$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

לאחר רכישת סופרסוניק: איירון סורס הופכת רשמית לחברת מובייל

אחת המשמעויות המרכזיות של העסקה היא מיזוג פנים ישראלי בענף האינטרנט, שהחברות הטובות בו נקטפות בדרך כלל על ידי ענקיות אינטרנט אמריקאיות עתירות מזומנים

אסף גלעד 07:3520.07.15
מי שהיתה רק לפני חמש שנים חברה שפיתחה תוסף קטן לפיירפוקס בשם פוקסטאבס, הפכה הלילה (ב') לחברת האינטרנט הישראלית הגדולה ביותר. איירון סורס מרחוב לילנבלום בתל אביב, ענקית הפצת התוכנה, צפויה לרכוש עד אמצע אוגוסט את רשת הפרסום לאפליקציות מובייל סופרסוניק, חברה-שכנה הממוקמת במגדל שלום בתל אביב, ובכך להפוך לחברת מובייל ישראלית ששווה לא פחות מ- 1.1 מיליארד דולר. לשם השוואה, פריון נסחרת כיום בשווי שוק של 182.5 מיליון דולר. בבילון שאיתה אמורה היתה איירון סורס להתמזג לפני כשנתיים, מכרה את נכסי האינטרנט שלה בשנה שעברה.

 

איירון סורס החלה כמנוע משוכלל להפצת תוכנות חינמיות ברשת, בהן אנטי וירוסים, קוראי PDF ומשחקים, וייצרה את מרבית ההכנסות שלה מהורדות למחשב האישי. היא תהפוך כעת לחברה מגוונת מאוד עם זרם הכנסות צפוי של 120-110 מיליון דולר בשנה הנוכחית, שיגיע כולו מפעילות הפרסום המובייל של סופרסוניק. לכך יש להוסיף גם את פעילות הפצת האפליקציות של איירון המכונה Mobile Core, ומייצרת לה לפי ההערכה עוד כ- 100-80 מיליון דולר. עוד בטרם ישבו שתי החברות למשא ומתן העסקה, עמד קצב ההכנסות השנתי של איירון סורס על כ-300 מיליון דולר בשנה, רובו ככולו מהפצת תוכנות ואפליקציות חינמיות ברשת ובחנויות.

 

אחת המשמעויות המרכזיות של העסקה היא מיזוג פנים ישראלי בענף האינטרנט שהחברות הטובות בו נקטפות בדרך כלל על ידי ענקיות אינטרנט אמריקאיות עתירות מזומנים. סופרסוניק, מתחרה משמעותית בענקית פרסום המובייל Mopub, היתה יכולה בקלות רבה להירכש על ידי ענקיות פרסום זרות כמו דאבל קליק של גוגל, למשל.

 

ועם זאת, ענף טכנולוגיית הפרסום מייצר לאחרונה בעיקר הנפקות בלונדון, כגון זו של קרוסריידר ומטומי. למעשה, חברת הפרסום במובייל האחרונה שנרכשה בארץ על ידי ענקית בינלאומית היתה אמובי, שנמכרה לסינגטל האסיאתית כבר לפני שלוש שנים. המשבר בשוק ההון בענף הפרסום מייצר קושי לצאת להנפקה, ומצד שני ריבוי חברות טכנולוגיות הפרסום הפרטיות בישראל מייצר הזדמנויות למיזוגים ורכישות. בהתחשב בעובדה שחברות אינטרנט ישראליות מעדיפות עצמאות על פני מיזוג עם חברה ישראלית אחרת - ראה ערך אאוטבריין וטאבולה שמורטות את הנוצות זו לזו- מדובר בהישג ניהולי מרשים למנכ"לים תומר בר-זאב (איירון סורס) וגיל שהם (סופרסוניק).

 

איירון לא תצטרך להקצות כמות מזומנים גדולה לטובת העסקה. היא צפויה להקצות לא יותר מ- 30-40 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות של סופרסוניק, ואת שאר העסקה לסגור במניותיה, לפי שווי חברה של 1.1 מיליארד דולר, מהלך שמעיד על הבעת אמון מצד המשקיעים בסופרסוניק בצמיחה המתמשכת של איירון סורס. מלבד מייסדי סופרסוניק המנכ"ל גיל שהם ואריק צ'רניאק, יהנו ממניות איירון סורס גם קרן 83North (לשעבר גריילוק ישראל), Saif הסינית וכן משקיעים פרטיים דוגמת ערד נווה, סער וילף, ראובן אדלר, אייל חומסקי, יובל בר-גיל ומייקאן ואן-סוואיץ', לשעבר מנכ"ל סקייפ.

