שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

פייסבוק ערכה ניסוי פסיכולוגי על משתמשיה ללא ידיעתם

הרשת החברתית ערכה ניסוי על 700 אלף גולשים במטרה לגלות איך תכנים חיוביים או שליליים משפיעים עליהם. התגובות זועמות - משפטנים טוענים כי היא עברה על החוק, וחוקרים מצידם אומרים כי המחקר עצמו שגוי מיסודו

עומר כביר 12:1629.06.14

מסרבים להשתתף בניסוי? לפייסבוק לא באמת אכפת. הרשת החברתית הגדולה בעולם ערכה ניסוי פסיכולוגי על קרוב ל-700 אלף ממשתמשיה, מבלי להודיע להם במפורש שהם משתתפים בו. הדיווחים בנושא עוררו ביקורת חריפה, אם כי ככל הנראה שהרשת החברתית לא עברה על החוק - הודות לתנאי השימוש שלה שנוסחו בקפידה.

 

הניסוי פורסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי Proceedings of the National Academy of Sciences. מטרתו הייתה לבדוק איך רגשות של חברים ומכרים ברשת החברתית הגדולה בעולם משפיעים על המצב הרגשי של הנבדקים.

 


 

הניסוי נערך בין ה-11 ל-18 בינואר 2012 ובמסגרתו בחרו שלושת החוקרים – אשר מגיעים מאוניברסיטת קורנל, מאוניברסיטת קליפורניה ומפייסבוק עצמה – 689,003 משתמשי פייסבוק באנגלית. החוקרים תמרנו את הפידים של המשתמשים, ללא ידיעתם: למחצית הם הציגו פחות תוכן חיובי, ולמחצית השניה פחות תוכן שלילי. 

 

מארק צוקרברג. האם פייסבוק הסתבכה משפטית? מארק צוקרברג. האם פייסבוק הסתבכה משפטית? צילום: בלומברג

 

במקביל, בחנו החוקרים את הסטטוסים שפרסמו הנבדקים, על מנת לברר איך, אם בכלל, השפיע עליהם המצב הרגשי של הפיד על ידי בדיקה סמנטית של הסטטוסים - האם הם כללו מילים שליליות או חיוביות. לדברי החוקרים, נמצא תואם: “אצל האנשים שהתוכן החיובי בפיד שלהם הופחת, שיעור גדול יותר מהמילים בסטטוסים שלהם היה שלילי ושיעור קטן יותר היה חיובי", כותבים החוקרים. “כשהשליליות הופחתה, התגלה דפוס הפוך. התוצאות מצביעות על כך שהרגשות שמביעים חברים, באמצעות רשתות חברתיות, משפיעים על מצב הרוח שלנו. מדובר, לידיעתנו, בראיה הראשונה להידבקות רגשית בקנה מידה גדול באמצעות רשתות חברתיות".

 

הניסוי, כאמור, עורר ביקורת חריפה. “מה שהכי מטריד בניסוי הוא שפייסבוק ביצעה מניפולציה ברגשותיהם של מאות אלפי משתמשים בלי לבקש את רשותם", אמר ג'ייקוב סילברמן, מחבר הספר Term of Service. “המחקר הזה אולי ילמד אותנו משהו על ההתנהגות שלנו, אבל הוא הרבה יותר מועיל בחשיפת ההתנהגות של פייסבוק. לפייסבוק אכפת משני דברים: פעילות המשתמשים, ופרסום. אם פייסבוק תחליט שסינון פוסטים שליליים יסייע להפוך אנשים למשתמשים שמחים ומקליקים, אין סיבה לחשוב שהם לא יעשו את זה. כל עוד הפלטפורמה היא שומר סף חשוב, אנחנו צריכים להיזהר עם כמות הכוחות שאנו נותנים לה".

 

האם פייסבוק הסתבכה פלילית?

 

מאמר זועם במגזין הנחשב סלייט הכתיר את הניסוי כ"לא אתי". "החוקרים אולי כופפו את הסטנדרטים המחקריים יותר מדי, וייתכן שעברו על העקרונות שנקבעו בחוק הפדרלי ובהצהרת זכויות האדם", נכתב.

 

“אין סעיף בתנאי השימוש של פייסבוק שאומר שלרשת החברתית יש את הזכות לפגוע במצב הרוח שלך באמצעות הוצאת הפוסטים החיוביים מהפיד", אמר לסלייט פרופ' ג'יימס גרימלמן, מומחה למשפט וטכנולוגיה מאוניברסיטת מרילנד. “ההסכמה שבתנאי השימוש היא בדותה משפטית. היא מאוד שונה מהסכמה מדעת".

 

תגובת פייסבוק:

 

"מחקר זה נערך במשך שבוע אחד במהלך 2012 ואף נתון שנעשה בו שימוש לא היה מקושר לחשבון פייסבוק של אדם ספציפי. אנו מבצעים מחקר כדי לשפר את השירות שלנו וכדי להפוך את התוכן שאנשים רואים בפייסבוק לרלוונטי ומעניין ככל האפשר. חלק גדול מזה הוא להבין כיצד אנשים מגיבים לתכנים מסוגים שונים, בין אם בעלי טון חיובי או שלילי, עדכונים מחברים, או עדכון מעמודי פייסבוק. אנו בוחנים בזהירות רבה את המחקרים שאנו מבצעים ויש לנו תהליך ביקורת פנימי קשוח. אין אוסף לא נחוץ של נתונים של אנשים המקושר למחקרים כאלו. כמו כן, כל הנתונים מאוחסנים באופן מאובטח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x