• תפריט
חדשות טכנולוגיה

בדיקת כלכליסט

2.5 מיליון ישראלים קונים מחו"ל באינטרנט

הסמארטפון מ־ebay, הכיסוי מדיל אקסטרים והבגדים מנקסט: שוק הזמנות המוצרים מחו"ל באינטרנט צפוי לזנק השנה בעוד 26% ולגלגל 5 מיליארד שקל. סיפורה של מהפכה ששינתה את חיינו בתוך שנים ספורות, ושל חברה צרכנית שהפסיקה לחשוש והחלה לרכוש

עומר כביר ותומר ורון 06:5405.10.14

אם נדמה לכם שכל מי שאתם מכירים מזמין כיסויים לאייפון שלו ב־AliExpress או בדיל אקסטרים, קונה סמארטפונים ב־ebay ורוכש מחנויות בחו"ל נעליים ובגדים של המותגים הכי גדולים, זה לא רק בראש שלכם. אם עד לפני שנים לא רבות רק מספר קטן יחסית של ישראלים בחר לעשות שימוש ברשת כדי לקנות מוצרים מחו"ל, בשנתיים האחרונות עבר התחום מהפכה והפך לעסק עצום בהיקף מוערך של 4.8 מיליארד שקל בשנה.

 

לפי נתונים שאסף "כלכליסט" מגורמים שונים בענף - חברות כרטיסי אשראי (לאומי קארד, ישראכרט וויזה Cal), ענקית המסחר ebay, שירות התשלומים פייפאל וחברות שילוח - היקף הצמיחה של רכישות מקוונות של ישראלים בחו"ל עבר מהפכה משמעותית בשנתיים האחרונות, ורושם בקטגוריות השונות זינוקים שנעים בין עשרות למאות אחוזים בשנה.

 

בשנתיים האחרונות עבר התחום מהפכה והפך לעסק עצום בהיקף מוערך של 4.8 מיליארד שקל בשנה בשנתיים האחרונות עבר התחום מהפכה והפך לעסק עצום בהיקף מוערך של 4.8 מיליארד שקל בשנה צילום: אימג'בנק, thinkstock

 

הקניות המקוונות הן כבר חלק יומיומי מהחיים של ישראלים רבים. נתוני שלוש חברות כרטיסי האשראי מעידים ש־1.8 מיליון ישראלים ביצעו בשנה שעברה קניות באינטרנט, והשנה מספרם צפוי לזנק ב־43% ויעמוד על יותר מ־2.5 מיליון ישראלים. מאז 2011 היקף הרכישות שמבצעים הישראלים באינטרנט זינק ב־208%, כאשר רק ב־2014 הוא רשם עלייה של 26%.

 


 

ענקית התשלומים המקוונים פייפאל מתגאה בכ־1.3 מיליון משתמשים ישראלים. סקר שערכה ביוני האחרון העלה כי 90% מכלל הגולשים הישראלים ביצעו לפחות רכישה מקוונת אחת בשנה החולפת - עלייה של 8% לעומת סקר דומה שנערך ביוני 2013, כשכמעט רבע מהנשאלים סיפרו שהם מבצעים רכישה מקוונת לפחות פעם בשבוע.

 

השורה התחתונה אמנם צומחת, גם מבחינת כמות הישראלים שמבצעים רכישות באינטרנט וגם מבחינת סכום העסקה הממוצעת שהולך ועולה, אבל נקודת המבט הזו מפספסת את הסיפור הגדול יותר שעולה מן הנתונים - עוד ועוד ישראלים רוכשים באינטרנט, ואלו כבר לא פונים לשם רק בשביל לרכוש מוצרים גדולים, אלא מחפשים באתרים הבינלאומיים גם בגדים ומוצרים קטנים אחרים.

 

חיזוק לכך ניתן למצוא בכך שמספר הרוכשים אמנם במגמת עלייה, אך סכום העסקה הממוצעת דווקא יורד - בשנתיים האחרונות הוא פחת ב־20% ונכון לספטמבר הוא עמד על 204 שקל.

 

נתוני לאומי קארד מראים כי אמזון הוא אתר הסחר הלא ישראלי הפופולרי ביותר בקרב ישראלים בשנים האחרונות. השנה נכנס למקום השני ברשימת האתרים הפופולריים אתר הסחר הסיני עליבאבא, שביצע החודש את ההנפקה הגדולה אי פעם בבורסה של ניו יורק.

 

 

גם אתר האופנה הבריטי נקסט זינק בפופולריות שלו השנה. "מרגע שנקסט תרגמו את האתר לעברית והציעו משלוח חינם, הם הסירו את החסמים שהיו לישראלים לרכוש שם והתחלנו לזהות כמות הולכת וגדלה של עסקאות", אומרת סמנכ"לית השיווק של לאומי קארד ורדית גונדטר.

