$
חדשות טכנולוגיה

אמזון נכנעת לעליבאבא בסין: פותחת חנות וירטואלית באחד מאתרי הענקית הסינית

החברה מארה"ב פותחת את החנות בקניון המקוון טימול; מדובר בהודאה בפועל כי המודל העסקי שלה אינו עובד בכלכלה השנייה בגודלה בעולם

הראל עילם 13:3806.03.15
אחרי שנתיים של מגעים שקטים, אמזון פותחת חנות וירטואלית רשמית בקניון המקוון הסיני טימול, אחד האתרים המצליחים ביותר של עליבאבא, המתחרה המרה של הענקית הקמעונאית האמריקאית.

 

 

 

טימול הוא מעין קניון מקוון או פורטל דרכו סוחרים מקומיים יכולים למכור את מרכולותם בצורה מקוונת לצרכנים סיניים. הוא שונה מהאתרים האחרים של החברה, כגון עליבאבא.קום המתמקד במכירות סיטונאיות, ועליאקספרס המתמקד במכירות לצרכנים בינלאומיים.

 

 

ג'ק מא, יו"ר עליבאבא ג'ק מא, יו"ר עליבאבא צילום: בלומברג

 

בחנות שלה באתר טימול, אמזון תמכור לא מעט מוצרים מערביים כגון ביגוד, יין, נעלי נשים, ציוד מטבח, צעצועים וגם את המוצרים האלקטרוניים שלה עצמה, כגון סדרת הקוראים האלקטרוניים קינדל. החנות כרגע פועלת במתכונת מצומצמצת בלבד כחלק מתוכנית ניסויית, וההשקה המלאה צפויה בעוד כחודש.

 

אמזון אינה החברה המערבית היחידה שמפעילה חנות בטימול - גם חברות ענק כגון אפל, נייקי וגאפ מחזיקות בחנות בקניון של עליבאבא, וכולן משלמות עמלה קטנה על כל עסקה המתבצעת דרך הפלטפורמה. אבל המהלך הוא מפתיע בהתחשב ביריבות בין שתי החברות המתמודדות על תואר קמעונאית הרשת הגדולה בעולם. 

 

אמזון אמנם עדיין שולטת ביד רמה בשוק האמריקאי, אבל לעליבאבא שליטה כמעט מוחלטת בשוק הסיני הגדול יותר בצורה משמעותית - שוק שאליו אמזון מתקשה לחדור, ושצפוי להכפיל את שוויו ולהגיע לטריליון דולר במסחר שנתי כולל ב-2018. אמזון מחזיקה כעת ב-1% בלבד משוק המסחר המקוון בסין, גם לאחר שהקימה סניף מקומי בשנגחאי באוגוסט האחרון.

 

שיתוף הפעולה עם עליבאבא הוא מעין הודעת כניעה בפועל, על כך שהמודל העסקי הרגיל של אמזון אינו עובד בסין. סאצ'אריטה מאפלורו, אנליסט בחברת המחקר פורסטר, אמר לסוכנוות הידיעות בלומברג: "כולם יודעים שהסחר המקוון בסין נשלט על ידי עליבאבא, ומתישהו כולם חייבים ללכת לדוג היכן שהדגים נמצאים".

 

דובר עליבאבא אמר כי החברה מברכת את הצטרפותה של אמזון לאקו-סיסטם של עליבאבא, והוסיף "הנוכחות שלהם תגדיל את היצע המוצרים הבינלאומיים בטימול ותשפר את חווית הרכישה ללקוחות סיניים". דובר אמזון לא הגיב לידיעה.

 

עליבאבא מצידה עושה לא מעט מהלכים אגרסיביים מול אמזון. בשנה האחרונה, החברה הרחיבה את שירותי הענן המתחרים שלה לתוך ארה"ב ופתחה מרכז ענן בעמק הסיליקון, השיקה תוכנית ניסוי למשלוחים על ידי מזל"טים - בדומה לאמזון, החלה להשקיע מיליארדים רבים בהקמת מרכזי שילוח, אחסון והובלה בתוך סין וגם החלה להרחיב את הפעילות שלה בתחום התוכן המקוון והספרים הדיגיטליים - שוב, באסטרטגיה מאוד דומה לזו של אמזון.  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x