$
הייטק והון סיכון

אקסל שפרינגר: "יד2 מוביל ובעל פוטנציאל לא ממומש"

גורמים רשמיים ברוכשת הגרמנית של אתר המודעות הסבירו ל"כלכליסט" את העניין שלה באתר הישראלי, שמהווה חוליה נוספת בשורת רכישותיה של אתרי מודעות באירופה

אופיר דור ויעל שטיין 13:3208.05.14

"יד2 הוא בבירור אתר מוביל בשוק, מאוד רווחי ועדיין מתפתח בשוק מוטה טכנולוגיה, ולכן הוא משלים בצורה אידיאלית את הפורטפוליו שלנו בתחום המודעות.

אנחנו רואים באתר פוטנציאל שעוד לא מומש", נמסר אתמול "לכלכליסט" מגורמים רשמיים בחברת אקסל שפרינגר, הרוכשת את יד2 תמורת 806 מיליון שקל. בתשובה לשאלה האם מתוכננים שינויים בהנהלה ובמצבת העובדים באתר השיבו בענקית המדיה הגרמנית כי "אקסל שפרינגר שואפת תמיד לשמור על המייסדים וההנהלה ולאפשר עצמאות. לא נעשו החלטות בנושא עד כה".

 

 

רכישת יד2 על ידי אקסל שפרינגר, עליה הודיעה בזק בבוקר יום העצמאות, משלימה עסקה יוצאת דופן עבור המוכרת וואלה, חברה־בת בבעלות מלאה של בזק. וואלה רכשה את יד2 בשתי פעימות מיידי המייסד שון תל: ב־2010 רכשה וואלה 70% מהאתר תמורת 117 מיליון שקל וב־2013 רכשה את יתרת המניות תמורת 50 מיליון שקל. וואלה כבר משכה מיד2 דיבידנדים בגובה 68 מיליון שקל מאז 2010, כך שבסך הכל היא רושמת רווח לפני מס של כ־700 מיליון שקל מהאתר בתוך ארבע שנים.

 

מאז היוודע סכום העסקה, השאלה המרכזית שהיא מעוררת היא מה גרם לענקית הגרמנית לשלם סכום כה גבוה עבור אתר הפועל בשוק הישראלי הקטן יחסית.

 

מנכ"ל וואלה אילן ישועה, שניהל את המשא ומתן למכירת יד2, חושב שרק מי שלא מכיר את השוק מופתע מהמחיר ששולם על האתר. "ברור שחברה כמו אקסל שפרינגר תרצה לעשות סינרגיה בין העסקים האחרים שלה לבין יד2, אבל אני חושב שמדובר בעסק ששווה בפני עצמו את המחיר ששולם עליו ועובדה שגם קרנות פיננסיות רצו לרכוש אותו".

לדברי ישועה, בתחילה הביעו עניין ברכישת האתר לא פחות מ־15 קרנות, כשבהדרגה צומצם מספר המועמדים לשלושה הסופיים. "התחום של הלוחות הוא אחד החמים בעולם. בנוסף, הרבה קרנות בעולם מעדיפות לקנות את השחקן מספר אחד בשוק, כי כך הן יודעות שלשחקנים האחרים לא יהיה מספיק מרווח להיכנס".

 

מתיאס דופנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר מתיאס דופנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר צילום: בלומברג

 

"להתפתח למובייל ולנצל את החדשנות הישראלית"

 

"לאקסל שפרינגר יש יחסים מצוינים עם ישראל והם רוצים להרחיב את הקשר הזה, אבל הם קודם כל אנשי עסקים", אומר דניאל בוצ'וק, ראש תחום מיתוג ואסטרטגיה בחברת SimilarWeb, העוסקת בניטור וניתוח של תנועת הגולשים והטרפיק באינטרנט. "אני חושב שאקסל שפרינגר מאמינים שהמותג גדול מסך ההכנסות שלו. החברה היא ענקית בינלאומית שרוצה להיכנס לשוק הישראלי וביד2 הם מוצאים אתר אינטרנט שהוא בין עשרת הנצפים בישראל והוא לא עסק מפסיד, בניגוד לאחרים, אלא רווחי מאוד".

 

לדברי בוצ'וק, "המותג המוביל בשוק יאפשר להם להתפתח להרבה כיוונים כמו אפליקציות ומובייל. לדעתי הם רוצים גם לנצל את החדשנות הישראלית כדי לפתח ולנסות כאן טכנולוגיות שאחר כך הם יוכלו להטמיע באתרים שלהם בעולם. המחיר מפתיע בגלל הגודל של ישראל אבל צריך לזכור שהשוק הישראלי הפך למשפיע מאוד מבחינת הטכנולוגיה בעולם".

 

עלייה של 14% ברווח התפעולי בשל עלייה בפרסום

 

בתחילת השבוע פרסמה אקסל שפרינגר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2014, שכללו ציון דרך משמעותי: לראשונה בתולדותיה הגיעו מירב ההכנסות של החברה, המוציאה לאור של העיתון היומי הנפוץ בגרמניה "בילד", מתחום הדיגיטל (52.8%) ולא מהעיתונות המודפסת.

 

רק ב־2005 החלה החברה לפתח נוכחות דיגיטלית משמעותית. עם כניסתה לתחום הדיגיטל נקטה אקסל שפרינגר באסטרטגיה ברורה וזהירה יחסית. בניגוד לחלק ממתחרותיה, היא לא הקימה אתרים בעצמה אלא רכשה עסקים מבוססים עם פוטנציאל גדילה במספר תחומים דיגיטליים. אחד התחומים המרכזיים שהיא זיהתה כבעל פוטנציאל גדילה הוא אתרי הלוחות המקוונים.

 

ב־2012 הקימה החברה הגרמנית שותפות עם חברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק (70% ו־30% בהתאמה) בשם Axel Springer Digital Classifieds, שאליה העבירה את העסקים שלה בתחום אתרי המודעות. קרן משותפת זו היא שהשלימה את רכישת יד2. כבר עם הקמת הקרן העבירה אליה אקסל שפרינגר נכסים בשווי של כ־1.25 מיליארד דולר, והמשיכה בשורה של רכישות נוספות. הענקית הגרמנית שדיווחה על עלייה של 14% ב־EBITDA (רווח תפעולי בניכוי פחת, הפחתות והוצאות מימון) שלה ברבעון הראשון של 2014 ל־163.3 מיליון דולר. העלייה יוחסה על ידה לגידול בפרסום בלוחות המקוונים שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x