מכשירים

משחק נגיעה: הישראלים שרוצים לאיים על פלייסטיישן ואקסבוקס

zrro הישראלית שואפת לגייס מאות אלפי דולרים מהגולשים כדי לפתח קונסולת משחקים המתבססת על אנדרואיד ומעבירה לטלוויזיה את חוויית השימוש במשטח מגע. "נהפוך כל מסך טלוויזיה לטאבלט ענק", אומר ל"כלכליסט" המנכ"ל אורי רימון, שכבר מפנטז על אקזיט "בסכומים מאוד גבוהים"

עומר כביר 21:3317.02.15
עולם קונסולות המשחקים נשלט בעשורים האחרונים בידי שלוש חברות ענק — מיקרוסופט, סוני ונינטנדו. בשנים האחרונות היו כמה ניסיונות לשבור את ההגמוניה הזו: רובם נשכחו במהרה, אחרים עוררו בעיקר רעש תקשורתי קצר מועד. עכשיו מצטרפת למירוץ חברת טכנולוגיית מגע ישראלית בשם zrro, שהשיקה הערב קמפיין גיוס כספים בקיקסטארטר לקונסולת משחקים חדשה המבוססת על אנדרואיד. הקונסולה, שתיקרא על שם החברה, נמכרת דרך אתר מימון הגולשים ב־200 דולר, והמפתחת מקווה להשיג דרכו 200 אלף דולר לפחות.

 

מה עשוי להפוך את הקונסולה של zrro למוצר מצליח במקום שבו אחרות נכשלו? פיתוח מסקרן בדמות בקר שליטה שמעביר בצורה מדויקת לטלוויזיה את חוויית השימוש במסך מגע, ומספק גישה נוחה למאות אלפי המשחקים שזמינים כיום לאנדרואיד. "בעזרת הפיתוח שלנו הטלוויזיה תהפוך למעשה לטאבלט ענק, עם תכנים זמינים, נגישים ואינטראקטיביים", מצהיר מנכ"ל zrro אורי רימון בשיחה עם "כלכליסט".

 

מנכ"ל zrro, אורי רימון: "רימון. "רוצים להימכר, אבל קודם להגיע למשתמשים" מנכ"ל zrro, אורי רימון: "רימון. "רוצים להימכר, אבל קודם להגיע למשתמשים" צילום: עמית שעל

 

יש מגע, יש משחק

 

במרכז הפיתוח של zrro עומד בקר גיימינג שפותח בארבע השנים האחרונות, ושפטנטים עליו רשומים בארה"ב ובסין. הבקר מבוסס על טכנולוגיית מגע תלת־ממדית, כהגדרת החברה: משטח רחב שנראה מעט כמו מסך טאבלט, אשר מסוגל לזהות את מיקום אצבעות השחקן גם כשאלה מרחפות כמה סנטימטרים מעליו. מיקום האצבעות מוצג על מסך הטלוויזיה שאליו מחוברת הקונסולה, בדמות עיגולים שמייצגים את מיקומם.

 


 

המשתמש יכול להניע את אצבעותיו למקום המבוקש על המסך או לבחור אפשרות כלשהי באמצעות נגיעה במשטח הקונסולה, והתוצאה היא אפשרות להפעיל את הטלוויזיה כמו מסך מגע לכל דבר ועניין, מבלי לקום מהספה או להביט בבקר שמוחזק ביד. "זה לא כמו עכבר שגוררים ממקום למקום", מסביר רימון, "הקונסולה שלנו מזהה מיד את מיקום האצבע ביחס למסך", מסביר רימון.

 

הפיתוח של zrro מאפשר להריץ על מסך הטלוויזיה כל משחק או אפליקציה שפותחו לאנדרואיד, גם אם היא אינה כוללת ממשק חכם מובנה. "התוכן באנדרואיד מותאם למכשירי מובייל לא מבחינת הגודל, אלא בגלל ממשק המשתמש שמיועד למגע", מציג רימון את ההיגיון מאחורי הפיתוח, "אם אין לך משטח מגע, 99.9% מהאפליקציות בלתי שמישות. יש באנדרואיד מיליון אפליקציות, כמחצית מתוכן משחקים, ובלתי אפשרי להפעיל אותם עם שלט או מקלדת. הדרך היחידה לאפשר זאת לגעת בטלוויזיה כמו בסמארטפון או בטאבלט אמיתי, מהספה בסלון. כך יכולה הקופסה שפיתחנו להפוך לקונסולת המשחקים הכי מרשימה בעולם, עם הכי הרבה תוכן בעולם, והכול בחינם כי זה אנדרואיד".