 

דואר ישראל דיווחה כי מ־2009 הוכפלה כמות הדואר שהתקבל מחו"ל (שכולל גם חבילות מהזמנות שביצעו ישראלים), שעמדה ב־2013 על 36 מיליון חבילות. גם הכנסות החברה זינקו בהתאם, וב־2013 הכניס דואר ישראל כ־107 מיליון שקל מקבלת דואר מחו"ל לעומת 65 מיליון שקל ב־2009.

 

יוקר המחיה שולח את הצעירים לאינטרנט

 

קצב העלייה של רכישות מקוונות מחו"ל בישראל, שצפוי לעמוד השנה על 43%, גבוה מקצב העלייה העולמי ברכישות מקוונות. לפי חברת המחקר eMarketer, קצב העלייה העולמי ירד מ־22.3% ב־2012 (לעומת 2011) ל־18.3% בשנה שעברה, וצפוי לעלות השנה ל־20.2%.

 

"יוקר המחיה מבריח את הציבור לקנות את המוצרים באינטרנט, ובעיקר את הצעירים", אומר ל"כלכליסט" מנכ"ל ויזה Cal דורון ספיר. "את עיקר הצמיחה מובילות הרכישות באתרים מחו"ל, שהחוזק שלהם הוא כמובן ההיצע והמחירים האטרקטיביים. לכך יש להוסיף שאם עד לא מזמן היו ספקים שלא היו מעוניינים לשלוח לישראל מוצרים בעקבות חוסר כדאיות כלכלית, היום המגמה השתנתה לחלוטין, ויותר ויותר אתרים בעולם מציעים משלוח לישראל ואף מציגים את סל הקניות בשקלים".

 

מנהל אזור ישראל ואפריקה בפייפאל אפי דהאן הוסיף: "בשנתיים־שלוש האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, יותר ויותר ישראלים קונים באינטרנט. יותר אנשים נחשפים לקנייה באינטרנט. הם עושים קנייה אחת, שתיים, שלוש, מקבלים ביטחון וממשיכים הלאה. אלו שכבר קונים, קונים יותר. ישראל היא בין שלוש המדינות המובילות בעולם, לצד בריטניה וגרמניה, במספר העסקאות הממוצע למשתמש. הם לא רק פותחים חשבון, הם פותחים כדי לקנות ולקנות הרבה".

 

ולא מדובר רק ברכישה של מוצרים זולים כמו כיסויים לסמארטפון או פיצ'פקעס לילדים: יותר ישראלים קונים הרבה יותר מוצרים יקרים בשווי של מאות ואף אלפי דולרים. ואלו, לדברי גורמים בתחום, מהווים מנוע עיקרי בגידול ברכישות מקוונות בחו"ל.

 

דורון ספיר מנכ"ל Cal, "המוצרים הכי נמכרים הם סמארטפונים" דורון ספיר מנכ"ל Cal, "המוצרים הכי נמכרים הם סמארטפונים" צילום: ישראל הדרי

 

כך למשל, היקף הרכישות של טלפונים סלולריים ע"י ישראלים ב־ebay זינק ב־157% ב־2012, ובשנה שעברה הוא הוסיף צמיחה של 50%. קטגוריית הטאבלטים רשמה ב־2011 זינוק של 250% ושנה לאחר מכן הוסיפה עוד 90%. ב־2013, חרף האטה גלובלית בשוק, עדיין עלו רכישות הטאבלטים על ידי ישראלים ב־ebay ב־35%.

 

"לפני שנתיים המוצרים הכי נקנים היו כיסויים לטלפונים, ועכשיו המוצרים הכי נמכרים הם סמארטפונים", אומר ל"כלכליסט" מנהל הפעילות העסקית של ebay ישראל אלעד גולדנברג. "נראה שישראלים מביעים אמון גדול במסחר האלקטרוני וגם תעוזה גדולה לנסות דברים חדשים. זה מאוד ישראלי לזהות הזדמנות וגם לאמץ את הטרנד החדש מוקדם. אנחנו רואים את זה בטכנולוגיה וגם פה בקניות".

 

שמלות כלה באינטרנט עולות עשירית מבישראל

 

המעבר מרכישת מוצרים זולים יחסית למוצרים יקרים יותר אינו מפתיע, וניתן לתאר אותו כהתפתחות טבעית. עבור גולשים רבים קיימים חסמים פסיכולוגיים לא קטנים בכל הנוגע לרכישה ברשת, ובוודאי מסוחרים מחו"ל, שנתפסת לא פעם כמסוכנת ולא בטוחה. גולשים אלו יהססו מאוד לרכוש מוצר יקר, אך רכישה של מוצר זול יחסית בעלות של שקלים בודדים או כמה עשרות שקלים תהיה קלה יותר, שכן הסיכון בה נמוך יותר.

