטים בפוקימון גו מזכירים את אינגרס (Ingress), משחק המציאות המוגברת החלוצי שגוגל הוציאה ב־2013, ולא במקרה. הצוות שפיתח את אינגרס פעל כמעין סטארט־אפ פנימי בתוך גוגל תחת השם מעבדות ניאנטיק, ובשנה שעברה הפך בספין־אוף לחברה עצמאית בהובלת המנכ"ל והיזם הסדרתי ג'ון האנקה. ניאנטיק המשיכה לפתח ולהפעיל את אינגרס במקביל לעבודה על פוקימון גו.

 

את הרעיון למשחק הגו נשיא נינטנדו לשעבר סאטורו איוואטה המנוח שהלך לעולמו לפני שנה, ונשיא פוקימון קומפני טסונקאזו אישיהארה — לא כמשחק של ממש אלא כאחת ממתיחות 1 באפריל המפורסמות של גוגל. המתיחה זכתה לפופולריות כה רבה עד שנינטנדו, גוגל ופוקימון קומפני החליטו להפוך אותו למוצר אמיתי והשקיעו באוקטובר האחרון 30 מיליון דולר בניאנטיק כדי שתוכל לפתח אותו.

 

 

פוקימון קומפני הודיעה כי בכוונתה להוסיף בעתיד הקרוב שכבה נוספת של חיבור בין המציאות הווירטואלית לממשית באמצעות התקן לביש בשם פוקימון גו פלוס. מדובר בצמיד חכם המעוצב כאחד מכדורי הציד ומתחבר בבלוטות' לטלפון

הסלולרי, ומספק התראות כאשר המשתמש נמצא בקרבת פוקימון חדש או אלמנטים אחרים במשחק.

 

שילוב בין קהל מעריצים ופיצוח מצד המפתחים

 

פוקימון גו אינו הנסיון הראשון ליצור משחק מציאות מוגברת עבור פלטפורמות מובייל, אך עד כה אף משחק לא הצליח לצבור פופולריות מהירה כל כך ולהפוך למה שנדמה כתופעה תרבותית שחורגת מגבולות עולם הגיימינג. אינגרס הגיע בשיאו ל־7 מיליון שחקנים, מספר זעום במונחי תעשיית משחקי המובייל שבה משחקים מצליחים נמדדים בעשרות ומאות מליוני משתמשים. אם פוקימון גו ימשיך לצמוח בקצב הגידול הנוכחי הוא צפוי להפוך תוך מספר ימים או שבועות למשחק הראשון בקטגוריה שזוכה להצלחה מיינסטרימית של ממש.

 

הסוד, כנראה, נעוץ בשילוב בין דמויות הפוקימון שזוכות לקהל מעריצים עצום, הצלחת המפתחים ליצור נוסחה מהנה וממכרת, וההתלהבות והחידוש שבמרדף אחר היצורים הצבעוניים בתוך העולם הפיזי, שהופכת את הסיפור לחומר גלם אידאלי לפייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב, ולאייטם סקסי עבור כלי התקשורת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x