$
הייטק והון סיכון

פרשנות

ההפתעה של ווייז: יש חיים אחרי האקזיט

כשחברות גדולות קונות סטארט-אפים, תמיד ישנו הסיכוי שהם ייסגרו, ייטמעו, ייבלעו ויעלמו בקרבן. ווייז היא ההוכחה שכשיש לחברה יתרון ייחודי מספיק, גם ענקית כגוגל לא תעלים אותה - ואף תתאמץ כדי לשמור אותה כמותג עצמאי

ניצן סדן 10:1906.03.15
תמיד נראה שכתבי הטכנולוגיה וההייטק מתרגשים מאקזיטים יותר מכל דבר. אספר לכם שתמיד ישנו מידע – ממקורות בתוך החברות, דרך גורמים בתוך קרנות שהשקיעו בהן ועד לכל מיני גורמים אחרים שנוגעים בדבר ויכולים להפריש לנו פרטים: מצב המו"מ, סכום העסקה, ההשלכות שלה – גיוסי עובדים או פיטורים וכולי. אבל יש דבר אחד שאנחנו אף פעם לא יכולים לדעת: מדוע בוצעה הרכישה.

 

 

 

בפועל, המניע הטבעי של הרוכשים אמור להיות גישה של "היי, הסטארט-אפ הזה פיתח משהו שיכול להביא לנו רווח, אנחנו רוצים את זה". אבל בשטח, המציאות שונה.

 

יש רכישות שנועדו כדי לשים יד על פורטפוליו פטנטים. אחרות הן צעד חסימה אסטרטגי - כדי למנוע מחברה מתחרה מלהניח יד על טכנולוגיה שפיתח סטארט-אפ. רכישות אחרות נועדו לקשר בין לקוחות קיימים של סטארט-אפ ובין החברה הרוכשת או לאפשר חדירה טובה יותר לשווקים בהם פועל הגוף הנרכש. למעשה, דווקא מניע הרכישות הטבעי עליו דיברתי הוא נדיר מאוד. העובדות מדברות בעד עצמן: רוב הסטארט-אפים שנרכשים הופכים לחטיבה בתוך החברה הרוכשת במקרה הטוב, או שמוקם על בסיסם מרכז מחקר בישראל. במקרה הפחות סימפטי, בעלי השליטה גוזרים קופון גדול והעובדים נקלטים בחברה הרוכשת, או אפילו מפוטרים. וזה מה שהוערך בתחילה שיקרה לעובדי ווייז בתוך גוגל, שרכשה את הסטארט-אפ ב-2013 במיליארד ושלוש מאות מיליון דולר.

 

עובדי ווייז עובדי ווייז צילום: עמית שעל

 

ענקית כגוגל לא צריכה אפליקציית ניווט. יש לה את גוגל Maps. היא לא צריכה מפתחים, לא צריכה פטנטים ולא צריכה טכנולוגיות או לקוחות: יש לה את הכל, היא גוגל. החודשים חלפו והוערך שווייז תיטמע בתוך גוגל Maps וזהו, שתיעלם כפי שנעלמו כל כך הרבה חברות לפניה. אבל לא רק שגוגל לא סגרה את ווייז כאפליקציה נפרדת - היא אפילו השקיעה בה ושיפרה אותה. כן, חלק מיכולות ווייז הוטמעו בגוגל Maps, אבל זה לא מנע מגוגל מלהחזיק את ווייז כגוף נפרד שממשיך לצבור משתמשים.

 

שילוב של ווייז בגוגל Maps שילוב של ווייז בגוגל Maps

 

וזו בדיוק הסיבה: המשתמשים עצמם. לגוגל אין אף שירות חברתי באמת. יוטיוב היא בעיקר פלטפורמת פרסום תוכן ותגובה עליו, ללא אפשרות של המשתמשים לתקשר ישירות ביניהם או ליצור קשרים משמעותיים כפי שמתבצע בפייסבוק. שירותי גוגל Drive מתבססים על עבודה משותפת והעברת תוכן, אך לא מדובר בשירות חברתי. ועל גוגל+, שהיא פחות או יותר המקבילה הטכנולוגית של מעצור-דלת או משקולת נייר, לא נרחיב את הדיבור.

 

אבל לגוגל יש את ווייז ואנשים אוהבים את וויז - ואף מתקשרים דרכה. יש עדכונים, יש פעילות, יש רכיב חברתי שעובד מעצמו על בסיס עדכוני תנועה ודיווחים, נסיעות משותפות ועוד. וזה משהו שאין לגוגל באף שירות אחר. לא באותה האינטנסיביות של ווייז. אל תחשבו לרגע שלגוגל אכפת מהרמה האנושית-אישית של האינטראקציות שלכם בווייז: מבחינתה, מדובר במידע חיוני להרחבת וייקור חבילות פרסום למיניהן, מה שעתיד להחזיר לחברה את ההשקעה העצומה שלה באפליקציה הישראלית. לגוגל לא אכפת שווייז "מתחרה" במידת מה בגוגל Maps; ליישום הניווט של החברה אין שום רכיב חברתי, וכדי לעדכן אותו צריכה גוגל להשקיע שעות פיתוח, לקנות תצלומי אוויר חדשים, לקבל אישורים רגולטוריים (למשל, כדי להציג את בסיסי חיל האוויר הרוסי) וכולי. כדי לעדכן את וויז כל שהיא צריכה זה להשאיר אותה חיה ופועלת: המשתמשים כבר יודיעו היכן יש מכמונות מהירות, פגעי דרך ועוד.

 

תאונת דרכים? משתמשי ווייז יעדכנו תאונת דרכים? משתמשי ווייז יעדכנו צילום: שאטרסטוק

 

כך, מוכיחה ווייז שיש חיים לאחר האקזיט, שאם יש לך דבר-מה שבאמת משתלם לחברות גדולות להשאירו כפי שהוא, כנראה שלא יסגרו אותך, ימחקו את המיתוג שלך ויבלעו אותך בחטיבות הקיימות. יש לכך לא מעט דוגמאות, ביניהן לנובו שרכשה את מוטורולה מוביליטי. החברה לא תרשה לעצמה למחוק את המותג, כי אחרת לא תצליח לכבוש נתח משמעותי מהשוק האמריקאי.

 

וכאן ניצבים אנו, כתבי הטכנולוגיה וההייטק, ומופתעים לטובה: למרות שסברנו שווייז תיבלע בתוך גוגל, אפשר לראות אותה צומחת, מתפתחת ומשתכללת - לרווחת העובדים והמשתמשים. השבוע היא אפילו הפכה לאפליקציית ברירת מחדל אפשרית באנדרואיד - יישום שיצרני סמארטפונים וטאבלטים יכולים לבחור להתקין מראש על כל מכשיר שהם מוכרים, מה שעתיד להצמיח משמעותית את מספר המשתמשים ולשפר את השירות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x