$
מכשירים ומדריכים

פרשנות

ההולוגרמות של מיקרוסופט: חושבים מחוץ לחלון

החברה שוברת את הדימוי השמרני שלה וחשפה בפני העולם את משקפי הולולנס - שלצד ממשק חדשני המחקה הולוגרמות נועדו להביא לכל בית את בשורת המציאות המוגברת

עומר כביר 13:0525.01.15

זה לא סוד שלמיקרוסופט, גם בימינו, יש תדמית של חברה משעממת ואפרורית. בפועל, יותר מפעם אחת היא הוכיחה שתדמית לחוד ומציאות לחוד, והימרה על מוצרים מעניינים ומפתיעים: קינקט, מערכת זיהוי התנועה של קונסולת האקסבוקס; מערכת ההפעלה ווינדוס פון, שזוכה באופן קבוע לשבחי המבקרים; ואפילו מחשבי הסרפס, שעד כה נחלו כישלון מסחרי אבל בהחלט לא היו שגרתיים.

לעומת כל אלה, הולולנס (HoloLens) הם החזון השאפתני ביותר שהציגה מיקרוסופט בשנים האחרונות, ודאי תחת הנהגתו של סאטיה נאדלה, המנכ"ל החדש יחסית של החברה. משקפי הולולנס גנבו את ההצגה באירוע שערכה מיקרוסופט ביום רביעי האחרון, בו חשפה את מערכת ההפעלה החדשה שלה, ווינדוס 10, שתגיע לצרכנים לקראת סוף השנה.

 

משקפי הולולנס משקפי הולולנס

 

המערכת, הסבירה מיקרוסופט, תתמוך בפיתוחי החומרה בתחום המציאות המוגברת (AR, שילוב בין העולם הווירטואלי לאמיתי) של חברות כמו אוקולוס ומג'יק ליפ. ואז הפתיעה מיקרוסופט בגדול, כשחשפה את משקפי המציאות המוגברת שלה עצמה - שיכולים לשנות את האופן שבו אנו צורכים בידור ותוכן, לסייע בפיתוח דרכי לימוד חדשות, ולהוביל להמצאת שיטות חדשות לתכנון ועיצוב מוצרים. כל זאת בתנאי שהחברה תצלח את המשוכות שניצבות בפני המוצר החדש ותהפוך אותו למתאים עבור השוק הצרכני.

 

משקפי הולולנס בפעולה משקפי הולולנס בפעולה

 

מסקייפ ועד לחלל

 

הולולנס, שלדברי מיקרוסופט יושקו "במסגרת הזמן" של ווינדוס 10, נמצאים בנקודת המפגש בין המשקפיים החכמים גוגל גלאס לקסדת המציאות המדומה אוקולוס ריפט. המשקפיים של גוגל מציגים את התוכן בדמות מסך קטן בזווית העין שמציג תמונה שקופה חלקית. הקסדה של אוקולוס, שנמצאת בבעלות פייסבוק, עוטפת את המשתמש ומציגה עולם וירטואלי לחלוטין.

 

הולולנס, מצדם, מציגים תמונה תלת ממדית המדמה הולוגרמה, שממלאת את מרחב הראייה של המשתמש ופתוחה לאינטראקציה איתו. באירוע ובהדגמות שערכה לאחריו הציגה מיקרוסופט מגוון יכולות שימוש במשקפיים: החל מפשוטות, כמו הצגת חלון סקייפ שמשתלב בסביבה הטבעית של הבית (לדוגמה, ביכולתו לאתר משטח פיזי המתאים לו) ומגיב למחוות המשתמש; דרך יצירת דגמים להדפסה תלת ממדית ומשחקים שמשלבים בין אלמנטים וירטואליים לחפצים אמיתיים; ועד לסיור על פני המאדים, המבוסס על תמונות שצילמו גשושיות נאס"א.

