חדשות טכנולוגיה

דיווח: אובר קיבלה אלפי תלונות על אונס והטרדה

מסמכים פנימיים של ענקית ההסעות חושפים כ-15 אלף תלונות נוסעים על אונס ותקיפה. בחברה טוענים שהמספרים שגויים, ומספקים הסבר מעניין שתולה את האשמה באיות שמות הנהגים

עומר כביר 11:5807.03.16
בין דצמבר 2012 לאוגוסט 2015 התקבלו בשירות הלקוחות של אובר (Uber) יותר מ-15 אלף תלונות נוסעים שסווגו תחת אונס, תקיפה מינית ותקיפה – כך לפי מסמכים פנימיים שחושף אתר באזפיד. באפליקציית שירות הנסיעות טוענים בתגובה, שהמספרים נמוכים בהרבה ועומדים "רק" על עשרות רבות של מקרים.

לידי באזפיד הגיעו צילומי מסך ממערכת שירות הלקוחות של אובר, שמציגים מספר תלונות שהתקבלו לפי שאילתות חיפוש במערכת. תחת השאילתה "תקיפה מינית" (Sexual Assault) מופיעות בצילומי המסך 6,160 תלונות; תחת "אונס" Rape) 5,827) תלונות; תחת "הותקף/ה מינית" Sexually Assaulted) 382) תלונות; ותחת השאילתה "הותקף/ה" (Assaulted) נרשמו 3,524 תלונות.

 

 תוצאות החיפוש לתלונות על אונס תוצאות החיפוש לתלונות על אונס צילום: buzzfeed.com

 

בחלק מהצילומים ניתן לראות נושאים מפורטים כמו "נהג אובר תקף אותי מינית", "הותקפתי מינית על ידי נהג אובר בסן פרנסיסקו", "נהג אובר תקף מינית את חברה שלי”, "הבת שלי הותקפה מינית על ידי נהג", "אשתי הותקפה מינית" או "הותקף מינית על ידי לקוח". צילומי המסך סופקו לאתר על ידי עובד לשעבר בשירות הלקוחות של אובר. הם אומתו מול כמה גורמים אחרים, וכך גם חלק מהתלונות הפרטניות.

 

 תוצאות חיפוש לתלונות על "הטרדה מינית" תוצאות חיפוש לתלונות על "הטרדה מינית" צילום: buzzfeed.com

 

באובר הכחישו בתגובה את המספרים הללו וטענו שרק 5 מקרים מבין התלונות שמוצגות תחת הסעיף "אונס" הן כתוצאה מתקרית שקשורה לנסיעה. בחברה סירבו לפרט כיצד הגיעו לקביעה זאת. עם זאת, מקור בחברה העלה את האפשרות שאם לנהג או לנוסע יש שם שמורכב מצירוף המילים rape, למשל Don Draper או Jason Rape, תלונות שקשורות אליו יופיעו תחת שאילתה זו. לדבריו, באובר יש 68 נוסעים ו-12 נהגים עם שם שעונה להגדרה זו, ורבים מהם היו מקור לתלונות בתקופת הזמן המדוברת. עוד טען המקור שתלונות אחרות מופיעות בשאילתה כתוצאה מאיות שגוי של המילה Rate או משימוש בביטויים כמו "אנסת לי את הארנק" (לא ביטוי נפוץ במיוחד, גם באנגלית).

 

עם זאת, בבאזפיד מציינים שבצילום המסך שברשותם נראות בברור 9 תלונות שהנושא שמוצמד להן הוא "אונס", ושלא נראה שהן תוצאה של טעות באיות או חלק משם נוסע או נהג. באובר סירבו לספק לאתר גישה ישירה למידע או לתהליכי הניתוח שלו, וכן להעביר מידע אנונימי על חמשת מקרי האונס שהחברה מודה בהם.

 

בנוגע לתלונות שמופיעות תחת הטרדה מינית, אומרים באובר שמדובר בפחות מ-170 מקרים, ולא 6,160 כפי שעולה מצילום המסך. “ייתכן שהמספר הגבוה הוא תוצאה של דיווחי נוסעים על תקיפה מינית בשירותי נסיעות אחרים, דיונים על תקיפה מינית בחדשות, ודיווחים על נוסעים שנכנסו לרכב שאינו של אובר ואז הותקפו מינית", אמר מקור בחברה.

 

צילומי מסך אחרים חושפים כיצד החברה מתמודדת עם תלונות על תקיפה מינית. צוותים מיוחדים בחברה מדרגים את התלונות השונות נגד נהגים לפי דרגת חומרה, בסולם של 1 עד 4. כך, למשל, תלונות על נהג שיכור או מסומם או על נהג שמחזיק ברשותו נשק מסווגות תחת דרגה 2, ותלונות על תקיפה מינית (שמכונות בלשון התאגידית המכובסת "מגע מיני ללא-הסכמה או ניסיון לבצע מגע כזה” מסווגות תחת דרגה 3. אם חקירת תלונה על תקיפה מינית מגיעה לתוצאות לא חד-משמעיות, הנהג מקבל "אזהרה סופית". במקרה של תוצאות חד-משמעיות או שתי חקירות עם תוצאות לא חד-משמעיות הנהג נחסם מהשירות לצמיתות.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x