• תפריט
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

אפל בדרך להפוך לענקית תוכן כמו דיסני

החידושים והשיפורים במערכות ההפעלה לאייפון ולמק לא היו מסעירים כמו ההכרזה של אפל על כך שתתחיל לייצר תוכן מקורי. כשחברה עם כזו קופת מזומנים נכנסת לתעשיית הבידור, זה פוטנציאל לרעידת אדמה

עומר כביר 07:5811.06.15

הדבר הכי מעניין באירוע הפתיחה של ועידת המפתחים של אפל שנערך השבוע לא היה אפל מיוזיק, שירות המוזיקה בסטרימינג החדש של ענקית הטכנולוגיה. גם לא השדרוגים השונים ל־iOS, מערכת ההפעלה של החברה למכשירי מובייל, בדמות סירי חכמה יותר, הוראות נסיעה בתחבורה ציבורית או שדרוגים ניכרים ליישומים המובנים. זו אפילו לא היתה ההכרזה המפתיעה שאפל מיוזיק יהיה זמין גם למכשירי אנדרואיד.

המהלך המעניין ביותר לא נאמר בצורה מפורשת על ידי מנכ"ל החברה טים קוק או על ידי אחד הדוברים הרבים שעלו לבמה, אבל הוא עלה בירור מההכרזות השונות ויש לו פוטנציאל לבצע טרנספורמציה עצומה בתעשיית הבידור. כי הפעם, לראשונה בתולדותיה, אפל החלה לייצר תוכן מקורי משלה וכן לשמש כעורכת של תוכן לצרכנים. ואם הצעדים האלו יזכו להצלחה, אי אפשר לפסול את האפשרות שאפל תרחיב את פעילותה בתחום ותנסה להפוך לענקית תוכן בסגנון דיסני או אולפני הסרטים ההוליוודיים. כסף לא חסר לה, עכשיו היא רק צריכה מוטיבציה.

 

שירות אפל מיוזיק שירות אפל מיוזיק

 

שלושה צעדים ראשונים

 

האירוע שלשום היה רצוף הכרזות. אחת הבולטות היתה אפל מיוזיק, שירות מוזיקה בסטרימינג שיאפשר, תמורת 10 דולר לחודש (שלושה חודשים ראשונים בחינם), להאזין בסטרימינג כמעט לכל השירים שזמינים באייטיונס וכן להוריד אותם להאזנה לא מקוונת. לשירות יש פונקציה בשם Connect, שתאפשר לאמנים לבנות קהילות מעריצים ולשתף אותם בתמונות, שרטוטים, קליפים או קטעי מוזיקה. בנוסף הקימה אפל גם תחנת רדיו בשם Beats1 שתשדר חי 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, מלוס אנג'לס, ניו יורק ולונדון ותהיה זמינה בלעדית רק באמצעות השירות. השירות יושק בסוף החודש ב־100 מדינות במקביל. עדיין לא ברור אילו מדינות ייכללו בו, ואולם העובדה שאייטיונס כבר זמינה בישראל הופכת את האפשרות שישראל תהיה אחת מהן לסבירה.

 

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק

 

iOS 9, הגרסה העדכנית של מערכת ההפעלה למכשירי מובייל, כוללת הרבה שיפורי ביצועים וסוללה, וכן עדכונים שמרחיבים את יכולות היישומים המובנים דוגמת הוראות נסיעה בתחבורה ציבורית ביישום המפות (במספר מצומצם של ערים בשלב הראשון), ואפשרות לצרף תמונות ליישום הרשימות. סירי עברה שדרוג משמעותי ומתברכת עתה ביכולות פרואקטיביות כמו הצגה אוטומטית של נגן המדיה עם חיבור אוזניות או ניסיון לנחש זהות של מספר לא מוכר על סמך מיילים.

 

שירות החדשות של אפל שירות החדשות של אפל

 

חידוש מרכזי הוא יישום מובנה חדש בשם News, שבו אפל נכנסת לראשונה לתפקיד של עורכת תוכן: היישום ירכז כתבות מכלי תקשורת שונים וייצור פיד אישי למשתמש על סמך העדפות והרגלי הקריאה שלו. במהלך זה, יחד עם תחנת הרדיו, אפל נכנסת בשקט אבל בצורה ברורה לתחום פעילות חדש מבחינתה: יצירה ועריכה של תוכן.

לאפל יש כבר יותר מעשור תפקיד מרכזי בעולם התוכן, ואולם מדובר בעיקר בתפקיד של פלטפורמה ומפיצה. היא ממליצה על תכנים, אבל לא מתערבת בהם ומתפקדת בעיקר כצינור שיווקי שגורף לכיסו רווחים עצומים.

 

יש כסף ויש מה לעשות איתו

 

שלושת המהלכים האחרונים משנים את תפקידה של אפל, ומסמנים כיוון שהחברה מעוניינת לצעוד בו בשנים הקרובות. לפי דיווחים, אפל פועלת זה זמן רב להשקת שירות טלוויזיה בסטרימינג שיכלול יכולות VOD בסגנון נטפליקס. וכמו שתחנת הרדיו היא חלק מרכזי באפל מיוזיק, ייתכן שהחברה תבקש לשלב תוכן מקורי בשירות הטלוויזיה שעליו היא עובדת.

 

זה לא סוד שלאפל יש קופת מזומנים עשירה, ואם תרצה תוכל לשפוך מיליארדי דולרים על היוצרים, השחקנים וההפקות היוקרתיות ביותר שאי פעם נראו כאן מבלי להרגיש את זה בדו"חות הרבעוניים. ועם כל מכשירי החברה שבשוק, יש לה גם פלטפורמת הפצה מצוינת. בניגוד לנטפליקס, היא לא צריכה לשכנע משתמשים להירשם ולספק לה פרטי אשראי או להתקין אפליקציות.

 

האם נטפליקס בסכנה? האם נטפליקס בסכנה?

 

גם לנטפליקס לא היה ניסיון בהפקת תוכן מקורי לפני שנתיים, והיום היא מעצמה עם כ־20 סדרות משודרות, חלקן זוכות אמי. המהלכים הנוכחיים של אפל הם בעיקר בלון ניסוי. אם יזכו להצלחה, אין ספק שהחברה תשאף להרחיבם. ואם בתחום זה תזכה אפל להצלחה, אין מניעה שתרחיב את פעילות ייצור התכנים שלה לקנה מידה ענקי ותתחרה ישירות בענקיות תוכן דוגמת יוניברסל או וורנר ברדרס (ואם ממש רוצים לפנטז, אפשר לשער גם מיזוג עתידי עם דיסני, שותפה אסטרטגית לא רשמית של החברה זה יותר מעשור).

 

אפל היא החברה הגדולה בעולם, ומתקדמת בצעדי ענק לעבר שווי של טריליון דולר. אבל כמו כל חברה בורסאית, גם היא צריכה להיות במסלול צמיחה תמידי. כניסה לעולם הבידור והתוכן המקורי יכולה לספק לה אפיק צמיחה חדש ומבטיח, שמשקיעים כל כך משתוקקים לראות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x