$
חדשות טכנולוגיה

לא זוכרים את השירים: הבעיה שמעיבה על פריחת ספוטיפיי ומתחרותיה

שירותי הסטרימינג והמוזיקה המקוונת מציעים עשרות מיליוני שירים, ומהווים שדרוג עצום לעומת התקליטיות ואוספי MP3 של העבר. אבל מה קורה כשהם נסגרים, מתמזגים או נתקלים בבעיות זכויות יוצרים? התשובות לא תמיד נעימות לאוזן

נמרוד צוק 09:3228.02.16

אפל מיוזיק, ספוטיפיי ושאר שירותי סטרימינג המוזיקה אמורים לייצג את השלב המתקדם ביותר באבולוציית ההאזנה: מאגרי ענק של עשרות מיליוני שירים הזמינים מכל מקום, בכל זמן ובמחיר נוח. אליהם מצטרפים שירותים מקוונים כמו יוטיוב, סאונדקלאוד או באנדקמפ, שמציעים קטלוג חינמי (שזמין רשמית גם בישראל), אם כי מצומצם ומסודר פחות.

אתרים ושירותים אלה הופכים משימות כמו יצירת פלייליסטים או קטלוג מוזיקה אישי לקלות מתמיד, ואף אחד כבר לא צריך להקליט את השיר האהוב עליו מהרדיו. אבל מעל כל הקידמה הזאת ניצב סימן שאלה: מה יקרה אם שירות הסטרימינג שאתם משתמשים בו ייסגר, יימכר לחברה אחרת, או במקרה של משתמשים ישראלים — יחליט פתאום לסגור את הפרצות שמאפשרות לעקוף את המגבלה הגיאוגרפית, כפי שנטפליקס מנסה לעשות כיום? האם מאות הדולרים שהוצאתם במסגרת המינוי פשוט יירדו לטמיון? האם המוזיקה הרבה והייחודית שאגרתם תישמר איפשהו?

 

סאונדקלאוד. עתיד לא בטוח סאונדקלאוד. עתיד לא בטוח

 

מוזיקה אבודה

לא מדובר בבעיה היפותטית. משתמשי אתר מוג חוו את הבעיה כשהוא נרכש בידי ביטס מיוזיק ב-2012, ופעם נוספת כשאפל - שקנתה את ביטס ב־2014 - מיזגה את שירות הסטרימינג המאוחד לתוך אפל מיוזיק. גם אחרי הקריסות והמיזוגים הללו שוק המוזיקה בסטרימינג צפוף בצד ההיצע, אך עדיין דל בתזרימי הכנסות. הדבר הופך אותו לענף לא יציב שכמעט כל שירות בו, בטח אם הוא קטן יחסית, עלול להיסגר בהתראה קצרה.

 

במקרים של מוג וביטס המשתמשים יכלו לעבור מהשירות שנסגר לזה שלתוכו הוא מוזג, תוך שמירה על קטלוג המוזיקה האישי והפלייליסטים. זה לא היה תהליך חלק: אצל חלק מהמשתמשים השירים שאגרו התעכבו במשך ימים, אחרים סבלו מתקלות טכניות שהעלימו אותם לבלי שוב.

 

למשתמשי Rdio, שנסגר בנובמבר האחרון, היה פחות מזל. עד כה פנדורה, שרכשה את נכסי Rdio, לא השיקה שירות סטרימינג מלא שיחליף אותו. הם נשלחו להוריד חבילת קבצים המתעדת את האלבומים, השירים, האמנים ותחנות הרדיו החביבים עליהם, ולבנות בעזרתם מחדש את אוסף המוזיקה בשירות חלופי.

 

אם בעבר נכללו באוסף הדיסקים או התקליטים הטיפוסי כמה מאות אלבומים לכל היותר, שהיה קל לזכור כל אחד מהם, ההיצע האדיר וקלות השימוש בשירותי הסטרימינג משנים את הרגלי ההאזנה. כיום רבים מחזיקים בקטלוג מקוון שמכיל אלפי פריטים, מידע המשמש את השירות כשהוא מציע לכם להכיר שירים והרכבים חדשים. אם חלק ממנו ייעלם, אפילו לא תדעו אילו המלצות עתידיות הפסדתם.