 

בהקשר זה, לאתרים דוגמת דיל אקסטרים, שמתמחים במכירת מוצרים בסיסיים וזולים במיוחד, היה תפקיד מרכזי בעלייה בפופולריות של רכישות מקוונות מחו"ל, שכן עבור רבים הם היו ההזדמנות הראשונה לבצע קנייה שכזו. ומרגע שכבר התנסו גולשים בחוויה חיובית של רכישת מוצר מחו"ל, הדרך לרכישת מוצרים בעלי ערך גבוה קלה וקצרה הרבה יותר.

 

"הישראלים בשלים יותר מבעבר לבצע קניות בהיקפים נרחבים יותר", אומר גולדנברג. לדבריו, "במשך שנים הפעילות של ישראלים ב־ebay התאפיינה בקנייה של מוצרים זולים. זה השתנה לפני שנתיים, כשהשקנו את הפעילות העסקית שלנו בישראל. הנגשנו ללקוח הישראלי את המגוון העצום שיש ב־ebay באמצעות כלים כמו דילים מיוחדים או הצגת מחירים בשקלים".

 

בניגוד ל־ebay, בלאומי קארד דווקא מזהים מגמה הפוכה. "אנחנו רואים ירידה בקצב הצמיחה של מחזורי הרכישות, אך עלייה יפה בכמות העסקאות", אומרת ל"כלכליסט" סמנכ"לית השיווק של החברה ורדית גונדטר. "המשמעות היא שיותר ויותר ישראלים ניגשים לקנות באתרי אינטרנט בינלאומיים בסכומים יותר קטנים. זה לב המגמה - החסמים והפחד מהאינטרנט לאט לאט יורדים, והציבור הישראלי מבצע שם יותר רכישות בסכומים קטנים יותר".

 

לפעמים הצמיחה של קטגוריות מסוימות היא תוצאה ישירה של המחירים הגבוהים שנגבים עבור קטגוריות מסוימות בארץ, כמו שמלות כלה - אחת הקטגוריות בעלות הצמיחה הגדולה ביותר ב־ebay בשנתיים האחרונות. "שמלת כלה בארץ יכולה לעלות 10,000 שקל או יותר, בעוד שמלה מ־ebay עולה בסביבות אלף שקל", אומר גולדנברג, "אז הרוכשות מזמינות אפילו שתיים או שלוש שמלות, ומבצעות התאמות בארץ במחיר של כמה מאות שקלים".

 

 "שמלת כלה בארץ יכולה לעלות 10,000 שקל או יותר, בעוד שמלה מ־ebay עולה בסביבות אלף שקל" "שמלת כלה בארץ יכולה לעלות 10,000 שקל או יותר, בעוד שמלה מ־ebay עולה בסביבות אלף שקל" צילום: שאטרסטוק

 

תמונה דומה רואים בקטגוריית מוצרי התינוקות. "רוב הלידות מתרחשות בין יולי לספטמבר, כך שבסביבות מאי־יוני מתחיל גל גדול של קניות מוצרי תינוקות ולידה", אומר גולדנברג. "זו לא קנייה אימפולסיבית. מביאים בחשבון את זמן המשלוח ומזמינים את המוצר מספיק זמן מראש".

 

הסבלנות והתכנון בכל הנוגע לקניות מקוונות מאפיינים כפי הנראה את הגולשים הישראלים, ובולטים במיוחד בבלאק פריידיי, יום הפתיחה של עונת הקניות שלפני חג המולד. סוף השבוע של בלאק פריידיי מאופיין במבצעים והנחות משמעותיים, ובארה"ב זוהי תקופת הקניות העמוסה בשנה. בשנים האחרונות זהו גם יום הקניות הפופולרי ביותר בקרב גולשים ישראלים.

 

חברת השילוח BUY2USA, שמתווכת בין אתרים שמבצעים משלוח בארה"ב בלבד ללקוחות ברחבי העולם, צפויה השנה לספק יותר מ־80 טונות מוצרים במהלך הרבעון האחרון של השנה — שיא עונת הקניות. "לקוחות רבים שומרים את הקניות שלהם במיוחד לסוף השבוע המדובר, והקטגוריות הפופולריות הן בגדים, נעליים, מוצרי חשמל, צעצועים, קוסמטיקה וחלקי חילוף לרכב", אמר מנכ"ל החברה ירון בן אלי. "הצרכן הישראלי זיהה את ההזדמנות ליהנות מהמבצעים החזקים שיש בארה"ב".