 

עבודה על אלמנטים תלת ממדיים עבודה על אלמנטים תלת ממדיים

 

לא קשה לחשוב על השימושים האפשריים במערכת: משחקים שמשתלבים לחלוטין בעולם המציאות; תכני תלד ממד עלילתיים שבהם יכול הצופה ללכת בין הדמויות; עיבוד של משחקי ספורט שיאפשר לאוהדים להסתובב, וירטואלית, בין השחקנים; שיחת ועידה עסקית שבה כל המשתתפים "יושבים" ליד אותו שולחן, גם אם כל אחד מהם נמצא ביבשת אחרת; וגם עבודה מרחוק על מוצרים חדשים. היכולת ליצור דגמים במרחב תלת ממדי יכולה להוות כלי למידה מתקדם שאין כיום כדוגמתו: באירוע הציגה מיקרוסופט סרטון שהדגים איך מנתח לומד לבצע הליך מסובך באמצעות מודל מפורט של לב אנושי.

 

חלק מהיכולות המדוברות כבר החלו להתממש במערכת ונבדקו בידי נסיינים - שדיווחו על חוויה מוצלחת בעיקרה, גם אם בוסרית. אחרות דורשות פיתוח, אך נראה כי מדובר בפוטנציאל ממשי מאוד ולא בפנטזיה רחוקה.

 

כשאפל תתעורר

 

השאלה הגדולה היא, כמובן, הביצוע. הדיווחים עד עתה מצביעים על מכשיר שאינו אפוי דיו וסובל מכשלים רבים. וזה בסדר, כי עדיין מדובר באב טיפוס מוקדם. השאלה היא אם מיקרוסופט תצליח להתגבר על מחלות הילדות וליצור מכשיר קל ונייד, בעל שדה תצוגה איכותי ורחב ויכולות גמישות, שמסוגל להגיב למגוון רחב של פקודות קוליות ומחוות מגע טבעיות.

 

אם תעמוד מיקרוסופט במשימה זו, שאינה פשוטה כלל וכלל, היא יכולה לבשר על מהפכה בעלת השפעה לא פחותה ממהפכת המחשוב האישי שאליה היתה שותפה במאה הקודמת. אם היא תיכשל? יש סיכוי גבוה שמהפכת המציאות המוגברת תגיע בכל זאת, על רקע הבשלתו הטכנולוגית והרעיונית של התחום, אבל זה יקרה באדיבותה של חברה אחרת. עולם הטכנולוגיה של ימינו, בהכללה, מהמר על ענפי המציאות המדומה והמוגברת כמהפכה המשמעותית הבאה. מיקרוסופט ניצחה לפי שעה בהצגת החזון המלהיב והמרגש ביותר, אבל בדרך ליישומו יכולות יריבותיה לעקוף אותו ולהציג לשוק הצרכני את המוצר המהפכני באמת.

 

אין כיום כמעט ענקית טכנולוגיה שלא פועלת בתחום המציאות המדומה או המוגברת. גוגל אמנם משכה את גלאס מהמדפים לפי שעה, אבל האיצה את פיתוח המוצר באמצעות הפרדתו לחטיבה עצמאית בתוך החברה; פייסבוק הפכה לאחד הגורמים הבולטים בתחום הודות לרכישת אוקולוס VR תמורת שני מיליארד דולר בשנה שעברה, וגם לסמסונג (שמשתפת פעולה עם אוקולוס) ולסוני יש קסדות מציאות מדומה משלהן.

 

אפל, שימו לב, אינה מופיעה ברשימה הזאת: החברה ששיחקה תפקיד חשוב כל כך במהפכת המחשב האישי והמובייל עדיין לא לוקחת חלק בגל הנוכחי. ואולם, ניתן לשער שאם במטה חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם לא עבדו עד היום על פרויקט סודי בתחום המציאות המוגברת או המדומה, חשיפת הולולנס של מיקרוסופט נתנה לאפל דחיפה חזקה בכיוון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x