 

אלא שהבעיה הגדולה ביותר לא נוגעת לפלייליסטים שקשה לשחזר, אלא לאפשרות שגופי יצירה שלמים יימחקו מהרשת. סוגיה זאת עמדה החודש במוקד כתבה במגזין "Wired", לאור מידע פיננסי מדאיג שדלף על מצבה של סאונדקלאוד הגרמנית, שמפעילה את אחד ממאגרי המוזיקה הגדולים ברשת הכולל 110 מיליון קטעי אודיו. הפלטפורמה משמשת אמנים עצמאים רבים, די.ג'ייז שמעלים אליה סטים ממסיבות ויוצרים שמפרסמים מאש־אפים ורמיקסים, והיא מכילה חומרים רבים שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר ברשת. לפי דיווח שהעבירה חברת סאונדקלאוד לרשויות המס הבריטיות ונחשף לאחרונה, ב־2014 הפסידה החברה 39 מיליון יורו - דבר שמעורר חשש לגבי עתיד השירות.

 

ביוטיוב, שירות מבוסס הרבה יותר, הבעיה לובשת צורה אחרת. שירים וקטעים רבים נעלמים פתאום בעקבות דרישה של בעל זכויות היוצרים, גם כאשר אין מדובר בהעלאה פיראטית אלא בשימוש בסימפולים, למשל. גם ספוטיפיי, שבעבר שימש רק אמצעי לצריכת מוזיקה מהקטלוגים המוכרים של חברות התקליטים הגדולות, לאחרונה החל לפרסם חומרים בלעדיים כמו הופעות חיות. לא ברור מה יהיה גורלן של הקלטות אלה אם ייסגר השירות.

 

ההתמודדות עם הבעיה האחרונה היא מורכבת במיוחד, לאור הצורך באישור בעלי זכויות היוצרים כדי להחזיק עותק פומבי של היצירות. הדבר מגביל פרויקטים כמו "אינטרנט ארכיב", שמנסה ליצור ספריית גיבוי ענקית לאתרים וקובצי מדיה שתשרוד כל עוד הרשת קיימת. למרות זאת הצליחו אנשי הפרויקט לאגור כבר 2.8 מיליון שירים, כולל של הרכבים כמו גרייטפול דד וסמאשינג פמפקינס, ששחררו חלק מיצירותיהם להפצה חופשית. פתרון אחר, שלא תמיד נמצא בצד הנכון של החוק, אפשר למצוא בביטורנט, שהפך בעשור האחרון למעין כונן גיבוי ענק ומקוון של קובצי אודיו, וידיאו ותוכנה.

 

לדאוג לעותק נוסף

ברמה הפרקטית, לפני צרכני סטרימינג שמבקשים להגן על עצמם מראש עומדות כמה אפשרויות. משתמשי בנדקאמפ יכולים לשלם כמה דולרים כדי לקנות עותק דיגיטלי של כמעט כל אלבום באתר. חלק מהחומרים באפל מיוזיק זמינים להורדה דרך אייטיונס, וגם סאונדקלאוד לעתים מפנה לחנות הדיגיטלית של אפל או מאפשר הורדה חינמית. ספוטיפיי, שהפכה בשנה שעברה מפלטפורמה פתוחה לאפליקציות חיצוניות לגן סגור, מציעה פחות אופציות. יש תוספי כרום הממירים פלייליסטים לקובץ חיצוני, והשירות Soundiiz מאפשר להעביר אותם לטיידל, יוטיוב, סאונדקלאוד ועוד.

 

 

 

אוהבי המוזיקה ביוטיוב יכולים להיעזר באתרים שממירים סרטונים לקובצי MP3, אם כי הדבר עלול ליצור בעיה חוקית וגוגל נאבקה בכך בעבר. מי שרוצים להקליט סטרימינג בזמן אמת יכולים להיעזר בתוכנות חינמיות כמו Audacity או Krut, אך גם זה עלול להפר זכויות יוצרים.

 

 

כך או כך, לחובבי מוזיקה כבדים מומלץ לא לסמוך על טוב לבן ומצבן הפיננסי של חברות הסטרימינג. כדאי לדאוג לעותק דיגיטלי מקומי או לגרסה פיזית של האלבומים החשובים להם ביותר, ואולי גם לקטלוג מוזיקה נפרד בקובץ אקסל או בתוכנה כמו My Music Collection. למי שפחות קשור לכל בוטלג, עדיף להתייחס לשירותי הסטרימינג כתחנת רדיו לבקשת המאזין, ולא כתקליטייה מוגנת.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x