 

הצעירים משחקים אחרת

 

רימון מודה שיכולות הקונסולה שמפתחת zrro אינן מהוות תחליף למוצרים של החברות הגדולות בעולם עבור הגיימרים הרציניים, כמו פלייסטיישן, אקסבוקס או מחשבי גיימינג מתקדמים, אך מבהיר שזהו אינו קהל היעד. "השחקנים הכבדים קונים משחק במאה דולר ויושבים עליו שלושה חודשים, אבל הדור הצעיר יותר, דור הפייסבוק והמובייל, צורך משחקים באופן שונה לגמרי. הבן שלי, בן 7, לא מסוגל להישאר שבוע באותו משחק. הוא כל הזמן רוצה את הדבר האחרון והחדש, יושב על חנות הפליי של גוגל ומוריד. עכשיו אפשר לשלם 200 דולר על קונסולה ולהתאים את התוכן הזה לטלוויזיה".

 

עובדי חברת zrro עובדי חברת zrro צילום: עמית שעל

 

עם זאת, רימון סבור שבעתיד הפלטפורמה של zrro תהווה תחליף גם לקונסולות הכבדות. "המעבד שיש לנו היום מאפשר גרפיקה באיכות של פלייסטיישן 3", הוא אומר. "אבל ברור שבעתיד הביצועים יהיו מרשימים יותר מפלייסטיישן 4. אקסבוקס או פלייסטיישן יוצאים פעם בעשר שנים עם גרסה חדשה, אבל בקונסולות אנדרואיד אפשר להוציא כל שנה גרסה מתקדמת יותר, וקצב ההתפתחות של המשחקים מהיר יותר".

 

אז כל שנה נצטרך לקנות קונסולה חדשה?

 

“בדיוק. וזה עדיין יעלה פחות מלקנות משחקים".

 

ראינו כבר קונסולות מבוססות אנדרואיד. OUYA גייסו 8.5 מיליון דולר בקיקסטארטר, אבל לא הפכה להצלחה מדהימה.

 

"כשאתה בא ובונה פלטפורמה על בסיס אנדרואיד או iOS ואין לך מסך מגע, לא תצליח לשכנע אף אחד לייצר עבורך תוכן. זו מתמטיקה פשוטה: כשיצרן תוכן צריך להחליט האם הוא משקיע משאבים במוצר שיש מיליארד מסוגו או 10 מיליון מסוגו, הוא תמיד יבחר באפשרות הראשונה. אין כרגע אפשרות להרוויח כסף מתוכן ב־OUYA, ולכן אין סיכוי שישקיעו שם, ולכן אין סיכוי שהיא תיצור קהילת מפתחים שתפעל עבורם ותגדיל את הפלטפורמה. זה מלכוד 22. אנחנו פתרנו את המלכוד הזה, כי לא צריך לפתח שום מוצר במיוחד עבורנו.

 

"פרט לכך, הגיימרים רוצים לקבל את המשחקים ביום שבהם הם יוצאים לשוק, ואם זה לא קורה אז מתעוררות תחושות תסכול ואכזבה. בסופו של דבר ל־OUYA היו פחות כותרים מאקסבוקס ופלייסטיישן, ובאיכות נמוכה יותר. אנחנו באים ואומרים לחברות בתחום 'נראה אתכם מביאים מיליון אפליקציות בחינם לטלוויזיה', ומוכן לקרוא תיגר על כל קונסולה במבחר התוכן ובאיכותו".

 

אתם כבר מתחילים לחשוב על האקזיט?

 

"אנחנו רוצים להימכר, אבל קודם כל להביא לשוק את הבשורה שלנו. אני לא מכיר מוצר שיצא לשוק ונתן כל כך הרבה מהיום הראשון: אפילו כשהאייפון יצא לשוק הוא הגיע בלי כל האפליקציות, בנו אותן אחר כך. אנחנו מביאים למשתמש משהו שכבר היום אין לו מתחרים מבחינת התוכן והחוויה. זה הדבר שהכי חשוב לנו כרגע, אבל לא נתנגד להימכר בסכומים מאוד גבוהים".

 

תעודת זהות

 

zrro

 

פעילות: טכנולוגיית מגע, קונסולת גיימינג מבוססת אנדרואיד

מייסדים: אורי רימון (מנכ”ל), רפי זכות (מנהל פיתוח) וורד כהן־שרביט

הקמה: דצמבר 2009

מיקום: תל אביב

עובדים: 6

השקעות: 4 מיליון דולר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x