 

גולדנברג מוסיף כי "בבלאק פריידיי בשנה שעברה היתה קפיצה של 110% בקניות של ישראלים. זה אומר שהישראלים לא קונים דילים באימפולסיביות, אלא מחכים לעשות רכישה משמעותית כי הם יודעים שיהיה מבצע בסוף השנה".

 

התנהגות זו אופיינית לכל חוויית הקנייה של ישראלים באתרים בחו"ל. "הקונים הישראלים מאוד חכמים ונבונים", אומר דהאן. "הם יודעים להסתובב באינטרנט, לאסוף מידע מחברים, מבלוגים ומרשתות חברתיות. הם יודעים באילו אתרים כדאי לקנות ומאילו אתרים להימנע. 75% מהם בודקים באתרי השוואת מחירים לפני שהם קונים, הם יודעים לבדוק בכל אתר מה קורה, אם צריך להחזיר מוצר ומה עלות המשלוח בישראל".

 

הגבולות בין המסחר הפיזי לאלקטרוני מיטשטשים.

 

הרכישות המקוונות צפויות לקבל חיזוק נוסף מכיוון המובייל, שכן הקניות באמצעות סמארטפונים צפויות לתפוס תאוצה משמעותית. "הרכישות במובייל צומחות בשיעור משמעותי של 50% לשנה. כיום כ־5% מבעלי הסמארטפון באירופה רוכשים באמצעותו", אומר ספיר. "בתוך שלוש שנים אנו צופים שנתון זה יעמוד על כ־30% מבעלי הסמארטפון".

 

לדברי דהאן, ישראל מובילה את המגמה הזו כבר כיום: "ישראל היא אחת משתי המדינות המובילות בעולם בשיעור הקניות במובייל מכלל הקניות המקוונות. צרכנים מסתובבים יותר זמן עם המובייל מאשר עם המחשב, ולכן קונים שם יותר. ולא מדובר רק על כרטיסי קולנוע או מוצרים אימפולסיביים. ישראלים קונים במובייל גם מוצרי תיירות, אופנה, גאדג'טים ומוצרי חשמל".

 

מגמה נוספת שעתידה לסייע דווקא לסוחרים הישראלים היא טשטוש הגבולות בין סוחרים מקוונים לקמעונאות פיזית מסורתית. "אם בעבר היו הגדרות ברורות של מהו מסחר בחנות פיזית ומהו מסחר אלקטרוני, היום הגבולות הולכים ומיטשטשים", אומר ספיר. "זאת בשל השימוש באמצעים דיגיטליים גם לשם רכישה בחנויות פיזיות, כמו אפליקציות להשוואת מחירים או תשלום במובייל".

 

גולדנברג טוען כי הצמיחה הצפויה בשנים הקרובות ברכישות מקוונות לא תפגע בקמעונאים פיזיים: "טשטוש הגבולות יצר משהו חדש. הרכישה ברשת לא באה על חשבון הסוחרים המסורתיים כי גם הם מצטרפים למשחק הזה. הם מספקים אפליקציות ייעודיות ופועלים בזירות מסחר מקוונות. זה המסחר החדש - הלקוח נגיש מכל מקום והטכנולוגיה מאפשרת אינטגרציה בין העולמות וכך לוקחת אותנו קדימה".

 

הרכישה בחו"ל, המס מקומי

 

מדינת ישראל גבתה מסים בגובה 43 מיליון שקל על רכישות מקומיות בגובה של עד 1,000 דולר באתרי אינטרנט מחו"ל ב־2013. כך עולה מנתוני רשות המסים. מדובר בעלייה של 34% לעומת 2012, שבה נגבו 32 מיליון שקל.

 

ישנם שלושה סוגי מס שצריך להביא בחשבון בעת הזמנת מוצר מחו"ל באינטרנט - מכס, מס קנייה ומע"מ. למשלוח שתכולתו הכוללת היא עד 75 דולר פטור משלושתם, למעט מוצרי טבק ואלכוהול. משלוח שתכולתו עולה 75–325 דולר פטור מתשלום מכס (למעט מוצרי טבק ואלכוהול), אך חייב במע"מ ובמוצרים מסוימים גם במס קנייה. משלוחים שערכם עולה על 325 דולר חייבים בתשלום שלושת המסים. ערך המוצר הכולל לצורכי חישוב המס הסופי כולל גם את עלות המשלוח והביטוח.

 

אחריות הדיווח אמנם מוטלת על הרוכש, אך אנשי המכס בוחרים חלק מהחבילות על פי קריטריונים קבועים, פותחים אותן, בודקים את התכולה ומחייבים בהתאם. רשות המסים החלה בשבוע האחרון לפרסם את המחירון שלה באינטרנט, לאור תלונות נשנות על כך שהמחירים אינם ברורים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x