 

סופרסוניק הוקמה עם טכנולוגיה שביקשה לשכנע משתמשים לצפות בפרסומות בפייסבוק תמורת נקודות, ובשנים האחרונות הטילה את כל יהבה על הדבר הבא: פרסום במובייל. כיום היא נחשבת לאחת החברות הבודדות בעולם שפונה לאולפני האפליקציות הגדולים ומשכנעת אותם להתקין את המערכת שלה שמנהלת להן את כל היבטי הפרסום על גבי האפליקציה: היא מחליטה אילו פרסומות יוקרנו, לאיזה משתמש, כמה ומתי. בכך היא מתחרה בענקיות כמו Mopub שנרכשה על ידי טוויטר, רוביקון ובפייסבוק עצמה.

 

אבל יש לה יתרון שאין לאף אחת אחרת: מייסדיה, שבעבר הקימו גם את פורטל הוידיאו מטהקפה, הפכו את סופרסוניק למתמחה בפרסומות וידיאו במודל מיוחד: צפו בפרסומת וקבלו נקודות באפליקציה בה אתם משתמשים.

 

זו הסיבה בגללה הפכה סופרסוניק לפלטפורמת הפרסום המועדפת על אפליקציות של משחקים. וזה עובד כך: במהלך המשחק תתקלו במסך שיאפשר לכם לבחור בין צפייה בפרסומות למשחק אחר לבין המשך המשחק. אם תבחרו לצפות, תזכו בנקודות. אם תבחרו לפעול ולהוריד את האפליקציה תקבלו עוד יותר נקודות. הצמיחה הגדולה של סופרסוניק, שהכפילה את הכנסותיה בשנה שעברה ופועלת ברווחיות כבר שלוש שנים, באה לה על רקע ההבנה הזו של מפתחי האפליקציות שלסרטוני פרסומת יש אימפקט עצום בעידוד משתמשים להוריד את המוצר שלהם. כיום עובדת החברה עם אפליקציות הענק של זינגה, קינג, אלקטרוניקס ארטס (EA), ומאשין זון, בהן FIFA, Game of War וכן אפליקציות נוספות דוגמת טוויטר, אקספדיה, סקייפ ו- Hotels.com.

 

מייסדי איירון סורס: מימין איתי מילרד, תומר בר זאב, איל מילרד, נתנאל שדמי, רועי מילרד, ארנון חריש ותמיר כרמי מייסדי איירון סורס: מימין איתי מילרד, תומר בר זאב, איל מילרד, נתנאל שדמי, רועי מילרד, ארנון חריש ותמיר כרמי צילום: עמית שעל

 

באמצעות האפליקציות האלה, הגיעה סופרסוניק ליותר מ- 300 מיליון מכשירים שונים ששייכים למאות מיליוני משתמשים, אותם יכולה החברה לאפיין ולפלח.

 

לסופרסוניק ישנה משימה אחת ויחידה ומורכבת ביותר: להביא לכך שמשתמשים יורידו את האפליקציות המתאימות להם ביותר ושבהן קיים הסיכוי הגבוה ביותר שיבצעו קנייה או רכישה. מנוע הפילוח שלה המבוסס על מחלקת ביג דאטה עניפה, מאפשר לה להמשיך ולפלח את המשתמשים הבאים ולהציע להם אפליקציות מותאמות אישית בצורה יעילה יותר. מטהקפה אמנם לא היתה הצלחה גדולה, אבל ההבנה והידע שנתנה למייסדיה על פרסום בוידיאו אפשרה להם בכל זאת לצאת לאקזיט גדול, הפעם עם סופרסוניק.

 

איירון סורס וסופרסוניק כיכבו שתיהן בצמרת טבלת הסטארטאפים המביטחים של 'כלכליסט' שפורסמה ביום העצמאות האחרון.

  

Supersonic Ads

מוצר : מערכת לניהול פרסומות וידיאו מפולחות לאפליקציות

נוסדה: 2009

210 עובדים, תל אביב, סן פרנסיסקו, לונדון וניו יורק

מייסדים: גיל שהם (מנכ"ל) ואריק צ'רניאק (מנהל הפעילות הישראלית)

גייסה: 23 מיליון דולר מהקרנות 83North הישראלית, Saif הסינית ומשקיעים פרטיים דוגמת ערד נווה, סער וילף, ראובן אדלר, אייל חומסקי, יובל בר-גיל ומייקאן ואן-סוואיץ', לשעבר מנכ"ל סקייפ.

הכנסות ב- 2014: 60-70 מיליון דולר

הכנסות צפויות ל- 2015: 110-120 מיליון דולר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x